به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

به گزارش خبرگزاری فارس:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، اعتراض‌های مردمی به دخالت‌های دولت ترکیه در امور داخلی سوریه، به ویژه حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی در حمله به مناطق ریف شمالی لاذقیه محکوم کردند.

در این ارتباط اهالی استان «اسکندرون» برای چندمین روز متوالی علیه سیاست‌های «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه و حزب حاکم «عدالت و توسعه» این کشور تظاهرات کردند.

از سوی دیگر یک هیأت پارلمانی ارمنستان وارد دمشق شد و با مسئولان سوری از جمله بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار کردند.

این هیأت پارلمانی همچنین راهی لاذقیه شده و از کلیسای ارمنی این منطقه بازدید و از وضعیت آوارگان ارمنی مناطق ریف لاذقیه اطلاع یافتند که به دلیل حمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

در این هیأت سفیر ارمنستان در سوریه و کنسول این کشور در لاذقیه نیز حضور داشت. این هیأت در دیدار با رئیس جمهوری سوریه پیام رئیس جمهوری ارمنستان در محکومیت حمله تروریست‌های مورد حمایت ترکیه به شهر مرزی «کسب» را به همتای سوری‌اش و تلاش دمشق در حمایت از شهروندانش از دین و آیینی را ابلاغ کردند.

از سوی دیگر شماری از شهروندان ارمنی با تجمع مقابل مقر سازمان ملل در پایتخت ارمنستان سیاست‌های ترکیه در سوریه به ویژه حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی تکفیری در شهر مرزی کسب در ریف لاذقیه را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع و تحصن اعلام کردند که آماده‌اند، برای حمایت و تامین امنیت شهروندان ارمنی ساکن ریف لاذقیه به ارتش سوریه ملحق شوند و با گروه‌های تروریستی تکفیری بجنگند.

یکی از شرکت کنندگان در این تجمع اعلام کرد که ما تصمیم داریم، گروه‌هایی برای حمایت از ارمنی های سوریه تشکیل دهیم و این قصد خود را به اطلاع دولت ارمنستان نیز رسانده‌ایم و از این حیث سکوت سازمان ملل در قبال جنایات جاری در سوریه را محکوم می‌کنیم.

این معترضین ارمنی با تسلیم نامه‌ای به نماینده سازمان ملل در ارمنستان در آن بر نقض قوانین و معاهدات بین المللی با حمله به کسب تاکید کردند.

آنان همچنین از دولت و ارتش سوریه به خاطر حمایت از ارمنی‌های سوریه تقدیر و تشکر کردند.

اغلب ساکنان شهر کسب ارمنی هستند و این شهر تنها‌ترین شهر ارمنی در خاورمیانه به شمار می‌آید (البته خارج از ارمنستان)

ارمنی‌ها تاکنون دو بار و طی سال‌های 1909 و 1915 از سوی دولت عثمانی مورد حمله قرار گرفته و آواره شدند.

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

ارامنه لاذقیه : ترکیه تاریخ ضد ارمنی خود را در سوریه تکرار می کند

تهران-ایرنا: ارامنه ساکن شهر «کسب» در حومه لاذفیه سوریه می گویند که ترکیه با اعمال سیاست های ضد ارمنی، تاریخ را علیه این فرقه در سوریه تکرار می کند.

شبکه «المیادین» روز یکشنبه اعلام کرد: برخی خانواده های ارمنی از شهر کسب در حومه لاذقیه که طی هفته گذشته به کانون درگیری بین گروه های مسلح تروریستی و ارتش سوریه تبدیل شده، آواره شدند. آنان ترکیه را متهم می کنند که با حمایت کامل مالی و نظامی از گروه های مسلح تروریستی، تاریخ ضد ارمنی خود را این بار در خاک سوریه تکرار می کند تا ارامنه را از خانه و شهرشان آواره کند.

منطقه کسب یک شهرک کوهستانی در حومه لاذقیه است که اکثریت ساکنان آن را ارامنه تشکیل می دهند. یورش گروه های مسلح تروریستی به منطقه کسب که در سه سال گذشته آرام و به دور از درگیری ها بوده، خانواده های ارمنی را از این شهر آواره کرد. این افراد در قرن بیستم توسط ترکیه به کسب کوچ داده شدند و اکنون گروه های مسلح با هماهنگی و پشتیبانی رسمی و علنی ترکیه آمده اند تا بار دیگر ارامنه را از این منطقه آواره کنند.

ارامنه منطقه کسب اعلام کردند که صدای گلوله های توپخانه و آتش سلاح ها را از داخل خاک ترکیه علیه شهرک کسب و اطراف آن شنیدند. آنان اسناد و مدارک شناسایی و مقدار کمی از اثاثیه خود را جمع کردند و از کسب خارج شدند. البته این اولین حمله گروه های مسلح به ارامنه در سوریه و موج آوارگی آنان نیست، زیرا پیش از این هم ارامنه در «حلب»، «قامشلی» و «الرقه» با یورش افراد مسلح مجبور به ترک خانه و زندگی خود و آوارگی در مناطق دیگر سوریه شدند..

ارامنه کسب می گویند که ترکیه از جنگجویان خارجی و غیر سوری با سلاح و پول حمایت می کند و افراد مسلح تروریستی از خاک ترکیه وارد سوریه می شوند و به محله های آرام و امن آنان حمله می کنند ارامنه سوریه اعلام کردند که هنگامیکه ترکیه در اوایل قرن بیستم دست به نسل کشی ارامنه زد، این سوریه بود که آنان را با آغوش باز پذیرفت و آنان این حمایت سوریه را فراموش نمی کنند. بسیاری از ارامنه آواره از شهر کسب در کلیسای ارمنی بانوی پاک در لاذقیه پناه داده شده اند.

پس از 10 روز درگیری سنگین بین ارتش سوریه و گروه های تروریستی، ارتش توانسته شهرک کسب را در محاصره آتش خود قرار دهد. توپخانه ارتش سوریه مراکز تجمع افراد مسلح تروریستی را در اطراف و داخل کسب گلوله باران کرده است.

مخالفان سوریه و گروه های مسلح تروریستی اعلام کردند که تعدادی از فرماندهان نظامی این گروه ها که غیر سوری هستند، از جمله چند تبعه تونسی و مغربی در این درگیری ها کشته شده اند. بسیاری از فرماندهان میدانی این گروه ها غیر سوری و حتی غیر عرب از جمله اتباع چچنی، قفقازی و کشمیری هستند.

 

خبرگزاری تسنیم:

تقدیر رئیس جمهوری ارمنستان از سوریه به سبب حمایت از ارامنه

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری ارمنستان از تلاشهای دولت سوریه برای حمایت از ارامنه در برابر حملات گروههای تروریستی مورد حمایت ترکیه تشکر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان از مقامات سوری به سبب اقداماتی که برای حمایت از ارامنه در منطقه کسب انجام می دهند، تشکر کرد.

اکثریت جمعیت منطقه کسب را ارامنه تشکیل می دهند که به سبب حملات گروههای مسلح مورد حمایت ترکیه مجبور به ترک این منطقه شده اند.

ارمنستان، تجاوزات نظامی ترکیه به منطقه کسب در استان لاذقیه سوریه را که سبب کوچ اجباری ساکنان این منطقه شده است، به شدت محکوم کرده است.

نمایندگان پارلمان ارمنستان در بیانیه ای اعلام کردند در نتیجه عملیات نظامی ترکیه در منطقه کسب سوریه، ساکنان ارمنی این منطقه مجبور شده اند منازل خود را ترک کنند و ما نمایندگان پارلمان ارمنستان، این اقدامات را نقض گروهی حقوق بشر قلمداد می کنیم.

در این بیانیه آمده است ما اقدامات نیروهای مسلح ترکیه را که چالش جدیدی برای عملیات کشتار جمعی سابق در حق ارامنه در خاورمیانه به شمار می رود، به شدت محکوم می کنیم.

نمایندگان پارلمان ارمنستان همچنین از مقامات سوریه و ترکیه خواسته اند درباره حوادث منطقه کسب تحقیق کنند.

در این بیانیه، نمایندگان ارمنی همچنین خواستار اعزام ناظران سازمان ملل متحد به این منطقه شده اند.

یک منبع نظامی سوری گفته بود ارتش ترکیه در اقدامی که تجاوز آشکاربه شمار می رود، یک جنگنده سوری را که در حال تعقیب گروههای تروریستی در داخل خاک سوریه بود، سرنگون کرد که این اقدام بر ادامه حمایت دولت اردوغان از باندهای تروریستی مسلح تاکید می کند

 

خبرگزاری آریا

تکرار جنايت تُرکها عليه ارامنه مناطق مرزي در سوريه

خبرگزاري آريا- ارامنه منطقه مرزي «کسب» در سوريه از تکرار جنايت تُرکها عليه ارامنه مناطق مرزي در سوريه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين لبنان، تعدادي از خانواده هاي ارمني ساکن منطقه کسب در سوريه که به سبب حمله تروريستها با حمايت ترکيه به اين منطقه، ناچار به ترک خانه هاي خود شده اند اين کشور را به تکرار تاريخ و حمايت از تروريستها و کوچاندن ارامنه سوري از خانه و کاشانه خود متهم کردند.

خانواده هاي ارمني که از «کسب» مهاجرت کرده و در کليساي مريم مقدس در لاذقيه (غرب سوريه) ساکن شده اند، با اشاره به يک هفته درگيري در منطقه کوهستاني کسب در شمال اين کشور اعلام کردند، ترکيه با حمايت گسترده از ترورستها بار ديگر ارامنه سوري را از اين مناطق کوچانده است.

کشيش کليساي مريم مقدس در لاذقيه نيز اوضاع اين افراد را بسيار اسفبار توصيف و اعلام کرد، بايد شرايط مناسب را براي زندگي اين افراد فراهم کرد تا به مناطق خود بازگردند.

ترکيه در سال 1915 نيز جنايت مشابهي مرتکب شد و ارامنه را کوچاند و عليه آنها مرتکب نسل کشي شد ولي سوريه درهاي خود را به روي ارامنه باز و از آنها حمايت کرد.

پيش از اين پايگاه يوناني «ديوينس نت» که در زمينه انتشار اخبار نظامي تخصص دارد، گزارش داد تانک ها و بالگردهاي ارتش ترکيه به همراه تعدادي محدود از نظاميان ترکيه از طريق مرزها، وارد خاک سوريه شدند تا به «ارتش به اصطلاح آزاد سوريه» بپيوندند

ترکيه از آغاز بحران در سوريه به همراه کشورهاي عربستان و قطر از معارضان و تروريستهاي سوري حمايت مالي و تسليحاتي کرده است.

 

رادیوی عـمومی ارمنستان

برخی از ۶۷۰ خانواده ارمنی ساکن در کساب که اکثریت ساکنین آن منطقه را تشکیل میدهند، توسط رهبری جامعه ارمنی به مناطق امن تر باسط و لاذقیه منتقل شدند

«وازگن مسروپیان» معاون رییس حزب سوسیال دمکرات هنچاکیان به خبرنگاران اعلام کرده است که برخی از ۶۷۰ خانواده ارمنی ساکن در کساب که اکثریت ساکنین آن منطقه را تشکیل میدهند، توسط رهبری جامعه ارمنی به مناطق امن تر باسط و لاذقیه منتقل شدند، بین ۱۰ تا ۱۵ خانواده که عمدتا افراد مسن هستند به دلیل اینکه قادر به ترک محل نبودند با انتخاب خود تصمیم گرفتند تا در خانه های خود بمانند.

در روز شنبه ۲۲ مارس نیروهای سوری در یک ضد حمله تلاش کردند تا کنترل منطقه و نقاط مرزی را دوباره بدست خود در بیاورند.با اینحال شاهدین عینی و خبرگزاریهای سوریه گزارش دادند که شبه نظامیان افراطی بار دیگر وارد شهر کساب شده و باقیمانده خانواده های ارمنی را به گروگان گرفته اند و همچنین شهر، مناطق مسکونی و روستاهای اطراف آن را به اشغال خود در آورده اند و همچنین ۳ کلیسای ارمنی شهر را هم در معرض بیحرمتی قرار داده اند.

 

پیام ویژه مدافع حقوق بشر ارمنستان خطاب به سازمان های بین المللی حقوق بشر

«کارن آندراسیان» مدافع حقوق بشر ارمنستان در پیام ویژه خود خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، انستیتوی آمبودزمانان بین المللی، انستیتوی آمبودزمانان اروپا، کمیته بین المللی، صلیب سرخ، Human Rights Watch  وFreedom House، تاکید کرده است: روستاهای پر جمعیت ارمنی نشین منطقه کساب واقع درشمال غربی سوریه در استان لاذقیه از ۳ روز پیش تا کنون مورد هدف حمله گروه های مسلح وابسته به القاعده قرار گرفته اند. این حملات که در نقاط مرزی از داخل خاک ترکیه انجام میشود، تاکنون ۸۰ نفر قربانی شده اند و مردم غیر نظامی خانه و کاشانه خود را رها کرد اند و به تپه های مجاور گریخته اند و همچنین جمعیت زیادی هم به دنبال مناطق امن به شهرهای لاذقیه و باسط پناه برده اند.

در سالهای 1909 و 1915 میلادی نیز چنین حوادث در کساب به وقوع پیوسته اند وقتی که نیروهای ترکیه ارامنه آن شهر را مجبور ساخته اند تا کساب را ترک کنند. در پایه چنین حوادث هدف نابودی کامل و یا بخشی گروه های ملی، نژادی و دینی وجود دارد. چنین اقدامات باید به عنوان چالش جدی و خطر به جامعه بین المللی همچنان اصول اساسی حقوق بشر که از سوی ملل متمدن مورد شناسایی قرار گرفته اند دانسته شوند.

حوادث در کساب باید به عنوان جنایت نسل کشی دانسته شود. وی از جامعه بین المللی و سازمان های بین المللی خواسته است تا دست به بررسی مسائل مربوط به کنترل کشورهای همسایه از جمله ترکیه بر حوادث در کساب و محکومیت نقض حقوق بشر در این منطقه بزنند.