به نقل از سایت: www.farsnews.com

روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» نوشت: هر روز حقایق جدیدی از پیشروی‌های دولت غرقه به خون به اسم «خلافت اسلامی» که اراضی زیادی در سوریه و عراق را تحت تصرف خود در‌آورده منتشر می شود.

این روزنامه در تحلیلی نوشت: «دولت خلافت»(مقصود خلافت تکفیری‌های داعش است) چه بسا که به یک رژیم محوری در منطقه تبدیل شود اما دلیلش، آن چیزی نیست که برخی می‌پندارند. ترکیه از همان آغاز تشکیل گروه‌های موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، القاعده‌ در بلاد الرافدین، القاعده در بین‌النهرین، مجلس شورای مجاهدین در عراق و جند الصحابه و بخش زیادی از جبهه النصره  آنها را تغذیه می‌کرد.

بر اساس این گزارش، این گروه‌ها غیرسازماندهی شده بودند و فعالیت‌های آنها با هم تداخل داشت. حمایت اولیه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا از این گروه‌ها با هدف شکستن سیطره و نفوذ ایران در سوریه و عراق صورت می‌گرفت اما هدف ترکیه و قطر از حمایت محرمانه از این گروه‌ها این بود که به آن به عنوان یک ابزار برای تهدید یا کمرنگ کرده نقش سعودی‌ها و در عین حال به انزوا کشیدن ایران می‌نگریستند.ابوبکر البغدادی نیز که خود را خلیفه دولت اسلامی در عراق و شام خواند از «ایمن الظواهری» رهبر القاعده جدا شد و سوگند یاد شده میان این دو طرف شکسته شد.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های بین‌المللی و تصمیم‌گیران سیاسی نقش اصلی ترکیه در بازگرداندن خلافت و تغذیه آن را نادیده می‌گیرند در حالی که مردان ابوبکر البغدادی 49 دیپلمات ترکیه را در شمال عراق به گروگان گرفته‌اند. و دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد منابع ترکیه اطلاعات را در اختیار دولت اسلامی عراق و شام قرار می‌دهند. اما یک سوال در اینجا مطرح می‌شود که چه کسی به بغدادی دستور می‌دهد. پاسخ این است که خود بغدادی تصمیم‌گیرنده است اما در عین حال وی بدون حمایت مالی یا تسلیحاتی یا پشتیبانی طولانی مدت لجستیک ترکیه نمی‌تواند زنده بماند. 10 درصد از مردان بغدادی اصالتا ترک هستند و اغلب جنگجویان تحت فرمان او خارجی هستند که باید ابتدا وارد ترکیه شوند تا به داعش برسند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: طی چند ماه اخیر بغدادی تلاش می کند تا مناطق تحت فرمان خود را در نزدیکی مرزهای ترکیه گسترش دهد تا تماس با آنکارا را تسهیل کند. دولت خلافت نیاز دارد که روزانه 800 هزار بشکه نفت را از چاه‌های تحت اشغالش در سوریه و عراق را از طریق کامیون‌ها بفروشد و نه لوله‌های نفتی. به همین دلیل امیدوار است که از طریق ترکیه این روند را به رغم تمام تحریم‌های سازمان ملل در این‌باره ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، چه بسا که دولت خلافت روزانه نزدیک به 3 میلیون دلار از قاچاق نفت کسب کرده است. با این حال این مبلغ برای اداره اراضی تحت اشغالش کافی نیست.

در ادامه این گزارش این سوال مطرح می شود: چه اتفاقی خواهد افتاد، اگر ترکیه از طریق جامعه بین‌الملل مجبور شود که حمایت به شکل کنونی از دولت خلافت را متوقف کند؟ پاسخ این است: اگر حمایت اطلاعاتی ترکیه از داعش که به نفع آمریکا نیست متوقف شود و همچنین کمکهای تسلیحاتی قطع شود، دیگر داعش یک هدف آسان خواهد بود. اما کاخ سفید در این‌باره تسامح به خرج می‌دهد و چشم خود را بر روی حمایت مالی ترکیه از «جهادی‌ها» در سوریه می‌بندد. ضمن اینکه آمریکا به قطر به دلیل پایگاه‌های نظامی موجود در آن اعتماد دارد. واشنگتن از خط مشی ترکیه در قبال اخوان المسلمین حمایت می‌کند و همین امر باعث شده که واشنگتن در مقابله با ترکیه که به وضوح با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کند، با دشواری مواجه شود.

وورلد تریبیون نوشت: واشنگتن از این روش حمایت می‌کند اما برای شانه خالی کردن از این روش آمادگی دارد اگر بتواند به تهران نزدیک شود. اما ترکیه و قطر و دولت خلافت همگی تهدیدهایی برای کشورهای مختلف منطقه به شمار می‌روند و بعید نیست که زمانی فرا برسد که کشورهایی مانند عربستان، ایران، «اسرائیل» و مصر به دلیل وجود یک مسئله و قضیه مشترک وارد عمل شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت خلافت شرور و جنایتکار و در عین حال به سرعت رو به زوال است.

ورلد تریبیون ابن گزارش را با یک عبارت مبهم به پایان می‌رساند و می‌نویسد: «خاورمیانه جدید در حال ظهور است و شما باید هرچه سریعتر برای رفتن به آنجا بلیط بگیرید.»