به نقل از سایت: www.tabnak.ir

 

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به تاکید دولت بر گفت‌وگو و همکاری هر چه بیشتر میان ادیان الهی مهمترین سیاست‌های دولت درمورد اقلیت‌های دینی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی در نشست نهمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتودکس روسیه با اشاره به برگزاری این گفت‌وگوها در طی 8 سال اخیر خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در طی سال‌های گذشته دولت‌های اجرایی در جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده‌اند ما مشاهده می‌کنیم که این سیاست و روش هیچ‌گاه تغییر نکرده و در تمام این سال‌ها گفت‌وگو میان ادیان ادامه پیدا کرده است که این موضوع نشان دهنده این است که گفت‌وگو و همکاری میان ادیان سیاستی مورد تاکید جمهوری اسلامی است و هیچ‌گاه با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

وی با تاکید بر این‌که «دولت یازدهم بیش از گذشته بر انجام گفت‌و‌گوهای مختلف میان ادیان الهی تاکید دارد» اظهار کرد: شخص رئیس‌جمهور خود برای تحقق انجام گفت‌وگو میان ادیان مختلف راهکارهای جدیدی در سطوح داخلی و بین‌المللی ارائه کرده است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی در مورد اقلیت‌های دینی و مذهبی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد:‌ دولت جمهوری اسلامی با توجه به آیات قرآن کریم به پنج سیاست در مورد اقلیت‌های دینی و مذهبی در کشور تاکید می‌کند.

وی با بیان این‌که «پرهیز دولت از دخالت در امور دینی اقلیت‌ها از سیاست‌های جمهوری اسلامی در مورد اقلیت‌های دینی و مذهبی است» اظهار کرد: دولت خود را مجاز نمی‌داند که حتی برای حل مشکلات اقلیت‌های دینی به شیوه‌های زور، اکراه و اجبار وارد شود.

دولت هیچ دخالتی در انتخاب رهبران دینی آنها و همچنین روش‌های تبلیغی این اقلیت‌ها در کشور ندارد. دولت حتی تلاش می‌کند که برای رفع اختلافات میان اقلیت‌ها هیچ گونه دخالتی از خود نشان ندهد.

یونسی با اشاره به مشکلات اقلیت‌های مختلف در کشورهای گوناگون تصریح کرد: دولت وظیفه دارد که برای حفظ و رعایت حقوق اقلیت‌ها حفاظت ویژه‌ای از آنها داشته باشد. چه بسا این حفاظت‌ها مورد گلایه‌ی اکثریت قرار بگیرد. ما به دنبال این هستیم که اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ای و قومی هیچ‌گاه در کشور مورد تعدی و تجاوز اکثریت قرار نگیرد.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها با بیان این‌که «مخالفت با هر گونه تبشیر دومین سیاست مورد نظر جمهوری اسلامی در مورد اقلیت‌های دینی است» خاطرنشان کرد: ما هر گونه فعالیت در جهت کشاندن مسیحیان به دین اسلام و همچنین از سوی مسلمانان و همچنین کشاندن مسلمانان به مسیحیت از سوی مسیحیت را تحریک‌آمیز می‌دانیم و معتقدیم که این نوع تحرکات منجر به تعصبات مذهبی و در نهایت جنگ‌های فرقه‌ای و دینی می‌شود. ما دعوت به ارزش‌های دینی و دعوت به دین به شیوه‌های منطقی و موعظه حسنه در محافل را قبول داریم و با شیوه‌های عوام‌فریبانه تبلیغاتی و یا تحریک‌آمیز مخالفت می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «دولت تاکنون به هیچ مبلغ دینی اجازه نداده است که در کلیسا و معبدی حضور پیدا کرده و آنها را به اسلام دعوت کند» افزود: چنانچه شکایتی در این زمینه صورت بگیرد حتما دادگاه ویژه روحانیت با فرد خاطی برخورد می‌کند. در آن سو نیز هیچ‌گاه به سایر ادیان اجازه داده نمی‌شود که به تبشیر مسلمانی بپردازند.

یونسی با اشاره به اقدامات برخی از کلیساهای خانگی در تبشیر مسلمانان اظهار کرد: ما متاسفانه مواردی مشاهده کرده‌ایم که به صورت مخفیانه در کلیساهای خانگی صورت می‌گیرد ما چنین روش‌هایی را شیوه‌های تحریک‌آمیز و دشمن پروری دعوت مردم به خشونت می‌دانیم و در این زمینه نهادهای قانونی جمهوری اسلامی قطعا برخوردهای لازم را انجام می‌دهند.

یونسی در ادامه با اشاره به طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری اظهار کرد: این سیاست برخاسته از نیاز واقعی امروز بشریت است چراکه امروز همه ادیان به نوعی به واسطه اقدامات برخی از پیروان متعصب خود متهم به نوعی خشونت و افراط‌گرایی شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که «مبارزه با افراط‌ از دیگر سیاست‌های جمهوری اسلامی است» اضافه کرد: امروز همه دنیا به واسطه ناامنی‌های دینی و مذهبی مورد تهدید قرار می‌گیرند امروز افراط‌گرایی یکی از مشکلات بزرگ جهانی است که برای برخورد با آن همگان باید اقدام کنند.

یونسی با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی ایران همواره منادی و پیشکسوت مقابله با خشونت‌گرایی دینی بوده است» اظهار کرد: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور دعوت از اقلیت‌های دینی و همزیستی مسالمت‌جویانه و زندگی قانونی و دینی است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی همچنین با بیان این‌که «رعایت حقوق شهروندی از دیگر سیاست‌های مورد تاکید دولت جمهوری اسلامی در مورد اقلیت‌ها است» گفت: رعایت حقوق شهروندی بیش از هر کسی برای اقلیت‌ها انجام می‌گیرد و از جمله شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور در جریان رقابت‌های انتخاباتی این مساله بوده است. ما امروز مشاهده می‌کنیم که این شعار جنبه عملیاتی به خود گرفته است و تبدیل به طرحی برای قانون شده است.

یونسی در پایان الهام‌گیری از آموزه‌ها و پیام‌های اجتماعی همه ادیان را پنجمین سیاست دولت جمهوری اسلامی در مورد اقلیت‌های دینی و مذهبی دانست و گفت: دولت جمهوری اسلامی با الهام از آموزه‌های دینی باور دارد که پیام اجتماعی همه ادیان عدالت، آزادی و اخلاق است ما معتقدیم که اخلاق مهمترین منطقی است که ادیان باید آن را اجرا و رعایت کنند چرا که اخلاق مهمترین پیام روح حرکات پیامبران آسمانی است.