به نقل از سایت: www.isna.ir

 

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی فاش کرد که ترکیه به حمله شبه‌نظامیان افراط‌گرا به شهر ارمنی‌نشین «کسب» در سوریه کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی تلگراف براساس اظهارات شاهدان عینی گزارش داد، مقامات در عملیاتی که ماه‌ها برنامه‌ریزی پشت آن بوده به گروه‌های تروریستی مجوز لازم برای حمله به شهر کسب را داده و اجازه دسترسی آن‌ها به یکی از پایگاه‌های مرزی به شدت محافظت شده را داده‌اند که مکان آن به لحاظ استراتژیکی برای موفقیت این حمله بسیار اهمیت داشته‌ است.

یکی از اعضای وابسته به این گروه‌های شورشی اظهار داشت: آن‌ها (ترک‌ها) به افراد ما اجازه دادند تا از پست مرزی آن‌ها وارد خاک سوریه شوند.

وی اضافه کرد: ما نیاز داشتیم تا نیروهای وابسته به دولت سوریه را از جهات متفاوت مورد حمله قرار دهیم و این به ما کمک بزرگی کرد.

کسب شهر آبا و اجدادی اقلیت ارمنی‌های سوریه بوده و تاکنون نسبتا از درگیری‌ها در سوریه در امان مانده بود. ساکنان این شهر گفتند که هنگام حمله به این شهر در تاریخ 21 مارس با صدای جیغ و فریاد از خواب بیدار شدند.

پطرس، یک ارمنی 45 ساله ساکن کسب که نام واقعی خود را فاش نکرد، گفت: ما با صدای گلوله‌باران از خواب بیدار شدیم. ما حتی وقت لباس پوشیدن را هم پیدا نکردیم. من همسر و کودکانم را با خود بردم. ما وقتی برای بردن وسایلمان نداشتیم و مردم حتی با لباس خواب فرار می‌کردند.

دو روز بعد شهر کسب در دست یک ائتلاف از گروه‌های افراط‌گر از جمله جبهه النصرة قرار داشت. تقریبا تمام دو هزار ساکن این شهر فرار کردند. در شب حمله یکی از خویشاوندان پطرس به یک پست مرزی بین سوریه و ترکیه که تنها با تعداد کمی از سربازان سوری محافظت شده بود، رفت.

وی اظهار داشت که هنگامی که به این پست رسید حمله شروع شده بود و او دیده که شبه‌نظامیان افراط‌گر در کنار ارتش ترکیه هستند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ادعای کمک دولت این کشور به مخالفان سوری در این حمله را نادرست و بی‌اساس خواند.