به نقل از سایت: www.irna.ir

 

مردم دو کشور ایران وترکیه جدا از نوسان های نزدیکی و دوری دولت ها درمسیرتاریخ، همواره روابط نزدیک با یکدیگر داشته و دارند. آگاهی مردم ایران از ترکیه و اهمیت سرزمینی آن و آگاهی مردم ترکیه از ایران و مردم آن، چنان است که نیازی چندان به معرفی این دو کشور به مردم ندارد.

روز دوشنبه ابوالقاسم قاسم زاده در ادامه یادداشت خود در ستون محک روزنامه اطلاعات نوشت: آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری با همراهی چند تن از وزراء و مسئولین دولت به ترکیه رفته است تا با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور و مدیران اطاق بازرگانی و بخش های خصوصی ترکیه ملاقات و گفتگو داشته باشد.

در سال 1996 آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت به دعوت سلیمان دمیرل رئیس جمهور از ترکیه دیدار داشت. از آن زمان برای اولین بار است که دکتر روحانی رئیس جمهور کشور ما، در پاسخ به دعوت عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه به «آنکارا» سفر می کند.

شاید نیازی نیست تا به اهمیت جایگاه ترکیه و ایران در دو سطح منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.

زیرا روابط این دو کشور اولاً سابقه تاریخی و دیرینه دارد.

ثانیاً همه تحلیلگران سیاسی، این دو کشور را بزرگترین اهرم قدرت در نگاه به منطقه خاورمیانه و در روابط بین المللی ارزیابی می کنند.

مردم دو کشور ایران و ترکیه جدا از نوسان های نزدیکی و دوری دولت ها در مسیر تاریخ، همواره روابط نزدیک با یکدیگر داشته و دارند.

آگاهی مردم ایران از ترکیه و اهمیت سرزمینی آن و آگاهی مردم ترکیه از ایران و مردم آن، چنان است که نیازی چندان به معرفی این دو کشور به مردم ندارد.

اما امروز این دو کشور در مسیر توسعه پایدار و همه جانبه قرار گرفته اند و تحولات چه در سطح منطقه ای و چه بین المللی نیاز همکاری آنها با یکدیگر و تنظیم روابط دو جانبه استراتژیکی را ضروری و لازم کرده است.

در سفر آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران و در دیدار با مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی ایران تصمیم به تشکیل شورای همکاری راهبردی میان دو کشور گرفته شد.

اولین نشست این شورا به ریاست دکتر روحانی و آقای اردوغان با سفر رئیس جمهور به ترکیه تشکیل خواهد شد.

قرار است شش سند همکاری در این سفر به امضاء وزراء مربوط از دو طرف برسد.

ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال و گشودن مسیر این روابط برای اجرای اهداف برنامه ریزی و توافق شده، بخش دیگری از برنامه های دیدار رئیس جمهور کشور ما از ترکیه است.

مذاکره درباره قیمت گاز طبیعی وارداتی از ایران که اردوغان خواهان تخفیفی در قیمت آن از ایران است، همچنین عبور این لوله گازی به اروپا را کارشناسان سیاسی اروپایی تأکید کرده اند.

در بخش سیاسی بعد از سه انتخابات در سه کشور مهم عربی، عراق، مصر و سوریه، سنجش فضای جدید سیاسی در منطقه از سوی دو دولت قدرتمند ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

هر دو دولت خواهان اجرای سیاست «تنش صفر با همسایگان» هستند. زمینه های خوبی از همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم وجود دارد. هر دو کشور از سیاست خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی و اتمی حمایت می کنند.

هر دو کشور عبور از بحران در عراق، سوریه و مصر را می خواهند.

هر دو کشور نگاه به بازار اقتصادی و مالی در حوزه وسیع و ثروتمند خلیج فارس و خاورمیانه دارند.

هر دو کشور خواهان گسترش سرمایه گذاریهای دوجانبه در ایران و ترکیه هستند.

اگر چه ترکیه با اسرائیل روابط سیاسی اما سردی دارد، حمایت دولت اردوغان از فلسطینیان و تلاش برای احقاق حقوق ملت فلسطین با سیاست های جمهوری اسلامی ایران همگونی بسیار دارد.

ترکیه می خواهد تا روابط ایران با غرب، بخصوص اروپا (اتحادیه اروپا) تسهیل گردد و مشکلات برآمده از سیاست های تحریم آمریکا و چند کشور همسو با آن در اروپا حل و فصل گردد.

دولت اردوغان سیاست خارجی دولت آقای روحانی در تنظیم دور جدید از روابط بین المللی را تائید می کند و برای کمک به موفقیت مذاکره ایران و گروه 1+5 تلاش دارد.

از نظر فرهنگی ترکیه و ایران دو سرزمین بزرگ اسلامی و دارای باور دینی مستحکم هستند. در حالیکه این هر دو کشور بیش از یک قرن است که با «مدرنیته» اروپایی تماس دارند و بعد از صد سال هنوز مباحث نظری «دین و مدرنیته» در جوامع دانشگاهی و فکری هر دو کشور مورد بحث و گفتگو است.

نقد غرب از جایگاه اندیشه ورزی در ایران و ترکیه سابقه دیرینه دارد. تولید ادبیات در این باره از سوی نظرپردازان در ترکیه و ایران دارای اشتراک نظرهای بسیار است.

دو کشور در ساحت فرهنگ و هنر با برخورداری از نزدیکی تاریخی و دینی می توانند مکمل یکدیگر باشند.

در هنر، مردم ترکیه مانند ایران، شیفته و عاشق شعر و خطاطی و بخصوص موسیقی ملی و سنتی هستند.

اشتراک در سنت های فرهنگی و هنری چنان است که در مسیر تاریخی روابط سیاسی دو کشور نه تنها آسیب ندیده بلکه به روابط صمیمانه دو ملت کمک کرده است.

با نگاه به تاریخ فرهنگی و هنری ایران و ترکیه زمینه های گوناگون همکاری را می توان دریافت. اگرچه روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه مهم است اما جایگاه روابط فرهنگی و هنری چنان بالا، عمیق و گسترده است که اساس نزدیکی دو ملت ایران و ترکیه را شکل داده است.

با سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری به ترکیه آغاز به کار شورای همکاری راهبردی میان دو کشور کلید می خورد. اگر این شورا موفق شود که دو دولت ایران و ترکیه را به سطح تنظیم روابط «استراتژیک» برساند، رضایت دو ملت ایران و ترکیه را در بر خواهد داشت