به نقل از سایت: www.isna.ir

 

قطعنامه پایانی تجمع ارامنه تهران در حمایت از مردم بی‌دفاع سوریه و شهر ارمنی‌نشین کِسَب این کشور که صبح امروز در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد، توسط ایساک یونانسیان، نماینده شورای خلیفه‌گری ارمنیان تهران و شمال کشور قرائت شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن قطعنامه پایانی به شرح زیر است:

«وقایع 3 سال اخیر سوریه و فجایع صورت گرفته در این سال‌ها جان هزاران نفر از ساکنان بی‌گناه این کشور را گرفته و یا بی‌خانمان کرده و در روستاها و شهرهای مختلف تبدیل به آواره کرده است.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای حصول صلح و آرامش در این کشور تاکنون هیچ گونه پیشرفتی در راه نیل به اهداف ذکر شده حاصل نشده و این کشور هم‌چنان درگیر مشکلات عدیده ناشی از این رویداد تحمیلی است و مادامی که مجامع بین‌المللی پیگیر تلاش‌های خود جهت پایان دادن به درگیری‌ها هستند، روزانه شاهد به خاک و خون کشیده شدن صدها نفر از مردم سوریه هستیم.

تردیدی نیست که در پشت پرده این وقایع شوم دست‌های آلوده رهبران برخی دولت‌ها نمایان است که بی‌شک نقش مهمی در فجایع ذکر شده دارند و ترکیه به عنوان یکی از دولت‌های یاد شده با تجهیز و اعزام مزدوران از ملیت‌های مختلف مشارکت فعالی در این راه داشتند.

بخشی از ارامنه ساکن سوریه که پس از نسل‌کشی سال 1915 میلادی توسط دولت ترکیه و تبعید اجباری از سرزمین اجدادی خود، توانسته بود به موطن تاریخی خود روستای کسب در شمال غرب سوریه در خط مرزی ترکیه برگشته و به زندگی آرام و سازنده خود را ادامه دهد، اکنون در اضطراب و ترس دایمی به سر می‌برد، زیرا گروه‌های مسلح مزدور تحت عنوان مخالفت با نظام حاکم برسوریه، مناطق مرزی را تبدیل به صحنه تجاوز جنگ و خونریزی کرده‌اند.

نگرانی جامعه ارمنیان سوریه همراه با ملت سوریه امروزه ابعاد گسترده‌تری یافته است. ارمنیان بار دیگر به عنوان یک ملت در برابر خطر نابودی توسط ترکیه بزرگ‌ترین حامی تروریست در منطقه قرار گرفته‌اند که هر روزه با دخالت‌های نظامی خود در مسایل داخلی سوریه به ویژه در منطقه مرزی کسب خاطره تاریخ شوم نه چندان دور را زنده می‌کند.

خطری که به خاطر حفظ بقای نسل‌های انسان‌ها و تمدن باید هر چه زودتر رفع شد.

براین اساس جامعه ارمنیان ایران به همدلی با ملت رنجدیده سوری کمک و مساعدت تروریست‌های متجاوز به سوریه و دورویی مدعیان دفاع از حقوق بشر را محکوم می‌کند.

پایان بخشیدن به جنگ خانمان‌سوز سوریه و برگرداندن صلح و آرامش به این کشور، و شهروندان آن مستلزم همکاری بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل متحد است.

جامعه بین‌المللی باید به خشونتی که در قبال شهروندان و اقلیت‌های سوریه اعمال می‌شود پایان داده و از پایمال شدن حقوق آن‌ها جلوگیری کند.

به کشورهایی که با بهانه‌های واهی یا پنهانی در امور داخلی سوریه مداخله کرده و به همکاری مستمر خود، با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند باید هر چه زودتر هشدار و به جوابگویی فراخواند».