به نقل ار سایت: www.isna.ir

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه‌ی آزاد ارس گفت: فاز نخست مرمت و احیای کلیسای چوپان (ناخیرچی) بعنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، «بهرام سرمست» در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به ضرورت حفاظت و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی سازمان منطقه‌ی آزاد ارس با همکاری پایگاه جهانی کلیساهای تاریخی ایران مرمت بنای اصلی، تعمیرات گچ‌کاری سطوح داخلی، سنگ‌کاری، بازسازی نمای بیرونی، استحکام‌بخشی و تقویت پی بنا را در دست اجرا دارد.

وی اظهار کرد: این بنای تاریخی به علت قرارگیری در مسیر گردشگری ارس بعنوان یکی از جاذبه‌های پرتردد، سالانه میزبان گردشگران بیشماری است که با اعتبار یک میلیارد ریال فاز نخست مرمت این بنا امسال طی یک برنامه‌ی چهار ماهه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه‌ی آزاد ارس پروژه‌ی احیاء و مرمت کلیسای چوپان را بعنوان یکی از برنامه‌های این معاونت در سال‌جاری برشمرد و از تبدیل این مجموعه به یک جاذبه‌ی گردشگری جدید خبر داد.

براساس این گزارش، این کلیسا در سال 1518 میلادی احداث شد و چنانچه از نام آن قابل استنباط است برای چوپانانی که مشغول چرای حیوانات در مراتع آنجا بودند طراحی شد تا آنها برای به عمل آوردن فیوضات خود به روستاهای دره شام مراجعه کنند.