به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

 

آقای محمد رئیسی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در تاریخ 3 مردادماه با آقای کارن چشمارتیان وزیر جدید اقتصاد ارمنستان در محل وزارت مذکور دیدار و گفتگو نمود. در این ملاقات وضعیت روابط اقتصادی دوکشور، چشم اندازها و موانع موجود بر سر راه توسعه این روابط مورد بررسی و تبادل نظر قرارگرفت.

محمد رئیسی ضمن ابراز عدم رضایت از سطح کنونی روابط اقتصادی ایران و ارمنستان در مقایسه با روابط سیاسی عالی دو کشور، بر لزوم تدوین راه کارهای مناسب برای گسترش این روابط تاکید کرد. وی با ذکر اینکه براساس نظر مقامات عالیه دو کشور هیچگونه مانعی برای توسعه روابط وجود ندارد، این امر را مبین اراده سیاسی لازم در این راستا تلقی نموده و آمادگی شرکتها و سرمایه گذاران کشورمان برای حضور بیش از پیش در ارمنستان را اعلام نمود.

آقای چشمارتیان نیز روابط با ایران را در کانون توجه مقامات ارمنی و از اولویتهای سیاست خارجی کشورش دانست و اضافه نمود که توسعه روابط اقتصادی با ایران از اهداف وزارت متبوع وی میباشد. وزیر اقتصاد ارمنستان روند مذاکرات با غرب بر سر برنامه هسته ای ایران را مثبت تلقی کرده و نتیجه آن را بر گشایش بیشتر در روابط اقتصادی خارجی ایران موثر دانست.

در این دیدار در خصوص مسائل مهم منطقه نیز مذاکره و تبادل نظر شد. قابل ذکر است که برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در تهران در دستورکار روابط دو کشور میباشد.

همان روز، آقای محمد رئیسی با آقای نارک سرکیسیان وزیر جدید شهرسازی ارمنستان در محل وزارتخانه مذکور ملاقات کرد. ایشان در این دیدار به توافقات دو کشور در کمیسیون¬های قبلی فیمابین برای همکاری در زمینه های مختلف شهرسازی اشاره نمود و بر آمادگی کشورمان برای اجرای این توافقات تاکید کرد. وی زمینه هایی چون تبادل اطلاعات و تجربیات، برگزاری دوره های آموزشی و سمینارهای علمی و ارتباط بیشتر کارشناسان شهرسازی دوطرف، انجام تحقیقات و مطالعات مشترک در خصوص فناوریها و روشهای نوین ساخت و ساز، زلزله شناسی و مقاوم سازی ساختمانها را از زمینه های مناسب همکاری ذکر و اضافه نمود که برخی از شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی در سالهای گذشته پروژه های متعدد ساختمانی را در ارمنستان اجرا کرده اند و می بایست بستر تداوم و توسعه اینگونه سرمایه گذاریها و برنامه های مشترک را فراهم نمود.

وزیر شهرسازی ارمنستان نیز بر آمادگی کشورش جهت بهره گیری از تجارب و امکانات ایران در زمینه شهرسازی، مقاوم سازی و انبوه سازی تاکید نمود و اضافه کرد که وزارتخانه تحت امرش در راستای توافقات قبلی بزودی جدول زمانبندی طرحهای مشترک را تدوین خواهد کرد.