به نقل از سایت: www.isna.ir

 

رئیس جمهوری آلمان در سفرش به آنکارا با انتقاد از اقدامات دولت ترکیه برای سانسور اینترنت، کنترل قوه قضاییه و اعطای اختیارات ویژه به آژانس جاسوسی، گفت که از رشد منفی ترکیه «شوکه» شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، یوآخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان روز دوشنبه در جمع دانشجویان ترکیه گفت: این سخنان مرا حمل بر دخالت در امور داخلی کشورتان ندانید. من باید اعتراف کنم که توسعه منفی ترکیه مرا شوکه کرده است. اظهارات من تنها به منزله ابراز نگرانی‌ام به عنوان یک شهروند کشور دموکراتیک است.

وی تاکید کرد که برای پنجاه سال در کشوری با رژیم کمونیستی زندگی کرده است که آن‌ها تصمیم گرفته‌اند چه چیز حقوقی و قانونی است و چه چیز نیست.

این مقام آلمانی تاکید کرد که برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی جدایی قوه‌ها لازم است.

یوآخیم گائوک در یک سفر رسمی چهار روزه، اواخر روز شنبه به همراه همسرش وارد ترکیه شد.

رئیس‌ جمهوری آلمان گفت: عزل شماری از نیروهای امنیتی و دادستان‌ها از سوی دولت رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه این توسعه منفی را توضیح می‌دهد و مشخص می‌کند. من از شما سوال می‌کنم دولتی که تلاش کند تا تصمیم‌های دادگاه را به نفع خود تغییر دهد و یا از تصمیماتی که علیه خود است، فرار کند، در آن صورت آیا ما می‌توانیم از استقلال سیستم قضایی صحبت کنیم؟

رئیس جمهوری آلمان همچنین درباره تحولات مثبت ترکیه از جمله اختیار کنترل شده ارتش در سیاست سخن گفت: وی همچنین تاکید کرد که آغاز گفتگوها با کردها و شکستن تابوهایی در رابطه با ارامنه به کاهش تنش‌ها می‌انجامد.

یواخیم گائوک همچنین در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه گفت که این دولت باید به انتقادها پاسخ دهد و وی نمی‌داند که چرا دولت اردوغان با رسانه‌ها و سیستم قضایی خصومت دارد.

گائوک تاکید کرد: این دولت در انتخابات پیروز شد. پس چه دلیلی دارد که چنین دولت قدرتمندی باید چنین اقداماتی را علیه قوه قضاییه انجام دهد و با رسانه‌ها چنین برخورد کند؟ دولت نباید از انتقادها احساس ناآرامی کند. آیا چنین رویکردی قرار است که دموکراسی را تقویت کند؟

رئیس جمهوری آلمان افزود: جامعه دموکرات باید بتواند درباره تاریخش سوال کند. آلمان هم نسبت به برخی از برهه‌های تاریخی‌اش احساس گناه و شرم می‌کند اما این نشان دهنده ضعف ما نیست.

وی همچنین تاکید کرد که روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در حال انجام است.

در ادامه این گزارش خبری، عبدالله گل از اقدامات دولت اردوغان درباره گشایش دفتر توییتر در ترکیه و نیز ابراز تاسف وی از کشته شدن ارامنه در سال 1915 توسط ترکان عثمانی حمایت کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه به بیان روند تحولات ترکیه پرداخت و گفت که کشورش «پیشرفت‌های چشمگیری» در راستای عضویت در اتحادیه اروپا داشته است.

وی گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که عالی و بی‌نقص است. ما دیدیم که آلمان به خاطر کشته شدن شماری از شهروندانش توسط افراطی‌ها ابراز تاسف کرد و همین شرایط را ما در ترکیه داریم و سعی داریم که آن را اصلاح کنیم.

رئیس جمهوری آلمان همچنین روز یکشنبه از شهر قهرمان ماراش بازدید کرد و از تلاش دولت ترکیه برای رسیدگی به آوارگان سوری تقدیر کرد.

وی گفت که آلمان 5/2 میلیون لیر ترکیه به سوری‌های مقیم این کشور کمک می‌کند و همکاری‌های خود را با جمعیت صلیب سرخ ترکیه افزایش می‌دهد.