به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

مجلس دولت خودمختار باسک در تاریخ 22 شهریور طی مصوبه ای رسمی حق تعیین سرنوشت مردم قراباغ برای تعیین حاکمیت خود را به رسمیت شناخت.

بدینوسیله مجلس باسک طی بیانیه ای رسمی از تلاش های گروه مینسک حمایت کرده و زمینه سازی جهت جلب اعتماد همه طرف های درگیر برای احقاق این تلاش ها را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرده است.

مجلس باسک همچنین از طرفین درگیر درخواست کرده با فراخواندن تک تیراندازان خود از خط مقدم، شرايط لازم برای برقراری آرامش را محقق سازند.

به گزارش آرمن پرس، مقامات قراباغ ضمن استقبال از بیانیه مجلس باسک اعلام کردند که طی این مصوبه حق حاکمیت مردم قراباغ برسرنوشت خود به رسمیت شناخته شده و درآن تاکید شده تنها راه حفظ آرامش ایجاد زمینه برای تحقق آرمان های دموکراسی خواهانه است که از پایه های مهم آن همان حق تعیین سرنوشت می باشد.

در این مصوبه همچنین تاکید شده که برای رسیدن به صلحی پایدار بهتر است قراباغ در همه مذاکراتی که برای تعیین سرنوشت منطقه تحت حاكميت خود برگزار می گردد، حضور داشته باشد.

طی این گزارش در طرح و به رای گذاشته شدن این مصوبه کلیه احزاب و گروه های سیاسی سرشناس مجلس باسک حضوری فعال داشته اند.

خاطر نشان می شود که از سال 1979 کشور باسک با جمیعتی بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار نفر یکی از 17 ناحیه خودمختار اسپانیا اعلام شده.

بدنه حکومتی کشور باسک تشکیل شده از قوه مجریه و قوه مقننه است. مجلس باسک یکی از پارلمان هائی است که مصوبات آن مورد پذیرش رسمی اتحادیه کشورهای اروپائی می باشد.