به نقل از سایت: www.iras.ir

 

همه ساله در تاریخ 2 ژوئن در کلیسای جامع اچمیادزین، کهنترین کلیسای ارمنستان جشنی برپا می شود؛ گزارش پیش رو به معرفی این کلیسا پرداخته است.

ارمنستان یک کشور تاریخی بسیار زیبا و مملوء از کلیساهای گوناگون است تا آنجا كه كليسا را قطب مذهبي اين كشور مي‌دانند. كليساي جامع اچميادزين مقدس يكي از معروف‌ترين كليساهاي كشور ارمنستان مي‌باشد.

اِچمیادزین (اجمیاتزین) با نام رسمی واغارشاپات (ولاش‌آباد) نام یک شهر و همچنین یک مکان مقدس در کشور ارمنستان است. اچمیادزین در زمانی که بخشی از ایران بود سه‌کلیسا یا اوچ‌کلیسا نامیده می‌شد.

آستان اچمیادزین که در استان آرماویر ارمنستان واقع شده، مرکز کلیسایی ارمنیان و مکانی بسیار مقدس برای ایشان است. جاثلیق کل ارامنه در آنجا زندگی می‌کند و کلیسای جامع اچمیادزین که در سال ۴۸۰ ساخته شده در آنجا قرار دارد. واژه اچمیادزین به معنای ظهور تک‌فرزند (منظور عیسی به‌عنوان تنها فرزند خدا) است، زیرا به باور مردم، عیسی خود در آنجا از آسمان به زمین فرود آمد تا مکان دلخواهش را برای ساخت کلیسا نشان دهد.

رومی‌ها پس از ویران ساختن آرتاشات در سال ۱۶۳ پایتخت ارمنستان را به ولاش‌آباد منتقل نمودند. پس از اینکه در سال ۳۰۱، مسیحیت به این منطقه آمد، تیرداد سوم شاه پارتی‌تبار ارمنستان دژ وِلاش‌آباد را ویران کرد و بجای آن کلیسای جامع اچمیادزین مقدس را بنا کرد. پس از تبدیل شدن مسیحیت به‌عنوان دین رسمی ارمنستان در سال ۳۰۱ وِلاش‌آباد یا همان اچمیادزینِ بعدی، مرکز دینی کشور نیز به شمار آمد.

کلیسای جامع اچمیادزین کهنترین کلیسای ارمنستان است و بدست گریگور لوساوُریچ (گریگور روشنگر) یعنی همان بنیادگذار کیش گریگوری ارمنی ساخته شده است. گفتنی است هر ساله در تاريخ ۲ ژوئن در اين كليسا نيز جشني برپاست.