به نقل از سایت: www.mehrnews.com

 

بیشتر گردشگرانی که به شهر اراک سفر می کنند سراغ حمام چهار فصل، بازار سرپوشیده، خانه خاکباز و عمارت حسن پور را می گیرند؛ اما اماکن دیدنی این شهر فقط به این چند مکان خلاصه نمی شود، اراک شهری است که با توجه به قدمت کمش آثاری بدیع و شگفت انگیز دارد. آثار و اماکن دیدنی که شاید کمتر به معرفی آن ها توجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  اراک،  شهری دویست ساله در خود آثار و جاذبه هایی را جای داده است که گاه برخی از آن ها منحصر بفرد است. آثار تاریخی و بناهای این شهر در ایام نوروز مقصد گردشگرانی است که در مسیر مسافرت های خود از این شاهراه عبور می کنند.

 

کلیسای مسروپ مقدس با عمر یک قرن

کلیسای مسروپ مقدس بزرگترین کلیسای اقلیت های اراکی یک قرن پیش در دوران قاجاریه ساخته شد. این کلیسادر محله مسکونی و قدیمی ارامنه، در مجاورت خیابان شهید دکتر چمران (نیسانیان) شهر اراک قرار دارد.

در سنگ نوشته بالای سر در ورودی این بنا به خط ارمنی آمده است: «کلیسای مسروپ مقدس در زمان خورن و با همیاری ارامنه کزاز، کمره هفت جامپلق و بور به سال 1914 میلادی ساخته شده است».

وجود شرایط مناسب اقتصادی در اراک و دهکده های ارمنی نشین لیلیان، مهاجران و شازند در این منطقه از جمله عوامل ساخت این کلیسا بوده است.

این بنا در یک محوطه بزرگ ساخته شده است و دارای چهار ساختمان مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش و کلیسا است. علاوه بر آن، در سمت جنوب غربی حیاط با ساخت و نصب یک چلیپای بزرگ، نماد شهدای ارامنه در طول تاریخ مانند شهدای ارامنه در جنگ تحمیلی را گرامی داشته اند.

نقشه کلیسا مستطیل شکل و از سه قسمت تشکیل شده است: قسمت مردم نشین، محراب و دو اتاق جانبی در مجاورت محراب. در مرکز کلیسا چهار ستون هشت ضلعی قسمتی از وزن طاق های باربر و گنبدهای یک پوش را تحمل می کنند. وزن سایر گنبدها و طاق ها بر روی جرزها انتقال می یابند.

روشنایی این کلیسا از نورگیرها ی بلند واقع در جهت های مختلف آن تامین می شود. تمام پنجره های کلیسا شیشه های رنگی دارند و در پیرامون پنجره ها و لبه های بام کادربندی با آجر اجرا شده است. این مکان برای انجام دعا و نیایش در روزهای شنبه، یکشنبه و اعیاد خاص ارامنه استفاده می شود. همچنین ناقوس این کلیسا در جسن های ملی چون دهه فجرنیز به صدا درمی آید.