به نقل از سایت: www.irna.ir

 

رییس شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان گفت: قره کلیسا میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف جهان است که برای شرکت در آیین مذهبی این کلیسا وارد ایران شده اند.

روبیک جانانه، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمانانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، ارمنستان، گرجستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای خاورمیانه برای شرکت در این مراسم از روز گذشته در محوطه تاریخی قره کلیسا مستقر شده اند.

وی ادامه داد: بیش از چهار هزار گردشگر داخلی و خارجی برای به جا آوردن آیین های مذهبی در قره کلیسا اسکان موقت داده شده اند.

جانانه گفت: پیش بینی می شود تعداد گرداشگران داخلی و خارجی ورودی به قره کلیسا هم افزایش یابد.

جانانه ادامه داد: زیرساخت های گردشگری و توریستی در این مکان بخوبی فراهم شده و گردشگران خارجی و داخلی نیز از این امکانات اظهار رضایت کرده اند.

وی افزود: کنجکاوی و علاقه مندی به مطالعات تاریخی و علمی و نیز ارزان بودن خدمات ارائه شده در کشور باعث شده تا گردشگران خارجی بیشتری امسال در این مکان تاریخی گردهم بیایند.

قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس مقدس، نام کلیسایی تاریخی در آذربایجان غربی است که در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران واقع شده است.

در تاریخ 17 تیرماه 1387 خورشیدی مجموعه قره کلیسا، شامل سه کلیسای اصلی با نام های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و دزور دزور به عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تادئوس یا طاطائوس یکی از حواریون مسیح است که در سال 40 میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت. گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود. ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت (دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود 3500 نفر) را به قتل برسانند. در سال 302 میلادی، زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد.

مسیحیان ارمنی که خاطره تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند در محل فرار آنان کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست. بنابر عقیده ارامنه کلیسای طاطائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است.

هر سال در روزهای آخر تیر ماه و هفته های اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می شود.