منبع: www.imna.ir

 

خبرگزاری ایمنا: اختتامیه چهارمین جشنواره حسنات بسیار شلوغ تر از افتتاحیه بود؛ همان طور که روز به روز در طول جشنواره، استقبال از پخش فیلم ها هم بیشتر می شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ آدم های مختلف با لهجه ها و فرهنگ های مختلف از سرتاسر ایران، همه به یک بهانه در سینما ساحل اصفهان جمع شده بودند.

علاوه بر اینکه جشنواره حسنات بار دیگر باعث تا سینمایی ها و تئاتری ها، دانشگاه سپهری ها و بچه های انجمن سینمای جوان و حتی سینماگران جوان شهرهای مختلف ایران دور هم جمع شوند.

اهدای جوایز این جشنواره با حضور چهرهای سرشناسی چون: زاون قوکاسیان، حجت الاسلام والمسلمین قطبی(مدیرکل ارشاد اصفهان )، علی خدایی(نویسنده و داور) ، علی اصغر شاه زیدی (پیشکسوت موسیقی) ، حسین سیستانی (معاون

استانداری)، دکتر غلامحسین طاهری دوست (فیلمساز و منتقد)، و احمد جمشیدی (مدیر کل امور اجتماعی) همراه بود.

فیلم های اصفهان نجفی مرا مفتون کرد

در ابتدای این مراسم زاون قوکاسیان دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات گفت: محمد علی نجفی فیلم‌ساز معمار و از افتخارات شهر ماست وی را با فیلم جنگ اطهر و بعد با سریال سربداران شناختم.

وی افزود: چیزی که من را مفتون وی کرد فیلم‌های مختلف او درباره اصفهان است تا آخرین فیلمش که به نعمتی مجسمه ساز شهرمان اختصاص داشت.

زاون قوکاسیان در سخنانش در خصوص انتخاب برترین های این جشنواره خاطر نشان کرد: ما در انتخاب بازیگران، بازیگران حرفه ای را از لیست رقابت حذف کردیم تا فرصتی به بازیگران آماتور داده شود. در واقع بهترین های بخش بازی آماتور هستند یا هنوز بازیگری را به شکل حرفه ای آغاز نکرده اند.

وی در توضیح استفاده از عبارت حرفه ای به بازیگرانی چون فرشته صدرعرفایی اشاره کرد.

معتمد آریا سه مشکل بزرگ سینمای ما را حل کرد

جمشید ارجمند، نویسنده و منتقد برجسته کشور در زمان بزرگداشت معتمد آریا گفت: دوستان و نزدیکان معتمدآریا را سیمین خطاب می‌کنند اما برای من وی همواره معتمدآریا است.

وی افزود: بازی وی در فیلم‌ها بسیار طبیعی است؛ بعدها قدر وی را بیشتر شناختم؛ آنقدر بازی تصنعی از برخی دیدم که متوجه شدم بازی وی غریزی است.

نویسنده و منتقد برجسته کشور تاکید کرد: اوج هنر بازی قبولاندن نقش است تا مخاطب با شخصیت فیلم هم‌ذات پنداری کند و این همان چیزی است که در وجود معتمدآریا شاهد هستیم.

وی ادامه داد: معتمدآریا با چهره شریفی که همواره از خود نشان داده است حتی در عرصه طنز این آبرو را نگه داشت و همچنان که ظرافت درام‌ها را شکل داد ظرافت طنز را نیز نگه داشت.

در ادامه مراسم لوح، تندیس و یادمان جشنواره به فاطمه معتمدآریا تقدیم شد.

در ادامه این مراسم فیلمی به یاد مادر زاون قواکسیان پخش شد که حضار را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

زاون! از این به بعد من مادر تو هستم

سپس معتمدآریا در پشت تریبون حاضر شد و گفت: هیچ حرفی باقی نمی‌ماند زمانی که این همه عشق، مهر و بخشندگی وجود دارد.

وی افزود: تنها دو حرف می‌توانم بزنم یکی اینکه زاون! من از این به بعد مادر تو هستم و این تنها چیزی است که می‌توانم به تو ببخشم و دوم اینکه کاری کن که من همیشه به اصفهان بیایم چون مهم‌ترین دلیل من برای آمدن به این شهر لاجوردی که در جهان بی نظیر است امیدواری دوباره در زندگی است.

معتمدآریا تاکید کرد: بزرگترین هدیه خداوند به من زاون قوکاسیانی بود، ابتدا از وی تشکر می‌کنم که به من مهربانی بخشید و دوم از همه مردم بخشنده اصفهان که همه ضرب المثل‌هایی که به آنها نسبت می‌دهند دروغ است.

علی خدایی در حاشیه سخنرانی و قرائت بیانیه اش، یاد مادر زاون قوکاسیان که چندی پیش درگذشت را زنده کرد.

خدایی در میان صحبت هایش در خصوص فیلمنامه و فیلمنامه نویسی، این حرفه را نیازمند روان بودن و شیوایی متن و قلم، و چیزی جدا از داخلی – خارجی نوشتن های متعدد و مکرر دانست. او در تشبیهی جالب، فیلمنامه های بدین شکل را به بازی کودکان شیفته موتوری مانند کرد که دوچرخه شان را با اضافه کردن یک ورقه و تولید صدای موتورسیکلت، به زعم خود به این وسیله بدل می کنند.

برگزیدگان دیگر شهرها قابل توجه بودند

نکته جالب و همیشگی، محبوبیت عجیب زاون در میان سینماگران بود. اتفاقی که فقط در خصوص دانشجویان سپهر نمی افتاد و بعضا شرکت کنندگان شهرهای دیگر هم به نام او اشاره می کردند.

اما یک نکته قابل توجه دیگر خارج شدن جشنواره امسال از چنگ دانشجویان سپهر بود؛ هرچند که سینمایی های سپهر هم از دریافت جوایز بی نصیب نبودند، اما این مساله که از دیگر مناطق ایران، برندگان قابل توجهی در جشنواره امسال حضور داشت، ورد زبان همه بود.

رویا نونهالی عدم حضور برخی از برنده ها، به خصوص فرانک کلانتری که جایزه بازیگری را ار آن خود کرد، را ناراحت و اعتقاد داشت که این افراد، لحظه هیجان انگیز و غریبی را از دست داده اند.

زاون را اجاره می دهیم!

استاد شاه زیدی در میان اهدای جوایز با خواندن غزلی از صغیر اصفهانی، فضای سالن را کمی تغییر داد: ای مقیم دل که امشب شمع این کاشانه ای / میهمانت کی توان خواندن که صاحبخانه ای...

همچنین غلامحسین طاهری دوست که زاده بروجرد با دیدن محبوبیت زیاد زاون اعلام کرد که در قبال کمک به جشنواره حسنات، زاون قوکاسیان را به شهرهای دیگر هم اجاره می دهیم تا آن ها هم از داشتن این استاد محبوب بهره مند شوند.

با اهدای جایزه به فیلم «قلب صورتی معصومه» ، کارگردان این فیلم جایزه نقدی و معنوی را به معصومه -دختر کوچکی که این فیلم مستند با محوریت او ساخته شد و در سالن هم حضور داشت- تقدیم کرد و گفت: این جایزه برای درمان قلب معصومه خرج خواهد شد.

ناهماهنگی های زیادی در اجرای مراسم پیش آمد و با این حال، رویا نونهالی تلاش فراوانی انجام داد تا این ناهماهنگی ها کمترین اثر را در اجرا داشته باشد؛ هرچند که گه گاهی مجبور به ترک صحنه می شد.

نکته قابل توجه دیگر در این بخش رونمایی از پوستر پنجمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات بود که به نوعی نوید آغاز به کار رسمی دوره جدید این جشنواره را می داد.