به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

چهارشنبه 27 فروردین دفتر سازمان ملل در تهران شاهد برگزاری تجمع اعتراضی ارمنیان تهران در خصوص حوادث سوریه و اشغال شهر کسب و آواره شدن مردمان این شهر بود.

در این تجمع که به همت شورای خلیفه گری ارمنیان تهران و با حضور اسقف اعظم ارمنیان تهران و شمال کشور سبوه سرکیسیان و نماینده ارمنیان تهران و شمال دکتر کارن خانلری برگزار شد، جمعیت حاضر با سردادن شعارهایی دخالت بیگانگان به خصوص ترکیه را که با حمایت های آشکار خود از افراطیون و گروه های تروریستی سبب کشته و آواره شدن مردم سوریه شده اند، محکوم کردند.

در این تجمع اسقف اعظم سبوه سرکیسیان نگرانی مردم جهان به خصوص ایرانیان و ارمینان جهان را نسبت به وقایع سوریه مهم دانست. وی با بیان اینکه حمایت های کشورهای غربی از تروریست ها و گروه های افراطی در سوریه خود آنها را نیز تبدیل به تروریست می کند جنایت های این گروه های افراطی علیه شهر کسب ارمنی نشین که با حمایت های مستقیم ترکیه انجام پذیرفته را تقبیح کرد. اسقف اعظم همچنین خاطر نشان کرد این دنیای بی عدالتی ها شاهد نسل کشی ارمنیان توسط ترکیه و آواره کردن آنان از موطن اجدادی خویش بوده و اکنون نیز شاهد ادامه همان راه توسط خود این کشور از طریق حمایت از گروه های افراطی و ضد بشری است.

دکتر کارن خانلری، نماینده ارمنیان تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از سخنرانان این تجمع بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هدف از بحران سوریه از بین بردن تمامیت ارزی آن کشور وهمچنین از بین بردن محور مقاومت در منطقه توسط برخی کشورهای همجوار بوده خاطر نشان کرد که در این راه از گروههای افراطی از جمله سلفی ها، القاعده، گرگ های خاکستری ترکیه، گرگ های خاکستری باکو استفاده بعمل آمده که هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی با صبحت در مورد وقایع کسب و ارمنیان این منطقه از سوریه گفت: ارمنیان سوریه که از بازماندگان نسل کشی توسط ترکیه عثمانی هستند همواره در طول این بحران در کنار مردم سوریه خواهان حفظ صلح و حل صلح آمیز بحران سوریه بوده اند و طبیعتاً این بخش از جمعیت سوریه نیز نمی توانست از آماج حملات گروه های تروریستی در امان باشد.

دکتر کارن خانلری با اشاره به اهداف برگزاری چنین تجمعاتی گفت: ما خواهان رساندن صدای ارمنیان به جهان و سازمان ملل هستیم با این درخواست که تا کمک های دول غربی به تروریست های و گروه های افراطی ادامه دارد بحران سوریه به راه حل نهائی خود که همان حل صلح آمیز بحران و بازگشت آرامش به منطقه است نزدیک نخواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که جامعه ارمنیان ایران از راه حل ها و ابتکارات و تدابیر اندیشیده شده توسط جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل بحران سوریه و بازگرداندن آرامش به منطقه حمایت قاطع می کند.

این تجمع با قرائت بیانه ای در محکومیت حمایت های صورت گرفته از طرف ترکیه به گروه های افراطی تروریستی در حملات به شهر ارمنی نشین کسب پایان یافت.

از طرف مسئولین برگزاری تجمع رونوشت این بیانیه تحویل مسئولین دفتر سازمان ملل در تهران شد.