به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

میهمانان عالی مقام، خواهران و برادران گرامی

در عصر شانزدهیمن روز از ماه رمضان به شما که دور این سفره افطار جمع گشته اید، درود فرستاده و از صمیم قلب دعا می نمایم روزه های شما که بی شک نشانه ایمان خالص و عمیق است، قبول درگاه خداوند واقع شود.

در این ماه مبارک، قرآن برای هدایت مردم و به عنوان نشانه رهبری و رستگاری انسان ها نازل گردید. داشتن هدایتگری برای زندگی خداپسندانه و راستین، بسیار زیبا و امیدوار کننده است. زیرا به کمک آن با اعتماد کامل زندگی می کنید، به فعالیت می پردازید و روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را پی ریزی می نمائید.

هرکدام از اعیاد و رویدادهای مذهبی فرصتی است تا در خصوص مسئولیت ها و وظائف خود تامل کنیم. در این ماه مبارک روزه داری زیباترین فرصت در اختیار ما قرار گرفته است تا زندگی خود را مورد تجدید نظر قرارداده و در پرتو نورانی این تجدید نظر با ایمان و امیدی تقویت شده به حیات پرثمر خود ادامه دهیم.

حیات در تداوم خود دارای صور و پدیده های گوناگونی می باشد و بنابراین لزوماً نیاز مبرمیست که انسان در طول زندگی و انجام وظایف دینی گاها تامل نموده و به ارزیابی از خود بپردازد تا بتواند زندگی خداپسندانه و مثمری داشته باشد.

دنیای کنونی مملو از پدیده های نامطلوبی است که زندگی انسان را به کابوس تبدیل کرده و همزمان موجب تحریف مفاهیم صریح و حقیقی دین می شوند.

اقدامات جنگی و نظامی پیرامون ما و جنگ و برادر کشی میان پیروان یک دین که متاسفانه به نام دین انجام می گیرند، از یک سو نتیجه تصورات و ایده های توسعه طلبانه، از سوی دیگر حاصل سوء استفاده از دین و تحریف آن و به عبارتی دور شدن از یدن می باشد.

روزه داری در ماه رمضان فراخوانی است برای تجدید حیات خداپسندانه و راستین، در مقابل این واقعیت های تلخ زیرا روزه داری به نوعی پرستش خداوند است که از طریق آن دست دعا به درگاه خداوند دراز نموده و از پروردگار عالم می خواهیم به جای نفرت بذر دوستی را در دلها بکارد، دوستی را جایگزین دشمنی، سعه صدر را جایگزین کینه و میانه روی را جایگزین افراطی گری نماید.

تاریخ گواه است که جنگ و برادر کشی و همچنین نبردهایی که نتیجه جنبش های افراطی هستند، هیچگاه منتهی به صلح نمی شوند و برعکس با گذشت زمان موجب تقویت دشمنی شده و حاصلی جز نابودی برای بشریت و جهان در پی ندارند. راه حقیقتی و راستین، همزیستی مسالمت آمیز در سایه صلح و سازندگی، عشق ورزیدن و شناخت یکدیگر و از همه مهمتر زندگی براساس تعالیم خداوند است. گفتگو بهترین راه برای دست یافتن به این وضعیت ایده آل است. گفتگویی که براساس اصل وظایف و مسئولیت های متقابل پی ریزی شده است.

دوستان گرامی، در جامعه ایران که متشکل از ادیان و فرهنگ های مختلف است، زندگی بر اساس اصل صلح، احترام و درک متقابل یکدیگر در جریان است و این را می توان نتیجه مستقیم فهم صحیح و واقعی از دین دانست.

خدا را شاکریم که در کشور خود در صلح و آرامش زندگی می کنیم، روزه داری می کنیم و اعیاد خود را در فضایی آرام جشن می گیریم و این در حالیست که کشورهای پیرامون ما به دلیل سوء استفاده های انجام گرفته از مفاهیم دینی از فقدان صلح و سفره های آرام افطاری در رنجند.

در پایان بار دیگر از حضور شما سپاسگزاری کرده و برای شما روزه و عید فطری پربرکت و توام با صلح و آرامش آرزومندم. از خداوند متعال مسئلت دارم برکات خود را به میهن عزیزمان ایران، مسئولین روحانی و کشوری و همچنین ملت شریف ایران ارزانی نماید و برکت صلح و بهروزی را به کشور عزیزمان عطا فرماید.

 
دعاگو
اسقف اعظم سبوه سارکیسیان
خلیفه ارامنه تهران