به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

سرکان انگین نویسنده معروف ترکیه که یکی از روشنفکران امروز ترکیه به حساب می رود، اخیرا در سایت اینترنتی (Paper Board of Poetry) ترکیه مقاله ای جنجالی تحت عنوان «برای من ترک بودن عذاب آور است» منتشر کرده که بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و خبری ترکیه و ارمنستان داشته است. از اینرو ایساک یونانسیان پژوهشگر مسائل قفقاز و ترکیه در این خصوص مصاحبه ای اینترنتی با وی داشته که مشروح آن به شرح ذیل است.

ایساک یونانسیان: آقای انگین، بسیار خوشحالم که نسل امروز ترکیه مانند شما در بیان حقایق نسل کشی ارمنیان پیش قدم شده است و به بیان حقایق می پردازد از آنجا که شما در ایران و بین ارمنیان شناخته شده نیستید، مایلم ضمن معرفی شما چند سوالی نیز داشته باشم.

سرکان انگین: با کمال میل

 

ایساک یونانسیان: لطفا خودتان را معرفی کنید، ساکن کجا هستید؟ و مشغول به چه فعالیتی می باشید؟
سرکان انگین: من سرکان انگین هستم، ساکن ترکیه و در شهری کوچک به نام ایزمیت که در حاشیه استانبول واقع می باشد، زندگی می کنم. من مترجم آزاد و همچنین نویسنده و شاعر نیز می باشم. 

ایساک یونانسیان: شما چقدر با ایران و ارمنیان ایران آشنایی دارید؟
سرکان انگین: اطلاعات چندانی درباره جامعه ارمنیان ایران ندارم.

 

ایساک یونانسیان: مدتی قبل شما اظهاراتی در خصوص نسل کشی ارمنیان انجام داده و از ارمنیان عذرخواهی کردید. می خواستم بپرسم انگیزه شما از طرح چنین بیاناتی چه بوده واکنش ها در ترکیه به این اظهارات چه بود؟
سرکان انگین: در خصوص انگیزه باید بگویم در وهله اول ندای وجدان، معتقدم که آگاهی ضمیر و معصومیت بشر منجی جهان خواهد شد، نه پول یا اسلحه و ایدئولوژی رهبران برتر، این ندای وجدان و دین من به بشریت بوده و از طرفی نیز وظیفه اخلاقی من به عنوان یک نویسنده درستکار. من از حرف های کذب و دروغ دولتم در مورد نسل کشی ارمنیان به ستوه آمده ام، همچنین از کشتار آشوری ها، یونانی ها، کلدانی ها و.... به نظر من یک نویسنده امین صدای صداقت است و تلاش من اینست که نویسنده شریف و امین دوران خود باشم.


ایساک یونانسیان: آیا شما با دیگر روشنفکران ترک مانند اورهان پاموک، تانر آکچام، راکیب زاراکوغلو و .... در تماس هستید و آیا انتظار می رود با رویه ای که شما و دیگر روشنفکران ترکیه در خصوص مسئله نسل کشی در پیش گرفته اید، روزی دولت مجبور شود با تاریخ خود روبرو شده و نسل کشی ارمنیان را به رسمیت بشناسد؟
سرکان انگین: هیچ تماس شخصی با آنها ندارم، لیکن پیگیر مقالات آنها درباره نسل کشی ارمنیان هستم بخصوص مقالات و اظهار نظرهای تانر آکچام و راکیب زاراکوغلو را دنبال می کنم. سعی ما می بایست ایجاد و ارتقاء آگاهی در مورد نسل کشی ارمنیان در ترکیه باشد، ولی احتمال اینکه در آینده نزدیک دولت ترکیه صادقانه واقعیات این جنایت هولناک تاریخی را بپذیرد، به نظر نمی رسد.


ایساک یونانسیان: آقای انگین، شب 23 آوریل آقای اردوغان طی جملاتی به بازماندگان نسل كشی ارمنی تسلیت گفت. شما این سخنان را به عنوان یک روشنفکر ترک چگونه ارزیابی می کنید؟
سرکان انگین: به نظر من اظهارات اردوغان صادقانه نبود و صرفا یک حیله بین المللی و نیرنگ سیاسی بود.


ایساک یونانسیان: آقای انگین از اینکه دعوت من را برای این مصاحبه پذیرفتید سپاسگزارم.
سرکان انگین: من هم از شما سپاسگزارم از این که این فرصت را برای من فراهم ساختید و بسیار خوشحالم از اینکه توانستم افکار خود را در مورد نسل کشی ارمنیان ابراز دارم.