به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

آقای محمد رئیسی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان طی حضورشان در دفتر روزنامه و ملاقات با مسئولین روزنامه به سوالات آلیک نیز به صورت کتبی پاسخ دادند.
با توجه به اهمیت موضوع و بروز بودن اطلاعات و تحلیل های صورت گرفته گفتگوی صورت گرفته طی همین شماره از ضمیمه فارسی روزنامه آلیک در اختیار خوانندگان گرامی قرار گرفته است.

 

سطح روابط در بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایران و ارمنستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
مقامات جمهوری ارمنستان از همان ابتدا برقراری روابط، واکنش خوبی جهت تعامل و همکاری با ایران از خود نشان داده اند. طی چند ماه اخیر نیز که دولت جدید ارمنستان تشکیل شده، مذاکرات و ارتباطات نزدیکی در سطوح مختلف بین مقامات دو کشور به وجود آمده است. لازم است خاطر نشان نمایم سال گذشته جناب آقای سرژ سرکیسیان در مراسم تحلیف جناب آقای دکتر روحانی شرکت و با ایشان ملاقات کرد. جناب آقای نعلبندیان، وزیر محترم امور خارجه نیز اوایل امسال به ایران سفر نمود. در بخش اقتصادی نیز در حال برنامه ریزی برگزاری دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران هستیم. امیدواریم سفر جناب آقای آبراهامیان، نخست وزیر محترم جمهوری ارمنستان به ایران در آینده نزدیک بتواند تحول مثبتی در پیشبرد بیش از پیش همکاریها به وجود آورد. بدیهی است توسعه رفاه و کسب منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همچنین حل مسالمت آمیز اختلافات منطقه ای، در نتیجه توسعه همکاری های متقابلا سودمند دو جانبه و منطقه ای محقق خواهد شد.

 

از نظر شما، چه پتانسیل هایی از روابط ظرفیت بالفعل شدن را دارند؟
به اعتقاد بنده، کلیه بندهای در دستور کار همکاریهای دو کشور ظرفیت بالفعل شدن را دارا هستند. با توجه به تحولات جدید پیش رو، ظرفیت های جدیدی نیز ایجاد خواهد شد. حجم کنونی مراوادت تجاری، شایسته روابط خوب دو کشور نیست و بایستی حداقل به یک میلیارد دلار افزایش یابد. ظرفیت لازم برای چنین کاری به ویژه با عضویت جمهوری ارمنستان در اتحادیه گمرکی و پس از عقد قراردادهای تجاری، وجود خواهد داشت که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

طرح های در دستور کار بخش انرژی شامل ساخت خط سوم انتقال برق فشاری قوی و همچنین نیروگاه برق آبی مغری که سرمایه گذاری آن از سوی ایران صورت می گیرد، نقش عمده ای در تامین امنیت انرژی ارمنستان خواهد داشت. دولت ارمنستان مطالعات اولیه و توجیه فنی و اقتصادی راه آهن جنوبی برای اتصال به خطوط ریلی ایران را انجام داده و اعلام شده است بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است. پروژه مهم اتصال راه آهن ایران و ارمنستان جدای از منافع اقتصادی، اهمیت راهبردی دارد و موجب اتصال ریلی خلیج فارس به دریای سیاه خواهد شد. لذا آمادگی لازم جهت همکاری در این بخش بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم کارشنساسان و متخصصان ذیربط در اجلاس آتی کمیسیون مشترک به جمع بندی برسند.

140911f03a

از نظر جنابعالی آیا روسیه به تنهایی قادر به حل یا کنترل مناقشه قراباغ خواهد بود؟ کما اینکه خود روسیه یکی از اعضای میانجی گر در گروه مینسک است.

مسئله قراباغ بسیار پیچیده است. اما در عین حال، دارای راه حل نیز می باشد. مطمئنا روسیه یکی از اعضای تاثیر گذار گروه مینسک در حل و فصل مناقشه قلمداد می شود. مذاکرات انجام شده در سوچی با محوریت روسیه نشان داد کشورهای قفقاز جنوبی و همسایگان آنها برروش های مسالمت آمیز حل و فصل بحران تاکید دارند. خاطر نشان می کنم با توجه به ارتباطات کشورهای منطقه با همسایگان و قدرت های خارج ازمنطقه، حل مناقشه قراباغ بر اساس دیدگاه های صرفا یک کشور عملیاتی نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران همواره از حل مسالمت آمیز مناقشات و اختلافات بین کشورهای منطقه حمایت نموده و معتقد است که مشکلات منطقه ای راه حل منطقه ای داشته و با همکاری و همدلی همه کشورهای منطقه قابل حل می باشند. بنابراین، حل و فصل این مناقشه تنها از طریق مسالمت آمیز و در چارچوب اصول و موازین حقوق بین الملل امکان پذیر می باشد که در آن بایستی ملاحظات سایر کشورهای همسایه را نیز مورد توجه قرار داد.

 

طی سال های اخیر جنابعالی برای توسعه روابط باچه مشکلاتی مواجه بودید؟
در طول سالیان گذشته روابط دو کشور آنقدر نزدیک بوده که اگر مشکلی هم در این مسیر ایجاد می گردید، با اراده سیاسی مقامات عالی دو کشور به سرعت برطرف می شد. لذا صحبت کردن از مسائل و مشکلات، بی انصافی به روابط خوب دو کشور خواهد بود. مشخص است برخی از پروژه ها نظیر راه آهن و... به تامین مالی گسترده ای نیاز دارد که بایستی برای عملیاتی شدن آن چنین مشکلاتی مرتفع گردد.

 

با توجه به محاصره ارمنستان از طرف دوهمسایه شرقی و غربی خود، سفیر ایران بودن در چنین کشوری باید دارای چه مشخصه های دیپلماتیکی باشد؟

ویژگی روابط ارمنستان با ایران با توجه به قطع روابط دیپلماتیک با دوکشور همسایه شرقی و غربی آن، ایجاب می کند دو کشور سفرای بسیار فعالی در ایروان و تهران داشته باشند تا بتوان از این طریق به تمامی شئونات روابط رسیدگی نمود.

از جانب دیگر باید اضافه نمایم برقراری رابطه خوب و صمیمانه ایران با کلیه همسایگان، از اولویت های سیاست خارجی ما بوده است. با توجه به ویژگی خاص همسایگان قفقازی ایران، توسعه رابطه با یک کشور، نباید محدود کننده روابط با دیگری باشد. براین اساس نقش سفرای ایران در کشورهای قفقاز بسیار مهم ارزیابی می شود.

در پایان برای مردم و دولت دو کشور ایران و ارمنستان آرزوی بهروزی و موفقیت دارم. امیدوارم با درایت مسئولین و مقامات عالی رتبه در ارمنستان و سایر کشورهای منطقه، صلح و ثبات، تداوم یافته و با حل مشکلات و مناقشه قراباغ، توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی، به تنها دغدغه مقامات و ملل واقع در منطقه حساس قفقاز جنوبی تبدیل گردد. همچنین لازم می دانم از کانون های ارمنی در جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک به توسعه همکاریهای دو کشور تقدیر نمایم و از شما در خواست می نمایم جهت تعمیق روابط همچنان نقش خود را حفظ نموده و راهکارها و پیشنهادات خود را به ما ارائه فرمائید.