بعد از ظهر روز یکشنبه 17 فروردین ماه 1393، اعضای استرالیایی کمپین زائران صلح برای سوریه، به همراه روحانیون و فعالان اجتماعی-فرهنگی مطرح ایرانی، جهت برگزاری همایش «همدلی ادیان برای صلح در سوریه» که به همت و تلاش مشترک سازمان غیر دولتی امت واحده و شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران برنامه ریزی شده بود، وارد کلیسای وانک شدند. کمپین زائران صلح برای سوریه را که متشکل از جمعی از فعالان صلح طلب و ضد جنگ بین المللی می باشد و هدف آنان امدادرسانی و جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم جنگ زده سوریه است، «جان شیپتون» رئیس حزب ویکی لیکس استرالیا، «دِیو اسمیت» کشیش اهل استرالیا، مادر «مریم اگنس» نماینده جریان مصالحه در سوریه و «مایرید مگوایر» برنده جایزه صلح نوبل همراهی می کردند.

میهمانان در ابتدا در کلیسای هُوسِپ آرِماتاتسی دِیر آمِناپرگیچ (کلیسای وانک) در مراسم مذهبی تحت عنوان «مراسم ادیان برای صلح» حضور یافتند. در این مراسم روحانیون کلیسای ارمنی به همراه گروه کُر کلیسای وانک برای صلح جهانی و آرامش ارواح کشته شدگان در درگیری های سه سال اخیر سوریه دعا کردند. در پایان مراسم مذهبی، روحانیون عضو و همراه کمپین زائران صلح به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برای برپایی صلح جهانی و بخصوص پایان یافتن فجایع انسانی در سوریه دست به دعا برداشتند.

در ادامه، در سالن تشریفات کلیسای وانک، با حضور همراهان ایرانی و اعضای این کاروان، آقای روبرت بگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، جناب مهندس عصارزادگان شهردار منطقه 5 اصفهان، روئسا و اعضای مجمع نمایندگان ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه‌گری و هیئت مذهبی و خبرنگاران رسانه های خبری، همایش «همدلی ادیان برای صلح در سوریه» برگزار گردید.

در ابتدای همایش نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران آقای روبرت بگلریان  از سازمان غیر دولتی امت واحده (NGO) که برگزار کننده این همایش بود و زمینه یاری به مردم سوریه را فراهم کرد تشکر نمود و با بیان اینکه ارامنه به نسل‌کشی انسان ها حساس بوده‌ و از زمان شروع بحران سوریه در کنار مسئولین کشور، به خصوص رهبر معظم انقلاب و دیگر اقشار، تجاوز به این کشور را محکوم کرده اند، در ادامه سخنان خود فرمودند: «قدرت امنیت جهان را تعیین نمی‌کند و به طور قطع دنیا بدون حس همدلی، وحدت و خیرخواهی روی خوش را به خود نمی‌بیند. و اگر افرادی چون کمپین صلح و کسانی که در راه صلح جهانی تلاش می نمایند نباشند، سیاسیون اکثراً به بیراهه می روند؛ این مردم هستند که می‌توانند به سیاستمدارن یادآوری کنند که قدرت تنها از آن قدرتمندان نیست». وی با اشاره به برگزاری همایش «همدلی ادیان برای صلح» در کلیسای وانک گفت: «وجود این مکان و جلوه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی و هنری بیانگر واقعیت همزیستی و تبلور به زندگی مسیحیت و اسلام است. جامعه ارامنه در عرصه‌های مختلف فرهنگی طی سده‌های مختلف حضور فعال داشته و اقدام به آفرینش آثاری کرده که هویت آن توسط ملت ایران محترم، پذیرفته و حفظ شده است. ارامنه طی چهارصد سال نه نتها در کنار تمامی آحاد ایرانی زندگی مسالمت آمیز بلکه زندگی ملاطفت آمیز داشته اند». آقای بگلریان افزودند: «متکی به نیروی ایمان مردم باید تلاش کنیم به عنوان فرد یا نهاد مسئولیت خود را در قبال صلح جهانی انجام دهیم. در وضعیت فعلی همه ما به حضور مردم صلح‌طلب نیاز داریم و باید مسئولیت‌پذیر باشیم».

در ادامه کشیش وازگِن کِــُشکِریان از روحانیون کلیسای ارمنی در اصفهان در میان سخنان خود فرمودند: «امروز اینجا برای هدف صلح آمده‌ایم. تمام دولت‌ها باید صدای مردم مظلوم سوریه را بشنوند، مردمی که در ۳ سال اخیر در خون می‌غلتد، مردمی که سال های متمادی در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشتند، بدون اینکه اختلاف دینی و دشمنی داشته باشند. کشور سوریه، کشور حب، محبت و امنی بود، اما امروز شاهد هستیم با سوء استفاده از نام دین و اختلاف‌های مذهبی، زندگی مردم سوریه تحت تاثیر نیروهای ویرانگر سلفی قرار گرفته است». کشیش کِــُشکِریان ابراز امیدواری کردند که دولت های بزرگ و کشورهایی که در قبال سوریه مرتکب خطا و ایجاد کشتار شده اند صدای زائران صلح را بشنوند و انسان های بی گناه و رنج کشیده را از این وضعیت بحرانی رهایی بخشند. ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی در سال 1915 و بیان اینکه مردم سوریه با آغوش باز پذیرای آوارگان ارمنی رانده شده از موطن آبا و اجدادی خود ارمنستان غربی شدند، خاطرنشان کردند که هم اکنون نیز دولت سوریه به حمایت خود از ارامنه در برابر حملات تروریست های سلفی و مزدوران خارجی که از طرف دولت ترکیه حمایت می شود، ادامه می دهد.

بعد از فرمایشات کشیش کِــُشکِریان، حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور مسئول دفتر مؤسسه مهدی موعود در اصفهان، با استناد به آیات قران کریم، هر گونه خشونت و خصومت فی ما بین پیروان ادیان الهی را ناپسند و ناشایست دانست و فرموند که همه مکلف به ادامه ی راه پیامبران الهی می باشند، همچنان که حواریون با اجابت به دعوت عیسی مسیح (ع) برای برپایی اراده ی الهی بر روی زمین عهده دار مسئولیت شدند. وی با اشاره به اینکه قدرت های سودجو و مستکبر جهان با سوء استفاده از نام دین و مذهب، برای رسیدن به اهداف شیطانی خود و با تفرقه افکنی میان پیروان ادیان توحیدی، روند صلح و همزیستی در جهان را خدشه دار می نمایند و آزادی انسان ها را که یک موهبت الهی است پایمال می کنند، همه مردم و به خصوص میلیاردها مسیحی و مسلمان جهان را به هوشیاری و گوش فرا دادن به فرامین الهی و سخنان انبیاء دعوت نمودند. حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور فعالیت زائران صلح را مورد تمجید قرار داد و اعلام نمود که برای برقراری صلح باید به هر گونه ی ممکن با این کمپین همراهی نمود و به آنها مساعدت و یاری رساند.

بخش پایانی سخنرانی ها، فرمایشات کشیش استرالیایی دِیو اسمیت عضو کمپین صلح برای سوریه بود. وی با اشاره به اینکه همواره در ادیان مختلف، تضادها و اختلاف‌هائی بوده و هست، با پاسخ با این سوال که چه چیز ادیان را به صلح می‌رساند، گفت: سه رکن امید، ایمان و عشق پایه های اصلی و استحکام بخش زندگی انسان می باشند. امید، ما را به فعالیت وا می دارد، ایمان به ما انرژی می‌دهد و سوخت کاری ماست ولی بدون عشق همه چیز نابوده می شود؛ بدون عشق یک فرد مذهبی به یک تکفیری تبدیل می شود. ما به عشق، امید و ایمان در کارها نیاز داریم و با این سه رکن اصلی ما به سمت صلح حرکت می کنیم. مادامی که عشق در میان مردم حکمفرما باشد، حتی می توان از تفاوت های یکدیگر لذت برد».

در پایان همایش «همدلی ادیان برای صلح در سوریه»، توسط سخنرانان این همایش از تندیس صلح رونمایی گردید.

بعد از همایش، شرکت کنندگان پس از بازدید از موزه «خاچاطور گِساراتسی» کلیسای وانک را ترک کردند.

در خاتمه لازم به ذکر است، سفر کمپین زائران صلح به سوریه در حالی انجام می شود که در تازه ترین موج آوارگی در این کشور، هزاران نفر از ساکنان شهر ارمنی نشین «کِسَب» به دلیل حمله تروریست ها مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. تروریست های مورد حمایت دولت ترکیه علاوه بر تخریب و غارت تمام مراکز گردشگری، هتل ها و رستوران های شهر کسب، اموال مردم را نیر به یغما بردند.