به نقل از سایت: www.iranarmenia.org

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست جمعی از بانوان فرهیخته کشور اتریش، عصر 24 فروردین، به منظور هم‌افزایی دینی با حضور علی‌محمد حلمی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و صدیقه حجازی، رئیس اداره کل امور بانوان این سازمان، برگزار شد.

حلمی در این نشست گفت: گفت‌و‌گوی ادیان همانطور که از نامش پیداست یعنی پذیرفتن دعوت مقابل برای گفت‌و‌گو کردن. هدف این الگو تطبیق و شناخت بیشتر نسبت به یکدیگر است. مسائل و مشکلاتی که در جهان امروز وجود دارد بخشی از آن از ناکامی‌ها عدم شناخت از یکدیگر است. دولت‌هایی وجود دارند که برای منافع سیاسی و قدرتشان یک سری از ارزش‌ها و عنوان‌های دینی را مصادره می‌کنند و از آن‌ها تحلیل‌های غلطی به جامعه ارئه می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که همه انبیاء الهی برای نجات بشر و زندگی بهتر بشر مبعوث شده‌اند. و اگر امروز حضرت عیسی، موسی، نوح، داوود و خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) همه با هم حضور داشتند هیچ اختلافی بینشان نبود و یکدیگر را قبول و ه هم احترام می‌گذاشتند. چرا که هدف آن‌ها عبادت و تبعیت از خداوند و بندگی‌اش است.

حلمی افزود: آن‌ها از ما خواسته‌اند که بنده خدا باشیم و به هم زور نگوییم و از همه دستورات الهی تبعیت کنیم. و لذا کاری که شما می‌کنید و هدفی که ما دنبال می‌کنیم ترویج فرهنگ گفت‌و‌گو بین رهبران ادیان است. در حقیقت کار ما در ادامه و پشت سر پیامبران الهی است. هدف ما دعوت به عدالت، صلح و زندگی بهتر است. مخصوصا امروز که تکنولوژی پیشرفت کرده و زندگی ما تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. ما باید کاری کنیم که معنویت و خداپرستی در زندگی تکنولوژی بیشتر اهمیت پیدا کند.

وی در رابطه با مرکز گفت‌و‌گوی رهبران ادیان در ایران که تنها مرکز رسمی کشور است، گفت: این مرکز 20 سال پیش تاسیس شده و تشکیل این مرکز تلاش برای گفت‌و‌گو و الهام گرفتن از اعتقادات اسلامی است. ما معتقدیم که رفتار پیامبر اسلام با مسیحیان و یهودیان رفتاری محبت آمیز و بر اساس عدالت و احترام بوده است. و بعد از پیامبر هم ائمه این گونه رفتار و ارتباط خوبی با ادیان دیگر را داشتند. همان طور که در مسیحیت، کاتولیک، پروتستان و... است در اسلام هم شیعه و سنی است ما در پیروی از امامانمان نسبت دیگر ادیان باید احترام و رعایت حقوقشان رفتار کنیم. ما هرگونه رفتارهای خشونت امیز که به نام اسلام توسط گروه‌های تروریستی به ما انگ زده‌اند را رد می‌کنیم و هرگز قبول نمی‌کنیم.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان افزود: وقتی در اسلام آنقدر که به رعایت عدم ظلم تاکید شده است و حکم است که وقتی فرزند خود را کتک می‌زنید اگر جایش قرمز و یا کبود شود باید جریمه پرداخت کنید. وقتی آزار دادن حیوان به طریق ظالمانه و نادرست است چگونه یک انسان بی‌گناه را می‌توانیم به قتل برسانیم. لذا در برنامه‌های سیاسی برای بد نام کردن مسلمان‌ها و دین اسلام ضد اخلاق ما را ترویج می‌دهند. البته یک سری گروه‌های افراطی و خشونت طلب وجوو دارد اما به معنای این نیست که اسلام مجوز این چنین کار‌ها را داده باشد.

حلمی در ادامه با ارائه آماری از اقلیت‌های دینی در ایران اظهار داشت: جمعیت ایران 75 میلیون نفر است که جمعیت اقلیت‌های غیر مسلمان در ایران 180 هزار نفر است. ملاحظه می‌کنید که درصد بسیار کم و کوچکی از جامعه ما هستند. اما اقلیت‌های دینی بیش از هزار سال است که در ایران وجود دارند و با ایرانیان به صورت دوستانه و صمیمانه زندگی کرده‌اند. در تاریخ ایران هیچ گونه درگیری بین مسلمان‌ها و آن‌ها ملاحظه نشده است که حتی در تاریخ ثبت شده باشد. در این 10 سال اخیر که درگیری‌ها در خاورمیانه اتفاق افتاد خوشبختانه هیچگونه درگیری در ایران نیست. هفتاد و پنج تا هشتاد هزارجمعیت ایران را مسیحیان تشکیل داده‌اند. که آن‌ها 3 نفر نماینده در پارلمان دارند که این تعداد این تعداد نماینده برای این جمعیت در جهان بی‌نظیر است. همچنین یهودیان و زرتشتی‌ها هر کدام یک نماینده دارند.

وی تصریح کرد: خدمات دولت ما برای کلیسا‌ها مانند مساجد مثل هزینه آب برق و تعمیر کاملا رایگان است. همچنین ما در گفت‌و‌گوهای دینی یکدیگر شرکت می‌کنیم. در صدد هستیم تا فرهنگ گفت‌و‌گو را در دیگر مناطق جهان گسترش دهیم. فعالیت‌های ما باهمکاری و حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، میهمانان اتریشی این نشست در پایان به همراه علی محمد حلمی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و صدیقه حجازی، رئیس اداره کل امور بانوان این سازمان عکس یادگاری گرفتند.