بعد از ظهر روز دوشنبه 19 اسفند 1392، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا کاترین آشتون به همراه هیئت عالی رتبه و بخش تشریفات استانداری اصفهان از کلیسای وانک دیدن فرمودند و با عالیجناب اسقف بابگِن چاریان، رؤسا و اعضای مجمع نمایندگان، شورای خلیفه گری، هیئت مذهبی و سایر هیئت های خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران ملاقات کردند.

در بدو ورود هیئت بازدید کننده و حضور آنها در کلیسای هُوسِپ آرِماتاتسی گروه کـُر «کُمیتاس» کلیسای وانک به رهبری آقای آرمن آمیرخانیان با اجرای چند قطعه از سرودهای مراسم عشای ربانی مقدم میهمانان محترم را گرامی داشتند. در حین اجرای سرود اسقف بابگِن چاریان توضیحاتی در مورد ویژگی های هنری این بنای تاریخیِ 350 ساله به سمع آنان رساندند.

پس از بازدید از کلیسا، میهمانان گرانقدر در سالن اجتماعات کلیسای وانک و در نشستی رسمی به سخنان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران گوش فرا دادند. ایشان با ابراز خوشنودی از حضور هیئت عالی رتبه اروپایی در مکان تاریخی دیر آمِناپرگیچ مقدس (وانک)، توضیحاتی در مورد جامعه ی ارامنه ایران و اصفهان، فعالیت های مذهبی، ملی و فرهنگی آنها و روابط فی ما بین جامعه ی ارامنه با سازمان ها و مقامات دولتی ارائه و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با ظرفیت بالای همزیستی مسالمت آمیز و تعامل تحسین بر انگیز پیروان ادیان توحیدی یاد کردند.

اسقف بابگِن چاریان با اشاره و محکوم نمودن تخریب صلیب سنگ ها و آثار تاریخی-فرهنگی ارامنه در آن سوی مرز های ایران و در جلفای نخجوان توسط دولت جمهوری آذربایجان، از حمایت ها و مساعدت های مسئولین دولتی جمهوری اسلامی ایران در امر حفظ، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی و آثار فرهنگی ارامنه ایران قدردانی فرمودند. ایشان با تاکید به پایمال شدن حقوق بشر توسط دولت آذربایجان، ابراز امیدواری کردند که خانم آشتون در خصوص جلوگیری از تکرار چنین اعمالی و دفاع از حقوق حقه ارامنه تلاش خواهند کرد.

عالیجناب اسقف در ادامه سخنان خود مراتب تشکر خود را از اتحادیه اروپا در ارتباط با محکومیت نسل کشی ارامنه در سال 1915 توسط ترکیه عثمانی ابراز و با اشاره به رای برائت دادگاه حقوق بشر اروپایی در خصوص دوقو پِرینچِکی رئیس حزب کارگر ترکیه که با انکار نسل کشی ارامنه در دادگاه کشور سوئیس به حبس و جزای نقدی محکوم شده بود قسمتی از نامه جاثلیق آرام اول پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی در اعتراض به این تجدید نظر را قرائت کردند.

پس از فرمایشات عالیجناب اسقف بابگِن چاریان، خانم کاترین آشتون با ابراز خوشنودی از مسافرت به جمهوری اسلامی ایران و به خصوص شهر زیبا و تاریخی اصفهان اطمینان دادند که همیشه در راه احقاق حقوق کلیه جوامع بشری تلاش خواهند کرد.

در پایان میهمانان گرانقدر از موزه «خاچاطور گِساراتسی» کلیسای وانک و غرفه های مختلف موزه از آن جمله نسخ خطی، صنعت چاپ، نسل کشی ارامنه و دیگر اشیاء دیدن کردند و سپس در دفتر یادبود میهمانان رسمی موزه نظرات خود را از این دیدار به ثبت رسانده و بعد از گرفتن عکس دسته جمعی در قسمت ورودی موزه، با مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران وداع کردند.