به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

حسینی در بازدید از این قبرستان که در منطقه لیلیان خمین قرار دارد، افزود: قدمت این قبرستان به دوره قاجار بازگشته و مربوطه به ارامنه ای می شده است که در آن دوره تاریخی دراین منطقه زندگی می کردند.

وی افزود: یکی از اقدامات سازمات میراث فرهنگی بازسازی و مرمت 2 مورد از قبرستان مربوط به ارامنه در سطح استان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: این قبرستان جزئی از تاریخ این کشور به حساب آمده و ما با بازسازی آن می توانیم هم به حضور ارامنه اهمیت دهیم و هم اینکه از جهات تاریخی به آن ارج نهیم.

حسینی با اشاره به تثبیت سازی سنگ قبور این قبرستان گفت: سازمان با تثبیت سازی سنگ قبور این قبرستان سعی داشته سنگ قبرهایی که کنده شده بوده و ممکن بود در معرض از بین رفتن و اسیب قرار بگیرند را حفاظت کند و قسمتی را از تاریخ را برای نسل بعدی باقی بگذارد.

وی افزود: با بررسی های انجام شده و کارها و فعالیت های تحقیقی بر روی سنگ قبرهای این منطقه این نتیجه گیری حاصل شده است که سنگ قبرهایی که دارای نوشته ها یی بر روی خود هستند از طبقه اجتماعی بالایی برخوردار بوده و افراد شاخصی به شمار می امدند اما سنگ قبرهایی که به صورت ساده بودند و نوشته ای بر روی آنها حک نشده است طبقه اجتماعی پایین تری بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: مرمت این قبرستان می تواند سبب حضور ارامنه به این منطقه و همبستگی بیشتر آنان میان خود و مسلمانان شود.