به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

هزاران تن از ارمنیان ایران و کشورهای دیگر طبق روال هر ساله امسال نیز طی هفته آینده به زیارت کلیسای تاریخی تادئوس مقدس (یکی از 12 حواری حضرت مسیح) رفته و میثاق اعتقادی خود را با کلیسای مرسلی ارمنی تجدید می کنند.

سنت مذهبی-ملی زیارت کلیسای تادئوس که به مدت حدود 600 سال مقر کلیسای مرسلی ارمنی (خلیفه گری آذربایجان با قدمتی نزدیک به 800 سال)، در دشت چالدران واقع در آذربایجان ایران بوده است، امسال مزین به شصتمین سال سابقه زیارتی خود می شود. این واقعیت از یک سو پدیده ای است دال بر پایبندی بی کم و کاست جامعه ارمنی به اعتقادات و حرمت های مذهبی-قومی خود واز سوی دیگر نشانگر توجه و نگرش منحصر به فرد نظام حکومتی ایران به حفظ و حراست از ارزش های معنوی شهروندان خوداست. اهمیت این مورد زمانی برجسته تر نمایان می شود که می بینیم در همان منطقه، در فاصله ای نه چندان دور از این مکان زیارتی، در حوالی شهر جلفای قدیم واقع در آن سوی خط مرزی ارس، یعنی در خاک نخجوان چند سال قبل توده انبوه چلیپا سنگ های باستانی ارمنی را با عمری ورای هزار سال قدمت به دستور دولتمردان آن جا تخریب شده و به آب های ارس سپرده شدند و تلخ تر از آن در خاک گرجستان، تنها همسایه مسیحی و ارتودوکس ارمنستان واقع در شمال غرب آن طی روزهای اخیر با تحرکات واندالیستی بی شرمانه ترین تجاوزها را به مراکز قومی-مذهبی و کلیساهای تاریخی ارمنیان ساکن آن جا روا می دارند.

در محیط خیرخواهانه سرزمین ایران اما، و به ویژه در دیار صمیمی آذر آبادگان ایران، ارمنیان ایرانی و همچنین ارمنیان کشورهای دیگر با برخورداری از پشتیبانی دولت ایران اسلامی با شور و شکوهی ویژه برای شصتمین زیارت سالانه خود در جوار کلیسای تادئوس مقدس گردهم خواهند آمد تا به واسطه ارزش های معنوی برگرفته از آن پیوند و اتحاد اجتماعی، مذهبی و ملی خود را قوام بخشند.