به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

نماینده حقوقی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران ضمن توصیف فرایند جاری شدن طلاق در میان خانواده‌های ارامنه به همبستگی میان کلیه زنان جامعه در راستای بهبود شرایط‌شان تاکید کرد.

تالین بندری، نماینده حقوقی شورای خلیفه گری ارامنه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد مسائل زنان جامعه ارامنه ساکن در ایران گفت: مسائل جامعه ارامنه متاثر از مسائل کل جامعه است بنابراین مشکلات زنان ارامنه همان مشکلاتی است که تمامی زنان جامعه دارند.

وی در پاسخ به اینکه «آیا معضل طلاق، خانواده‌های جامعه ارامنه را هم مانند دیگر خانواده‌های كشورمان درگیر کرده است؟» گفت: طلاق نیز در میان خانواده‌های ارامنه، متاثر از کل جامعه، افزایش داشته اما تعداد آن زیاد نیست. زیرا طلاق در میان مسیحیان گریگوری امر ممنوعی تلقی شده و تنها در شرایط خاصی اجازه طلاق صادر می‌شود.

بندری شروط جاری شدن طلاق میان یک زن و شوهر ارمنی را خیانت بر عهد ازدواج، اعتیاد، دائم‌الخمر بودن، مفقود الاثر بودن، اختلاف شدید اخلاقی، عدم ایفای وظایف زناشویی بیش از دو سال، ترک منزل و کشور بیش از دو سال، رابطه غیرطبیعی جنسی، ناتوانی جنسی و یا داشتن حکم نهایی 4 سال زندان و همچنین داشتن امراض مسری یکی از زوجین بیان کرد و تاکید کرد که تلاش محاکم قضایی بر آشتی میان زوجین است.

نماینده حقوقی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران در مورد مرجع ذی صلاح برای صدور حکم طلاق گفت: محکمه روحانی در خلیفه‌گری با حضور 5 تا 7 نفر روحانی، کشیش و چند روانشناس، روانپزشک و حقوقدان تشکیل می‌شود و مسئله را بررسی می‌کنند و به مشاورین خانواده ارجاع می‌دهند تا در نهایت منجر به آشتی یا صدور رای طلاق شود و نتیجه نهایی نیز باید به تایید اسقف اعظم برسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از قوانین خانواده، مانند قوانین ارث، دیه و یا حضانت در جامعه ارامنه متفاوت با قانون مدنی است گفت: از آنجا که بسیاری از مسائل زنان ارامنه ساکن در ایران با دیگر زنان جامعه مشترک است، باید همبستگی میان زنان  برای بهبود شرایطشان وجود داشته باشد.

بندری ادامه داد: حل مشکلات هر قشر از جامعه تنها با تلاش افراد همان قشر حاصل می‌شود بنابراین خوب است که زنان گروه‌های مختلف جامعه در نهادهای غیر دولتی با هم در ارتباط باشند.