به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

جمع کثیری از ارمنیان تهران، با تجمع در محوطه کلیسای تارگمانجاتس مقدس، حملات تروریستی و غارت اموال ارمنیان توسط گروه های تروریستی مورد حمایت ترکیه به منطقه ارمنی نشین کسب سوریه را محکوم کردند.

در این تجمع که تحت نظارت مستقیم و هماهنگی شورای خلیفه گری ارامنه تهران برگزار شد، نماینده ارمنیان تهران و شمال کشور با بیان اینکه مناقشه خونین سوریه تنها با قطع کمک های کشورهای خارجی به گروه های تروریستی قابل حل است، به تشریح وضعیت موجود پرداخت.

دکتر کارن خانلری در ادامه خاطر نشان کرد: جامعه ارمنیان سوریه بیش ازسه سال است که در معرض حملات گروه های افراطی و تروریست ها قرار دارد که نمونه آخر آن حملات این گروه ها به منطقه تاریخی کسب، آن هم با حمایت مستقیم ارتش ترکیه بود که باعث کوچ اجباری و آواره شدن ارمنیان از موطن اجدادی خویش شد.

در ادامه این تجمع پدر روحانی کشیش کومیتاس پیام اسقف اعظم ارمنیان تهران و شمال کشور سبوه سرکیسیان را که درحال حاضر در لبنان به سرمی برد، قرائت کرد.

در این پیام آمده است: «ما نگرانی عمیق خود را از وقایع سیاسی و امنیتی در خاورمیانه اعلام می نماییم. وقایعی که زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان منطقه و در این شرایط ارمنیان سوریه را خدشه دار می کند. منطقه خاورمیانه و بالاخص سوریه قرنهاست که مامن زندگی مسالمت آمیز ملل آن دیار و به خصوص ارمنیان منطقه بوده که بعد از فجایع نسل کشی ارمنیان، کشوری امن برای ملت ارمن بوده.

بعد از فجایع نسل کشی ارمنیان، سوریه به سنبل رستاخیز و نبرد حق طلبانه ملت ارمن تبدیل شد.

امروزه جهانیان آگاهند که در ورای فجایع رقت بار، قتل، غارت و برادر کشی در خاورمیانه و بالاخص سوریه، نیروهایی مبهمی وجود دارند که شاخص ترین آنها ترکیه نسل کش می باشد، که سعی دارد مظلوم نمایی کند، چهره ای که برخی رسانه ها در نمایاندن آن دخیلند.

عزیزان، این وقایع دلخراش که در آستانه صدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان بوقوع می پیوندند، بار دگر گواه این مدعا می باشند که دشمن دیرینه در خفا، نظاره گر روند زندگی ما بوده و از هیچ فرصتی برای ضربه زدن دریغ نمی کند، با این تفکر خام که می تواند نبرد حق طلبانه ما را تضعیف نماید. نه و هزاران بار نه. امروزه کل ارمنیان جهان همانند یک پیکر بپاخاسته و سعی در همیاری به مردم سوریه و بالاخص ارمنیان سوریه را دارند، و از طرفی دیگر بیش از پیش به ارزش های معنوی و ملی خود پایبند می باشند.

در این راستا ما از سیاست های موطن خویش جمهوری اسلامی ایران که سیاستی با تدبیر و نافی ملت ها بخصوص در خاورمیانه و سوریه می باشد، استقبال و حمایت می کنیم».

تجمع اعتراضی ارمنیان تهران با قرائت بیانیه ای که از طرف شورای خلیفه گری ارامنه تهران و انجمن های فرهنگی وابسته تنظیم شده بود، جنایت های ضد بشری و ترویج ارمنی ستیزی ترکیه را که با حمایت از گروه های افراطی درگیر در مناقشه داخلی سوریه تداوم داشته و نمونه آخر آن وقایع کسب می باشد، محکوم کرده، پایان یافت.