به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

وزیر خارجه ارمنستان در مقاله ای که در روزنامه فرانسوی لوفیگارو منتشر شده است تاکید کرد دولت ترکیه نباید مانع از آشتی واقعی شود.

ادوارد نالباندیان وزیر خارجه ارمنستان ابراز امیدواری کرده است رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری جدید ترکیه با قبول دعوت سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه به ارمنستان سفر کند.

نالباندیان در مقاله خود تاکید کرده است: «متاسفانه در طول تاریخ شاهد فرصت های از دست رفته بسیاری بوده ایم. از آن جمله می توان به پیام رجب طیب اردوغان به مناسبت نود و نهمین سالگرد نسل کشی ارامنه و نیز تحلیل های ارائه شده از سوی مقامات بلندپایه ترکیه اشاره کرد».

وزیر خارجه ارمنستان در مقاله خود افزوده است: «تعابیر ساختگی همچون «درد مشترک» و یا «حافظه عادلانه» مشکل بتوانند موجب انحراف اذهان شوند. بویژه آن که احمد داوداوغلو اذعان کرده است: «هدف از پیام اردوغان ایجاد اختلال در روند شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه در سطح کشورهای جهان بوده است». به جای ایجاد زمینه های لازم برای آشتی پیام های بر علیه شناسایی بین المللی نسل کشی ارامنه منتشر می شوند».

وزیر خارجه ارمنستان معتقد است تصویب توافقنامه های امضا شده در زوریخ، عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه و گشایش مرزها می توانند موجب تسهیل روند پیچیده ایجاد آشتی میان ملت های دو کشور گردند.

وی تاکید کرده است: «کمیسیون تاریخی که در توافقنامه به آن اشاره شده است همچنانکه در توافقنامه نیز مورد تاکید قرار گرفته است، می تواند زمینه را جهت آغاز گفتگو برای احیای فضای اعتماد میان دو ملت هموار سازد. با زیر سئوال بردن واقعیت نسل کشی ارامنه نمی توان به چنین هدفی دست یافت».

نالباندیان تاکید کرده است: «نه تنها ارامنه بلکه کلیت جامعه جهانی در صد سال گذشته در انتظار شناسایی واقعیت نسل کشی ارامنه از سوی ترکیه بوده اند. تمایل واقعی برای آشتی با شناسایی و محکومیت نسل کشی ارامنه آشکار خواهد شد. دولت ترکیه نباید مانع از آشتی واقعی شود. هزاران نفر از شهروندان ترکیه این مسیر را طی کرده اند».

نالباندیان همچنین تاکید دارد: «ترکیه برای ساختن آینده خود باید با گذشته خود کنار بیاید. رئیس جمهوری ارمنستان از رئیس جمهوری ترکیه برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه در 24 آوریل سال 2015 میلادی دعوت بعمل آورده است. امیدواریم این نیز تبدیل به یک فرصت از دست رفته نشده و رئیس جمهوری ترکیه در این روز در ایروان حضور یابد».