به نقل ار سایت: www.isna.ir

 

دادگاه عالی حقوق بشر اروپا از ترکیه خواست تا بابت حمله سال 1974 به قبرس و جداسازی متعاقب آن، 90 میلیون یورو (123 میلیون دلار) غرامت بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، براساس حکم دادگاه عالی حقوق بشر اروپا ترکیه باید 30 میلیون یورو برای صدماتی که به خویشاوندان قربانیان این حمله وارد شد، بپردازد و علاوه بر این 60 میلیون یوروی دیگر نیز باید به ساکنان شبه جزیره کاپراس در قبرس یونانی‌نشین بپردازد.

پس از حمله ترکیه به قبرس در سال 1974 که در پی کودتای حامیان اتحاد با یونان رخ داد، قبرس تقسیم شد. این حکم در حالی صادر شد که ترکیه و قبرس یونانی‌نشین در تلاش هستند تا این جزیره را دوباره متحد کنند.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیش از صدور این حکم هشدار داده بود که چنین اقدامی هیچ ارزشی ندارد و در زمان حساسی صورت می‌گیرد.

با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه امروز (سه‌شنبه) بار دیگر اعلام کرد که دولت ترکیه این محکومیت را به رسمیت نمی‌شناسد و این مبلغ را پرداخت نخواهد کرد.

علاوه بر این وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم اروپا، آنکارا را از تلاشش برای رسیدن به یک توافق در خصوص قبرس بازنخواهد داشت. این در حالی است که سخنگوی دولت قبرس از این حکم استقبال کرده و از ترکیه خواست تا به آن عمل کند. ترکیه پیشتر نیز در عمل به احکامی که دادگاه‌ها در این خصوص صادر کرده‌اند، منفعل بوده است.در این ملاقات سایر مسائل مورد علاقه دوطرف مورد بررسی قرار گرفته اند.