به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

رئیس جمهور ارمنستان از سوریه به سبب حفاظت از ارامنه در شهر «کسب» در استان لاذقیه هم مرز با ترکیه قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا) ، سرژ سرکیسیان از حملات ترکیه به خاک سوریه و اقدامات جنایتکارانه گروههای تروریستی در شهر کسب در حومه لاذقیه که تعداد زیادی ارمنی در آن زندگی می کنند ابراز نگرانی کرد و گفت این حمله یادآور حمله «قشونهای نظامی ترکیه» است که ارامنه مجبور شدند دوبار در سالهای 1909و 1915میلادی این منطقه را ترک کنند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور ارمنستان به نقل از سرکیسیان که در حال سفر کاری در هلند است اعلام کرد: «از دولت سوریه به علت گامهایی که برای حمایت از ارامنه در منطقه کسب برداشته است سپاسگزاریم. ارامنه در شهر کسب دو بار مجبور شدند ترک وطن کنند. ارامنه این شهر در نتیجه اقدامات قشونهای نظامی ترکیه در معرض تلاش سوم قرار دارند».

وی افزوده است نمایندگان ارمنستان در دفاتر سازمان ملل متحد در ژنو و نیویورک را مأمور کرده است این مسئله را در سازمانهای بین المللی دفاع از حقوق بشر پیگیری و بر مسئله حمایت تضمین شده از حقوق ارامنه در شهر کسب و بازگشت آنان به این شهر پافشاری کنند.

سرکیسیان تصریح کرد سفارت ارمنستان در دمشق برای کمک به ارامنه در شهر کسب تلاش می کند.

وزارت خارجه ارمنستان نیز حملات ترکیه به خاک سوریه را محکوم و اعلام کرده است: «‌ما از این وضع احساس نگرانی می کنیم زیرا ارامنه در کسب به لاذقیه کوچانده شده اند».

شورای ملی جهانی ارامنه نیز اعلام کرد حملات وحشیانه به کسب یک نمونه از خشونت ترکیه است.

این شورا که مقر آن در بیروت قرار دارد در بیانیه ای حمله گروههای تکفیری تروریستی وابسته به شبکه تروریستی القاعده و موردحمایت ترکیه را محکوم کرده است.

این شورا از حمله آشکار ترکیه به خاک سوریه و حمایت دولت آن از گروههای تروریستی در حمله به مردم بی دفاع در کسب و سایر شهرهای سوریه به شدت انتقاد کرده است.

پارلمان ارمنستان نیز عملیات نظامی ترکیه در کسب را نقض حقوق بشر جمعی توصیف کرده است.

در بیانیه پارلمان ارمنستان آمده است: «در نتیجه عملیات نظامی ترکیه در منطقه کسب سوریه ، ساکنان ارامنه آن مجبور شده اند خانه هایشان را ترک کنند و ما در پارلمان ارمنستان آن را نهایت نقض حقوق بشر جمعی می دانیم».

نمایندگان از دولت ارمنستان نیز خواسته اند گامهای لازم را در این خصوص بردارد.