به نقل از سایت: www.fa.yerevan.icro.ir

 

بنابر هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با کلیسای اچمیادزین ـ مقر استقرار جاثلیق ارامنه جهان- محمد رئیس سفیر جمهوری اسلامی ایران به همراه مجید مشکی رایزن فرهنگی کشورمان و زمانی کاردار سفارت در ساعت 14 روز جمعه مورخ 5/2/93 با حضور در کلیسای فوق الذکر با جناب جاثلیق گارِگین دوّم رهبر ارامنه دیدار و گفتگو نمودند.

در این دیدار که به منظور معارفه رایزن جدید فرهنگی ترتیب داده شده بود، ابتدا عالیجناب جاثلیق به میهمانان خوش آمد گفت و پس از آن آقای رئیس سفیر کشورمان ضمن آرزوی صحت و سلامت رهبر ارامنه و سپاس از اختصاص وقت ملاقات، آقای مشکی را به عنوان رایزن جدید فرهنگی به جناب جاثلیق گارگین دوم رهبر ارامنه معرفی نمود.

پس از آن عالیجناب جاثلیق گارگین دوم ضمن خوشامدگویی به آقای مشکی برای ایشان مأموریتی سرشار از موفقیت را آرزو نمود.

در ادامه آقای مشکی رایزن فرهنگی کشورمان ضمن سپاس ویژه از تعیین این وقت ملاقات اظهار داشت: «امروز یکی از آرزوهای اینجانب برای ملاقات با بلندپایه ترین شخصیت مذهبی ارامنه تحقق یافت و از این جهت خدای متعال را شاکرم و از جناب اسقف اعظم که این فرصت را فراهم نمودند سپاسگزارم».

وی در ادامه افزود: «من حامل پیام و سلام گرم مقامات حوزه علمیه قم برای جناب جاثلیق هستم و امیدوارم با کمک جنابعالی و کلیساس مقدس اچمیادزین بتوانم در دوره ی مأموریت روابط عمیق و گسترده ی دینی بین این کلیسا و علماء و روحانیون شیعه ایران برقرار نمایم».

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه ی سخنان خود با عنایت به وجود جریان های تکفیری و تندرو در جهان اسلام، خطر این جریان ها را نه تنها متوجه جهان اسلام بلکه متوجه تمامی جوامع بشری دانست و اظهار داشت: «در سال جاری از سوی دو تن از مراجع بزرگ شیعه سمیناری برای محکومیت این جریان ها در قم برگزار می شودوگروههای مختلف اسلامی ازکشورهای گوناگون در ان شرکت می نمایند».

آقای مشکی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام داشت که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از گذشته ی دور پیشتاز و مبتکر گفتگوی ادیان بوده و این آمادگی وجود دارد تا دوره تازه ی این گفتگوها با کلیساس مقدس اچمیادزین و با راهنمایی و همکاری جاثلیق جاثلیق گارگین دوم در ارمنستان و ایران برپا شود و رایزنی فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارند تا گفتگوی بین ادیان، با موضوع خطر تندروی مذهبی از نگاه اسلام و مسیحیت برگزار گردد».

پس از این سخنان جاثلیق گارگین دوم، پیشوای مذهبی ارامنه ضمن خوشامدگویی مجدد به آقای مشکی مطالب مبسوطی را به شرح ذیل بیان نمودند:

«از اینکه می شنویم سمیناری برای محکومیت تندروی مذهبی در ایران برپا خواهد شد، بسیار خوشحالم. تندروی در هر زمینه ای بد و زشت است امّا تندوری به نام دین و مذهب عملی غیر قابل بخشش و از سایر تندرویها زشت تر است. ما نیز برای گفتگوی بین ادیان آماده هستیم و از این پیشنهاد خوب استقبال می نمائیم. از آمادگی حوزه ی علمیه قم برای پذیرش روحانیون مسیحی جهت آموزشهای دین اسلام، بسیار خرسند و خوشحالم و متأسفم از اینکه نمی توانیم آنچنان از این فرصت مغتنم استفاده نمائیم. روزگاری کلیسای ما چهار هزار روحانی را برای اداره ی کلیساها تحت اختیار داشت، امّا امروزه و در حال حاضر ما یکصد و پنجاه کلیسا در اختیار داریم که متقاضی اعزام روحانی هستند ولی تعداد روحانیونی که آماده اعزام باشند کم است. این در حالی است که خود کلیسای اچمیادزین تعداد 2000 طلبه را برای اجرای کارهای دینی نیاز دارد. درهرحال تلاش می نمائیم تا از فرصت اعطاء شده از سوی حوزه ی علمیه قم نهایت استفاده را بنمائیم و تعداد ی از طلاب خودمان را برای آموزش به این شهر اعزام کنیم».

عالیجناب جاثلیق در ادامه ضمن بیان نحوه ی ورود متقاضیان تحصیل علوم دینی به کلیسا، به توضیح چگونگی آموزش دانشجویان علوم دینی در کلیسا پرداختند و از رایزن فرهنگی کشورمان در مورد نحوه ی ورود طلاب به حوزه های علمیه، طریقه ی آموزش و تحصیل، سنوات حضور آنان تا فارغ التحصیلی و پرسشهایی از این قبیل را بیان داشتند که به صورت مفصل و مبسوط برای ایشان توضیحات لازم ارائه گردید.