به نقل از سایت: www.tabnak.ir

 

وزارت امور خارجه سوریه با محکوم کردن تصمیم اخیر ترکیه برای مداخله نظامی در خاک سوریه اعلام کرد که ماجراجویی های آنکارا تهدیدی علیه امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی به شمار می رود و جامعه جهانی و شورای امنیت باید برای جلوگیری از آن تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه سوریه روز جمعه در بیانیه ای اظهارات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مبنی بر تلاش برای تغییر نظام به عنوان اولویت سیاست ترکیه در قبال سوریه و نیز اقدام وی را در ارایه لایحه به پارلمان ترکیه برای انجام عملیات نظامی در داخل سوریه را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه سوریه خاطرنشان کرده است که اردوغان به بهانه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت ملی ترکیه، این کشور را به عنوانی پایگاهی برای تجاوز به سوریه قرار داده است.

وزارت خارجه سوریه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت خاطرنشان کرده که این رفتار دولت ترکیه در قبال دمشق، نقض آشکار منشور ملل متحد مبنی بر محترم شمردن حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها به شمار می رود و جامعه جهانی و به ویژه شورای امنیت باید برای جلوگیری از ماجراجویی های ترکیه که تهدیدی علیه امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی به شمار می رود، تلاش کنند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه همچنین خاطرنشان شده که ترکیه از آغاز بحران سوریه به طرق مختلف برای برهم زدن اوضاع و ایجاد ناآرامی در سوریه تلاش کرده است.

وزارت امور خارجه سوریه همچنین دولت ترکیه را به ارایه کمک همه جانبه سیاسی، نظامی و لجستیکی به گروه های مسلح تروریستی و پناه دادن تروریست های خارجی و آموزش و انتقال آنها به داخل سوریه متهم کرد و آنکارا را در کشتار و جنایات تروریست ها بر علیه مردم سوریه سهیم دانست.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است که دولت ترکیه همواره از گروه های مسلح تروریستی به ویژه گروه داعش و جبهه النصره حمایت کرده و می کند و از این رو نمی تواند خود را شریک مبارزه علیه تروریسم جا بزند، زیرا با توجه به رابطه ترکیه با گروه های تروریستی، این کشور مسئول اصلی گسترش فعالیت های تروریستی است.

تروریست های تکفیری داعش از 9 ژوئن (19خرداد) با حمله به شمال و غرب عراق بخش هایی از این مناطق را اشغال کرده اند.

این گروه تروریستی که با حمایت غرب و برخی از کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه ایجاد شده، جنایات هولناکی را در سوریه و عراق مرتکب شده است.

از سوی دیگر آمریکا و انگلیس که خود از حامیان تشکیل و تقویت داعش در کشورهای سوریه و عراق به شمار می روند، در پی رخدادهای اخیر مدعی رهبری یک ائتلاف جهانی برای مقابله با این گروه شده اند.

رویکرد این ائتلاف با ابهامات جدی مواجه است و در اهتمام آن برای مبارزه ریشه ای و صادقانه با تروریسم تردید اساسی وجود دارد زیرا داعش به عنوان یک گروه تروریستی تغذیه شده از سوی غرب و کشورهای عربی منطقه شناخته می شود که تا چند هفته پیش مورد حمایت آمریکا و اعراب بود اما اکنون همان کشورها از تشکیل ائتلافی با ادعای مبارزه با آن سخن می گویند.