به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

 

 

کنفرانس مطبوعاتی

سفیر جمهوری اسلامی ایران  با اصحاب رسانه ارمنستان

جمعه 27 تیرماه سال 1393

 

روز جمعه ساعت  11.00، جناب آقای رئیسی سفیر محترم کشورمان ضمن حضور در کلوپ ملی مطبوعات، پس از تشریح تحولات خاورمیانه، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. در ابتدای این کنفرانس، خانم مکردچیان، مدیر کلوپ مطبوعات، ضمن خوش آمدگویی به سفیر و نمایندگان رسانه های گروهی و مطبوعات، نخستین سوال را بقرار زیر مطرح نمود:

سوال: در نوار غزه، عراق و سوریه، تحولاتی بوقوع پیوسته است، ارزیابی شما از این تحولات چیست و نقش ایران در تحولات کلان منطقه چیست؟

جناب آقای رئیسی اظهار داشت :  ابتدا لازم می دانم با خانواده ها و بازماندگان حادثه سقوط هواپیمایی مالزیایی بر فراز اوکراین ابراز همدردی کنم. برایشان صبر آرزو می کنیم. ما با این مسئله در خلیج فارس و منطقه قرباغ روبرو بوده ایم.

از سرکار خانم مکردچیان جهت برگزاری این کنفرانس تشکر می کنم. از نمایندگان رسانه ها نیز قدردانی کنم.

با توجه به مسائل مهم منطقه لازم می دانم ابتدا نکاتی را در این خضوض عرض کنم.

حادثه خیزترین منطقه سیاسی جهان امروز درگیر پرونده های بیشمار سیاسی است که نه تنها همکاری کشورهای منطقه ای بلکه به نوعی همصدایی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای را می طلبد. پرونده سوریه همچنان بر روی میز کار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و همچنان قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بر سر آن به جدل سیاسی می پردازند. بحرانی که سه سال پیش آغاز و از کنترل بازیگران آن خارج شده است.  امروز در عراق شاهد سرایت ویروس فعالیت گروه های تروریستی القاعده به نام داعش هستیم. گروهی که خط مشی آنها با هیچ ذائقه انسانی سازگار نیست. تصاویر دلخراش قتل عام مردم اعم از شیعه و سنی و تهدید برخی کشورهای اروپایی، زنگ خطر را برای همه بصدا درآورده است.

داعش در عراق با همراهی برخی اعضای حزب بعث و برخی از کشورها با ارسال کمک های نظامی و مالی خودش را تقویت کرده است. کشورهای بسیاری به آنها کمک می کنند. این گروه تروریستی برای اهداف خاصی تقویت می شوند و مطمئنا آینده امنیت را بخطر می اندازند. کشورهای حمایت کننده نیز در امان نخواهند ماند.

در تشکیل داعش ، پیچیدگی های فراوانی وجود دارد ترکیب نیروهای داعش، چند ملیتی است. بیش از 40 درصد نیروهایی که در قالب گروه تروریستی داعش فعالیت می کنند از کشورهای اروپا و آمریکا وارد شده اند. مطمئنا در بازگشت به کشورهای خود، تهدیدی برای امنیت ملی این کشورها خواهند بود.

بی تردید منطقه قفقاز جنوبی با توجه به وجود کانون های بحران خیز، مستعد رشد و توسعه فعالیت این گونه حرکت های ترویستی است.

در آنطرف  خاورمیانه، مردم بی دفاع غزه، آماج حملات و تجاوزات وحشیـانه رژیم صهیونیستی هستند. سوزاندن یک جوان فلسطینی توسط شهرک نشین های غاصب، تداعی کننده صحنه های جنایات تروریستها در سوریه و عراق می باشد.

موضوع فلسطین در طی شصت و شش سال گذشته همواره بعنوان عمده ترین بحران بین المللی و اصلی ترین عنصر استراتژیک از جهت تاثیرگذاری بر بازیگران و کنشگران بین المللی مطرح بوده است. حمایت های بیدریغ قدرت های خارجی، دست رژیم صهیونیستی را در پایمال کردن حقوق فلسطینیان باز گذاشته ااست.

عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه را باید بعنوان  نسل کشی معرفی کرد. با حملات وحشیانه خود بیش از 200 نفر را به شهادت رسانده و بیش از 2000 نفر را مجروح کرده اند.

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز جهانی قدس نامیده شده و هر ساله برنامه های ویژه ای در دنیا برگزار می شود. جمعه آتی شاهد برگزاری تظاهرات  گسترده ای در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا خواهید بود.

حملات و تجاوزات وحشیانه رژیم اسرائیل به باریکه غزه و مناطق کرانه باختری در حالی تداوم می یابد که نهادهای بین المللی مسئول و بازیگران عمده نظام بین الملل تاکنون از هر گونه اقدام بازدارنده ای امتناع کرده که نقش تشویق کننده ای برای ترویست ها داشته است

در شرایطی که شاهد نسل کشی مسلمانان سرزمین های اشغالی هستیم، سفر مقامات برخی کشورها، تاییدی است بر اینگونه اعمال وحشیانه که بایستی مد نظر کشورهای منطقه قرار گیرد. 

جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب قربانی فعالیت های ترویستی بوده از این رو همواره منادی صلح و مبارزه با خشونت و افراط گرایی بوده است.

جناب آقای روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد سالجاری را بعنوان سال " جهان علیه خشونت و افراط گرایی " پیشنهاد نمود که با اتفاق آراء به تصویب اعضای سازمان ملل رسید. 

باتشکر مجدد آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستم.

س- به نظر شما آیا وقایعی که اخیرا در مرز ارمنستان اتفاق افتاد باعث نگرانی شما نمی شود؟ با توجه به اینکه مذاکرات در جریان است اگر جنگ شروع شود، نقش و عملکرد ایران چگونه خواهد بود؟ آیا اتباع ایرانی که آذری زبان هستند برای جمهوری ارمنستان خطری در بر ندارند چرا که می توانند به راحتی وارد ارمنستان شوند؟

ج- ما با هر گونه خشونت و افراط گرایی مخالفیم و اعتقاد داریم تمام اختلافات باید از طریق مذاکرات و بصورت مسالمت آمیز حل شوند. با وجود مقررات بین المللی اعمال خشونت مفهومی نباید داشته باشد. ما معتقدیم که تمام مناقشات باید از طریق مسالمت آمیز حل شوند و قوانین بین المللی محترم شمرده شوند. وقتی امکان مذاکره وجود دارد چرا باید دست به اسلحه برد. ما به هیچ وجه مایل نیستیم در منطقه بی ثباتی وجود داشته باشد. در مورد اتباع ایرانی نیز مطمئن باشید که هیچ خطری برای کشور شما نخواهند داشت.

س- نقش ایران در صورت شروع جنگ چه می تواند باشد؟

ج- ایران بارها اعلام کرده که چنانچه طرفین آمادگی داشته باشند می تواند در زمینه حل مشکل کمک کند و از طرفین می خواهد که مشکلات را از طریق گفتگو حل کنند. دولت ایران با هر گونه تنش در منطقه مخالف است چرا که این امر امنیت و ثبات منطقه را بر هم می زند و به ضرر همه دولت های منطقه خواهد بود .

س- آیا خبر وجود یگان های ترکیه در مرز ارمنستان در نخجوان صحت دارد؟ شما نسبت به استقرار نیروهای حافظ  صلح در منطقه چه نظری دارید؟ به نظر شما تا چه حد امکان دارد که عملیات نظامی در قره باغ از سر گرفته شود؟

ج-ما مطمئنیم که در مرز ارمنستان - نخجوان - ایران اتفاقی نخواهد افتاد. در مورد وجود یگان های ترک نیز باید بگویم که من مطمئن نیستم که این اطلاعات صحت داشته باشد. من اولین بار است که چنین خبری را می شنوم. در مورد استقرار نیروهای حافظ صلح باید بگویم که این امر به ارمنستان، آذربایجان و روسای گروه مینسک مربوط می شود. گروه مینسک در این راستا مشغول به کار است . در مورد شروع عملیات نظامی در قره باغ نیز احتمال این امر بسیار کم است. گروه مینسک هم نمی خواهد که مشکل از طریق نظامی حل شود و ارمنستان و آذربایجان نیز حل مشکل را به عهده گروه مینسک گذاشته اند.

س- مسئله اجاره مراتع استان سیونیک توسط ایران به کجا رسیده است؟

ج- مراتع مسئله ای بود که خیلی به آن دامن زده شد، در حالی که آنگونه نبود و سندی در این مورد مبادله نشد و توافقنامه ای نیز امضاء نشده بود. ظاهرا شرکتی خصوصی قراردادی در این مورد امضاء کرده بود. به نتیجه نرسیدن این موضوع باعث شد بسیاری از ایرانیانی که می خواستند در استان سیونیک سرمایه گذاری کنند منصرف شوند. آیا به نظر شما دامن زدن به این قضیه و بزرگ کردن آن کار درستی بود؟ البته رسانه ها و خبرنگاران باید همیشه مواظب منافع کشورشان باشند.

س- نظرتان در خصوص انتقال انرژی ایران از طریق ارمنستان چیست؟

ج- من بارها گفته ام که برای صدور انرژی از طریق ارمنستان به زیرساخت های زیادی نیاز است. ما با روسیه روابط خوبی داریم و دو کشوری هستیم که در زمینه انرژی می توانیم با هم همکاری خوبی داشته باشیم. آیا از طرف ارمنستان ابتکاری در این زمینه به عمل آمده است؟ باید زیر ساخت ها فراهم شوند و دولت ارمنستان نیز برای ساختن آنها نیاز به زمان دارد.

س- آیا خط انتقال گاز ایران به ارمنستان زیرساخت خوبی دارد؟ در زمینه عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا آیا امکان دارد مشکلاتی در روابط ایران و ارمنستان بوجود آید؟

ج- خط گاز موجود، برای آن زمانی که برنامه ریزی و ساخته شد مناسب بوده است. این خط گاز برای انتقال گاز از طریق ارمنستان مناسب نمی باشد. در مورد عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا باید بگویم که این مسئله به منافع ارمنستان و به تصمیم دولت ارمنستان مربوط است و مطمئنا مقامات شما منافع کشورشان را در نظر دارند و کاری نمی کنند که به منافع کشورشان آسیب برسد. در مورد تاثیر این عضویت بر روابط ما نیز باید بگویم که چون کاملا نمی دانیم که این اتحادیه چه وضعیتی خواهد داشت بنابراین صراحتا نمی توانیم بگویم این عضویت به نفع ایران و ارمنستان است یا به ضرر آنها.

س-  به مسئله انرژی خورشیدی و همکاری ها در این راستا تا حدی جنبه سیاسی داده شده است، نظر شما در آن باره چیست؟

ج- من بسیار متاسفم که رسانه های خبری چنین تفسیری از آن داشته اند. اطمینان می دهم که چنین چیزی مطرح نشده است. به نظر من رسانه های خبری چشم و گوش کشور خود به حساب می آیند و باید همیشه عادل بوده و حقیقت را ارائه دهند. من از زحمات مسئولین مربوط به انرژی خورشیدی واقعا تشکر می کنم. ایشان از ما خواسته بودند که با آنها همکاری کنیم و بررسی کنیم که آیا می توان در این راستا همکاری کرد یا خیر. در ایران در رابطه با انرژی خورشیدی خیلی کار شده است. در واقع ما در این باره مذاکره می کردیم که چگونه می توان زمینه ای برای همکاری بین دو کشور بوجود آورد و واقعیت آن طوری که رسانه های خبری ارائه دادند، نبوده است.

مایلم در مورد حضور نیروهای حافظ صلح در منطقه مطالبم را تکمیل کنم که، کشور جمهوری اسلامی ایران با استقرار هر گونه نیروی خارجی در منطقه مخالف است. مطمئن باشید اگر نیروهای خارجی به منطقه بیایند کل منطقه را به خطر می اندازند. ما این مشکل را هم در عراق وهم در افغانستان دیده ایم.

س- حتی اگر نیروهای حافظ صلح تک ملیتی باشند نیز نظر شما باز اینگونه است؟

ج- به نظر من نباید اجازه داد که کشورهای خارج از منطقه بیایند و با این بهانه دخالت کنند. در مورد رابطه ایران و ارمنستان و خرید گاز از ایران، باید بگویم که ما با ارمنستان رابطه خوبی داریم. تاکنون 11 کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور تشکیل شده و به زودی در تهران دوازدهمین نشست برگزار خواهد شد و تا برگزاری آن نشست، وزیر انرژی ارمنستان دیداری از ایران خواهد داشت و شاید این مسئله در چارچوب آن دیدار مطرح شود. ما همیشه اعلام کرده ایم که حاضریم با ارمنستان در تمام زمینه ها همکاری کنیم.  در مورد عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا که شما گفتید آیا مقامات ارمنستان در این راستا به مقامات ایرانی گفتگو کرده اند؟ من قبلا هم گفته ام تا سند مربوط به الحاق به این اتحادیه بررسی نشود نمی توان قضاوت نمود. ماهیت آن برای کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان و بلاروس مسلما مشخص است ولی بنده تاکنون سندی در خصوص این الحاق ملاحظه نکرده ام. شما تا سندی در دست نداشته باشید نمی توانید در مورد آن صحبت کنید. انتظار نداشته باشید من بدون داشتن اطلاعات کامل در خصوص آن قضاوت کنم.

س- شما در مصاحبه با آرم نیوز گفته بودید که امکان دارد رئیس جمهور ایران به ارمنستان سفر کند آیا تاریخ این سفر مشخص شده است؟

ج- ما پیگیر این موضوع هستیم ولی با توجه به برنامه کاری رئیس جمهور و مشغولیت های فراوان وی نمی توان زمان دقیق آن را مشخص کرد. اما بهرحال این سفر انجام خواهد شد و ما پیگیری می کنیم. می دانید در منطقه وضعیت دشواری حاکم است. متاسفانه کسانی که باعث چنین مشکلاتی شده اند جنایت های خود را در جای دیگر نیز انجام می دهند. با توجه به این مشکلات رئیس جمهور ما مشغله زیادی دارد ولی ما امیدواریم که این سفر انجام شود. در مورد انتقال گاز از طریق ارمنستان مجددا تکرار می کنم که اگر زیر ساخت های مناسب بوجود آیند، هیچ مشکلی در انتقال گاز از طریق ارمنستان وجود ندارد.

س- چرا چنین چیزی اتفاقی نمی افتد. آیا مقامات ارمنستان می ترسند یا روسیه اجازه نمی دهد؟

ج- به هیچ وجه اینطور نیست. نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد. بعنوان مثال برای ایجاد خط آهن شمال به جنوب نیاز به 3 تا 4 میلیارد دلار سرمایه است و برای زیرساخت های انتقال گاز خودتان می دانید که به چه بودجه و چه مدت زمان احتیاج است. در خصوص سرمایه گذاری تجار ایرانی در ارمنستان فکر می کنیم قوانین مربوطه باید بیشتر شفاف سازی شوند و مشکلاتی که بر سر راه سرمایه گذاری وجود دارند حل شوند. هر کشوری که می خواهد سرمایه گذاری خارجی جذب کند باید عرصه حقوقی لازم را بوجود آورد چرا که سرمایه گذار جایی سرمایه گذاری می کند که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد.

س- در مورد مذاکره ایران با گروه 1 + 5 این مذاکرات چه تاثیری در روابط ایران و ارمنستان دارند؟

ج- کمی به عقب بازگردیم و ببینیم چه چیزی باعث شد که ایران به غنی سازی و افزایش سانتریفیوژها روی آورد. در سال 1950 ایالات متحده در ایران راکتوری برای اهداف پزشکی ساخت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا از تامین سوخت آن راکتور خودداری کرد و به دیگر کشورها هم اجازه تامین سوخت راکتور را نداد. این راکتور صرفا برای کارهای پزشکی بود. ما با توجه به استعدادهای خوبی که در ایران وجود دارد تصمیم گرفتیم آنرا گسترش دهیم. ما متخصصین خوبی داریم. حتی در ایالات متحده بهترین متخصصین و پزشکان ایرانی هستند، بنابراین ایران تصمیم گرفت راسا نسبت به افزایش درصد غنی سازی و سانتریفیوژها اقدام کند. ما در آن زمان 200 سانتریفیوژ داشتیم و اکنون  حدود20 هزار سانتریفیوژ داریم. همان موقع به آنها اعلام کردیم که اگر سوخت به ما ندهند ما خودمان آن را می سازیم. آنها باور نمی کردند ولی ما اینکا را انجام دادیم و آنها نیز شروع به تشدید تحریم ها علیه اقتصاد ما نمودند. تمام مطالبی که در مورد هدف ایران مبنی بر دستیابی به سلاحهای کشتار جمعی می گویند، بهانه ای بیش نیست. از نقطه نظر دینی و براساس فتوای رهبر معظم انقلاب، داشتن سلاح هسته ای حرام است. بنابراین ما نیاز داریم که آنها واقعیت را پذیرفته و در چارچوب قوانین با ما مذاکره کنند. امروزه کاملا امکان اعتماد سازی وجود دارد چراکه می توان از نظر علمی مشخص کرد که انحرافی وجود داشته یا نه. اگر آنها واقعا به واقعیت ها توجه کنند و با ملت ایران با احترام برخورد کنند، من فکر می کنم این موضوع قابل حل است. ما انقلاب کردیم که کسی به ما امر و نهی نکند و به هیچ وجه حاضر نیستیم از حقوق خود کوتاه بیاییم و آن حق مسلم ماست. ما عضو کنوانسیون منع تکثیر سلاح های هسته ای هستیم و همه کارهای خود  را در چارچوب آن کنوانسیون انجام داده ایم و هیچ گونه انحرافی تاکنون گزارش نشده است. متاسفانه مسئله را سیاسی کرده اند تا کشوری چون ما را از حقوق طبیعی اش محروم کنند. مطمئنا با حل این موضوع رابطه با همسایگان هم گسترش خواهد یافت. ما فقط از کشورها توقع داریم که واقع بینانه به این قضیه نگاه کنند و تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند.

س- در خصوص سرمایه گذاری در ارمنستان شما گفتید که باید امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد. آیا شما چنین شرایطی را در ارمنستان نمی بینید؟

ج- من نمی گویم که در ارمنستان زمینه حقوقی برای سرمایه گذاری وجود ندارد. ولی چیزی که هست کافی نیست. مثلا در مورد مشکلات گمرکی، قوانین گمرکی باید بسیار شفاف باشند و وقتی کسی بخواهد واردات یا صادرات کند بداند که چه باید بکند. مطمئن باشید اگر این قوانین شفاف باشند و کسی نتواند سوء استفاده کند، روابط خارجی افزایش می یابد.

س- چرا قطر لوله گاز در سمت ایران 1500 میلیمتر است ولی در بخش ارمنستان 750 میلیمتر؟

ج- شاید در آن زمان این امکان نبوده که از چنان قطری استفاده کنند. شما باید این سوال را از دولت ارمنستان بپرسید. شاید آن زمان قصد انتقال گاز به خارج از ارمنستان را نداشته اند و اکنون که نیازش هست به این فکر افتاده اند.

س- در مورد نیروهای حافظ صلح آیا شما با استقرار نیروهای تک ملیتی نیز مخالفید؟

ج- ببینید ما به طور کلی با هرگونه وجود نیروی خارجی مخالفیم، به این خاطر که تبعات آنرا در جایی دیگر دیده ایم.

س- آذربایجان از سه کشور تسلیحات می خرد، حدود 5 میلیارد دلار با روسیه توافقنامه دارد، 5/1 میلیارد با اسرائیل و غیره. عکس العمل شما به این قضیه چیست؟ شما چقدر عملیات نظامی را محتمل می دانید؟

ج- تسلیحات هیچ موقع عامل امنیت نیست. لازمه وجود امنیت در هر منطقه این است که همه خواستار آن باشند. شما تا به حال کدام کشور را دیده اید که از طریق سلاح و یا سلاح های کشتار جمعی به امنیت رسیده باشد. کشورهایی که سلاح های کشتار جمعی دارند اکنون امنیت ندارند. آنچه که باعث امنیت و آرامش در کشورها می شود، گفتگو و صلح است. کشتار افراد بیگناه و ترور امنیت بوجود نمی آورد. تمام حکومتها باید به فکر مردم خود باشند و امنیت خود را امنیت همسایگان بدانند. اگر همه به چنین فهمی نائل شوند فکر نمی کنم دست به چنین اقداماتی بزنند. ما بعد از انقلاب تجربه این خشونتها را داریم و تبعات آنرا می دانیم که چقدر برای کشورها خطرناک است. بنابراین توصیه ما به تمام همسایگان این است که از طریق گفتگو و مسالمت آمیز مشکلات خود را حل کنند. شما می دانید ما 8 سال جنگ تحمیلی داشته ایم، این جنگ را براه انداختند تا جلوی انقلاب ما را بگیرند. البته برای استقلال باید بهای سنگینی پرداخت، ما برای استقلالمان بهای سنگینی پرداخته ایم تا کسی به ما امر و نهی نکند. امیدوایم که هیچ شاهد جنگ در این منطقه نباشیم.

س- آیا فروش تسلیحات از طرف روسیه به آذربایجان را در همین راستا باید ارزیابی کرد؟

ج- همه به دنبال تجارت خود هستند. مطمئن باشید که آنها می خواهند تولیدات کارخانه هایشان را بفروشند ولی اگر جنگی باشد حتی کشورهای فروشنده تسلیحات نیز متضرر می شوند.

س- آقای سفیر آیا تجارت می تواند بر رابطه دوستانه غلبه کند؟

ج- ببینید این سلاح ها را که می فروشند صرفا به خاطر منافع آن کشورهاست و خودشان هم می دانند که این تسلیحات امنیت نمی آورند.

س- آذربایجان در مورد حل مناقشه قره باغ همیشه با لحن جنگ طلبانه صحبت می کند، آیا ایران این عمل آذربایجان را محکوم می کند و آیا با توجه به این لحن جنگ طلبانه آذربایجان صحبت های شما در خصوص حل مسالمت آمیز مناقشه زیر سوال نمی رود؟

ج- ما همیشه به همسایگان توصیه کرده ایم که با لحن احترام آمیز با هم صحبت کنند. احترام گذاشتن به یکدیگر باعث می شود که اختلافات کم شوند و با مذاکره می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

س- ولی جامعه بین الملل خیلی چیزها را به آذربایجان می بخشد؟

ج- من گفتم اگر عدالت را رعایت کنند هیچوقت این مسئله پیش نمی آید. در دنیا واقعیات را نباید نادیده گرفت. به ایران می گویند که حقوق بشر را زیر پا می گذارد ولی با متحدین خود کاری ندارند. آنجا اصلا حقوق بشر وجود ندارد. این همان استاندارد دوگانه است.

س- همه می گویند که با عضویت ارمنستان در اتحادیه گمرکی تعرفه ها کاهش می یابند. نظر شما در این باره چیست؟

ج- بله این را می گویند ولی من تا اسناد مربوطه را نبینم باور نمی کنم. تبلیغات منفی در این زمینه زیاد است که باید آنرا در نظر گرفت. باید واقعیت ها را همیشه در نظر گرفت. خبرنگاران باید همانند قضات هیچ موقع تحت تاثیر جو احساسی قرار نگیرند و آنچه واقعیت دارد را بگویند. من مطمئن هستم که ارمنستان منافع شهروندان خود را به منافع دیگران ترجیح می دهد.