به نقل ار سایت: www.hyeli.com

 

کلیسای وانک اصفهان قرار است سال 2015 به پرونده میراث جهانی کلیساهای ایران که در سال 2008 در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، اضافه شود.

 شرلی آودیان، مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران به خبرنگار مهر گفت: مجموعه قره کلیسا، شامل سه کلیسای اصلی با نام‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. پس از آن قرار شد تا با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور کلیسای وانک نیز به مجموعه کلیساهای ایران اضافه شود چون این پرونده هنوز باز است و امکان افزودن کلیساهای دیگر به آن وجود دارد.

 وی با بیان اینکه ممکن است عرصه و حریم این کلیسا مورد موافقت سازمان یونسکو قرار نگیرد گفت: با این حال مطالعات کلی این بنای تاریخی به پایان رسیده و پرونده ثبت آن به منظور ارسال به یونسکو تهیه شده است و امیدواریم مشکلی پیش نیاید.

 آودیان، پیش از این قول ثبت جهانی این کلیسا را برای سال 2013 داده بود.

 کلیسای وانک یا «آمِناپرگیچ» نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که از روی کلیسای «سنت استپانوس» در جلفای آذربایجان کپی برداری شده‌ است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارامنه اصفهان بوده و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌ است. ارامنه بعد از کوچ بزرگ از جلفا یعنی در سال 1605 میلادی به دستور شاه عباس دوم به اصفهان آورده شدند. آنها از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی کردند و در وهله اول کلیساها را بنا کردند. اولین کلیسای ساخته شده توسط این ارامنه کلیسای وانک بود.