به نقل ار سایت: www.iranarmenia.org

 

به ابتکار وزارت ارامنه خارج از کشور (دیاسپورا) ارمنستان و در چارچوب مجموعه برنامه های "روزهای جوامع ارمنی خارج از کشور در ارمنستان" و همچنین با همکاری خلیفه گری ارامنه اصفهان و گنجینه نسخ خطی "مسروپ ماشتوس" ایروان روز جمعه مجموعه برنامه هایی در رابطه با جامعه ارامنه ایران تحت عنوان "روزهای جلفای نو" در ایروان برگزار گردید.

در این مراسم از کتاب های "جامعه ارامنه ایران- شرایط کنونی" تالیف واهان بایبوردیان و "استان کارین در نیمه دوم قرن نوزدهم" تالیف هوانس زادیکیان که به سفارش وزارت دیاسپورای ارمنستان چاپ و منتشر شده اند، رونمایی شد.

در این مراسم هرانوش هاکوپیان وزیر دیاسپورای ارمنستان در سخنانی تاکید کرد."کتاب "جامعه ارامنه ایران – شرایط کنونی" تالیف واهان بایبوردیان نخستین سفیر جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران است. در این کتاب شرایط و وضعیت کنونی جامعه ارامنه ایران نه از دیدگاه یک دیپلمات بلکه از نقطه نظر یک دانشمند و کارشناس مورد بررسی قرار گرفته اند. در این کتاب مشکلات جامعه ارامنه ایران به عنوان یکی از پر سابقه ترین جوامع ارامنه خارج از کشور، نهادهای مدنی و مذهبی ارامنه، حفظ هویت ملی، مشارکت ارامنه در جامعه ایران، پتانسیل جامعه ارامنه ایران، روابط میان جامعه ارامنه و ارمنستان  و همچنین چشم انداز این جامعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بی شک وزارت دیاسپورای ارمنستان در فعالیت های آتی خود کلیه نقطه نظرات و پیشنهادات آقای بایبوردیان را که در این کتاب مطرح شده اند، مد نظر قرار خواهد داد."

حسین ثابت جو کارشناس مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در این مراسم با تاکید بر این که جامعه ارامنه ایران یکی از اجزای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود، برگزاری برنامه هایی تحت عنوان روزهای جلفای نو را گواه دوستی نزدیک میان ایران و ارمنستان دانست و از این که مولف کتاب آشنایی کامل با جامعه ارامنه ایران داشته و خدمات طولانی مدتی به آن ارائه کرده است ابراز خرسندی کرد.

پس از آن مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب مقدس و نسخ خطی جلفای نو برگزار گردید. در این مراسم هرانوش هاکوپیان وزیر دیاسپورای ارمنستان، محمد رئیسی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، اسقف بابکن چاریان خلیفه ارامنه اصفهان، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و جمعی از مسئولان جامعه ارامنه ایران حضور داشتند.

همچنین در چارچوب این برنامه همایش علمی بین المللی تحت عنوان "نقش کلیسای وانک اصفهان در حیات جامعه ارامنه ایران" برگزار شد و در طی آن وزیر دیاسپورای ارمنستان از توجهات ویژه مقامات جمهوری اسلامی ایران قدردانی نمود.

هرانوش هاکوپیان تاکید کرد."برگزاری این سلسله برنامه ها بار دیگر این نکته را به اثبات می رساند که ارمنستان و ایران در طی قرن های متوالی در کنار هم گام برداشته و در فضای احترام متقابل مسیری طولانی مشترکی را پیش رو دارند."

به نقل از رادیو ارمنی معاونت برونمرزی