منبع: www.hyeli.com

 

وزیر محیط زیست ارمنستان با اشاره به مذاکرات خوبی که در ایران با وزیر نیرو و نمایندگان مجلس داشته است گفت: با وزیر نیرو مسائل مربوط به ارس را بررسی کردیم و مقرر شد کارخانه‌های مس در ارمنستان را تجهیز کنیم تا از ورود فاضلاب آن‌ها به رودخانه جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هاروتیونیان بعدازظهر امروز در حاشیه دیدار با وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: مسائل زیست محیطی برای کلیه کشورها ابعاد وسیعی دارد و نخستین مساله نگران کننده تغییر اقلیم است. به گونه‌ای که هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای درحال رشد کارهای اساسی در دستور کار قرار داده‌اند.

وی افزود: ما مسائل مربوط به ارس را بررسی کردیم و کارگروه مشترکی برای نمونه برداری و آنالیز آب تشکیل شده است.

وزیر محیط زیست ارمنستان افزود: گروه مشترک کاری هر دو کشور هر ماه نمونه برداری‌های لازم را انجام می‌دهد به گونه‌ای که سالانه 500 نمونه برداری از ارس صورت می‌گیرد.

هاروتیونیان با اشاره به این‌که کارخانه‌های ارمنستان از جمله کارخانه‌های مس برای بهسازی وضعیت سرمایه‌گذاری‌های وسیعی انجام داده‌اند، گفت: در گذشته فاضلاب کارخانه مس ارمنستان وارد رودخانه ارس می شد ولی پس از مذاکرات و اقدامات مشترک، کارخانه ها را تجهیز کردیم تا فاضلاب وارد رودخانه نشود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از سیستم بسته چرخه آب در کارخانه مس گفت: اقدام بعدی استفاده از سیستم کنترل قوی تاسیاست بازچرخانی آب در کارخانه‌ است تا به صورت آنلاین مرتب از عملکرد تاسیسات آگاه باشیم.

وزیر محیط زیست ارمنستان با تاکید بر این‌که معتقدم و ایمان دارم کارهای مشترک ایران و ارمنستان در این زمینه به ثمر می رسد اظهار کرد: به صورت مستمر می توانیم از عملکرد تاسیسات کارخانه آگاه شویم.

 

ایجاد پارک صلح و دوستی توسط دو کشور

هاروتیونیان با اعلام خبر ایجاد پارک صلح و دوستی در حوزه ارس توسط دو کشور ایران و ارمنستان، گفت: در این پارک کارهایی در زمینه محیط زیست انجام می دهیم از جمله کشت مواد غذایی ارگانیک.

وی افزود: با توافق و تفاهم معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست – ابتکار پارک صلح و دوستی در دو طرف مرز ایران و ارمنستان ایجاد می شود و در یونسکو هم به ثبت خواهد رسید.

وزیر محیط زیست ارمنستان تصریح کرد: مهمتر از همه این است که ما اقدامات لازم را برای خواسته‌هایمان انجام می دهیم تا به آن ها جامه عمل بپوشانیم. با نمایندگان مجلس نیز دیدار داشتیم ومعتقدم در مجلس نیز اراده برای حل مشکل دوجانبه وجود دارد.

هاروتیونیان در پایان به پروژه‌های منحصربه فرد مشترک ایران و ارمنستان در زمینه انرژی‌های نو و تاسیس نیروگاه‌های برق‌ آبی تاکید کرد.