به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

فرماندار چالدران از اتمام عمليات احداث كمپ گردشگري مجموعه جهاني قره كليسا و بهره مندي ارامنه حاضر در آيين سالانه عشاي رباني خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، كريم حسين زاده پيش از ظهر شنبه در جريان بازديد از كمپهاي مجموعه جهاني قره كليساي چالدران افزود:‌امسال بالغ بر يك ميليارد ريال براي اتمام مجموعه كمپهاي گردشگري مجموعه جهاني قره كليساي چالدران تخصيص يافت كه با تخصيص به موقع اعتبار اين كمپ براي بهره مندي ارامنه شركت كننده در آيين مذهبي اين كليسا طي امسال آماده شد.

وي با بيان اينكه عملیات اجرائی کمپ گردشگري قره كليسا از سال 90 در زمینی به مساحت 4 هکتار در کنار مجموعه جهانی قره کلیسا با هدف ارائه خدمات رفاهی و تفریحی به گردشگران خارجی و داخلی با صرف اعتبار بالغ بر 2 میلیارد ریال آغاز شد،‌ اظهار داشت: تاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات اين طرح به مدت 2 سال راكد ماند.

فرماندار چالدران با اعلام اينكه اين كمپ داراي امکانات فضای سبز، پارکینک، نماز خانه، سرویسهای بهداشتی و آلاچیق است، ادامه داد:‌ هم اكنون تداركات لازم براي برگزاري آيين ويژه مذهبي قره كليسا در چالدران انجام شده و آماده پذيرايي از ارامنه كل جهان در اين مكان هستيم.

کلیسای تاتائوس یا به زبان محلی قره کلیسا نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی اولین کلیسای جهان بود که توسط حواریون عیسی مسیح(ع) بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و 500 نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شد.

بنابر باور مسیحیان ارمنی نژاد؛ کلیسای تاتائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت تاتائوس است، مراسم خاصی در این کلیسا برپا می دارند.

بطوريكه گروه های کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و انجام آیین های کلیسایی از اقصی نقاط عالم به چالدران سفر می کنند و ضمن انجام آیین های مذهبی از قبیل عشای ربانی، غسل تعمید و ذبح قربانی بین سه تا پنج روز در این مکان اقامت می کنند.