منبع: www.hyeli.com

 

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام برای تقویت زمینه گفت‌وگو بین بین مسلمانان و مسیحیان ایران دو پیشنهاد مطرح کرد: اول آنکه مشکلات روزنامه ۸۰ ساله مسیحیان ایران موسوم به «آلیک» حل شود و دیگری آنکه باشگاه ورزشی آرارات احیا شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتمین دور گفت‌وگوی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها با حضور آیت‌الله تسخیری، دکتر اولاو فیکس توییت، دبیر کل شورای جهانی کلیساها، آیت‌الله محقق داماد، حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجج اسلام رشاد، نواب و خسروپناه، اسقف اعظم سِبوه سرکیسیان خلیفه‌ ارامنه تهران و شمال ایران و خانم کلارا آموس مسئول ارتباطات و گفتگوهای شورای جهانی کلیساها عصر امروز در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز به کار کرد.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام طی سخنانی با اشاره به مغایرت یا سازگاری مدرنیته با دیانت گفت: در سال‌های آغازین مدرنیته نگاه شدیدا بدبینانه‌ای وجود داشت که با آمدن مدرنیته جایی برای دیانت باقی نخواهد ماند و علم جای دین را خواهد گرفت. این نگرانی در آغاز بسیار مطرح شد و نظریه‌ها و کتاب‌هایی در این زمینه ارائه شد و در جاهایی هم این نگرانی عملی و محقق و به جدال علم و دین منتهی شد و یأس و ناامیدی برای بسیاری از دینمداران به وجود آمد که نکند دوره دینداری تمام شده است.

وی افزود: امروز ما شاهد شکست تئوری جهان غرب هستیم و بسیاری از علم‌گرایان و تجربه‌مداران خود به شکست این نظریه اعتراف کرده‌اند. بله آن اتفاق نیفتاد و دینمداری بار دیگر رشد کرد و بیش از گذشته به قوت خود ادامه می‌دهد و امروز ما شاهد دینداری و دینمداری در میان اکثر مردم دنیا در شرق و غرب هستیم. دین همچنان به قوت خود به عنوان قویترین جاذبه بشری باقی است، اما این نگرانی البته در حدی پائین در کشورهای در حال توسعه وجود دارد و رسالت دین‌مداران این است که این نگرانی را رفع کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام تصریح کرد: دین‌ستیزی هیچگاه در تاریخ به عنوان یک جریان مهم مطرح نبوده و همیشه اکثریت جوامع انسانی دیندار و دینمدار بوده‌اند و رسالت اصلی پیامبران نیز مقابله با دین‌ستیزان نبود، بلکه رسالت اصلی آنها تصحیح و اصلاح دل‌ها و ‌ذهنیت‌ها بود. گرچه به گونه‌ای تبلیغ شده که دین‌ستیزان همواره جریان غالب جهان بوده‌اند، ولی در واقع اینگونه نبوده و امروز نیز اینگونه نیست. برخی گمان می‌کردند که علم و مدرنیسم می‌تواند این نگرانی را به جریانی غالب تبدیل کند که البته چنین نشد.

وی ادامه داد: آنچه در غرب اتفاق افتاد با جریان شرق بسیار متفاوت بود. برخورد دینمداران با علم و تجربه در غرب برخورد عقلانی نبود و از روی احساسات صورت می‌گرفت. اما امروز دنیای شرق این تجربه را در اختیار دارد و شاهد تضاد مدرنیته با دین در غرب بوده و مراقب است این تجربه در شرق تکرار نشود و ما برای ریشه‌کن کردن این امر باید از تجربه‌های گذشتگان استفاده کنیم و توهم تضاد علم و دین را از بین ببریم.

حجت‌الاسلام یونسی مواردی چون عقلانی کردن نزاع و دعوا بین دین و مدرنیته، اخلاق، عرفان و تجربه شخصی ارتباط با خدا،‌ خداشناسی و هنر و زیبایی دوستی را از جمله مقوله‌هایی برشمرد که می‌تواند شائبه تعارض مدرنیسم و دین را حل کند.

وی افزود: دولت در حمایت از این نشست‌ها و گفت‌وگوها برنامه‌های زیادی در پیش رو دارد و پیشنهاد رئیس‌جمهور در سازمان ملل نیز «جهانی عاری از خشونت» بوده که دین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است و گفتگوی ادیان می‌تواند راهگشای خیلی از مسائل باشد. ما فقط نباید در صحبت، آزادی را بیان کنیم بلکه باید در عمل نیز آزادی را ببینیم و از همین جا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌کنم که مشکلات روزنامه مسیحیان ایران موسوم به «آلیک» را که بیش از 80 سال قدمت دارد، حل کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که باشگاه ورزشی آرارات متعلق به جماعت ارامنه ایران احیا شود تا زمینه‌ای برای گفت‌وگوی بیشتر بین اقوام فراهم آید.

حجت‌الاسلام یونسی با تأکید بر ضرورت رفع احساس تبعیض از اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: افراط‌گرایان از جایگاه دین امنیت و اخلاق بشر را تهدید می‌کنند و ما باید عملاً ثابت کنیم که همه ادیان در انجام مناسک خود آزادند.