پنجشنبه مورخه 17 بهمن 1392 با حضور دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی-مذهبی حجت الاسلام و المسلمین یونسی، استاندار اصفهان آقای رسول زرگرپور و جمعی از مسئولین کشوری و استانی پنجمین همایش ادیان توحیدی با برنامه ریزی دبیرخانه ادیان توحیدی در تالار عباسی مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار گردید. در این همایش بیش از 350 تن از نمایندگان پیروان ادیان توحیدی اسلام، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و صابئین دعوت شده و شرکت کرده بودند.

هیئت جامعه ارامنه-مسیحی متشکل از بیش از 60 نماینده از هیأت و انجمن های ارامنه فعال در اصفهان و شاهین شهر به رهبری پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف بابگن چاریان و همراهی رؤسای مجمع نمایندگان، شورای خلیفه گری، هیئت مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و هیئت مذهبی ارامنه شاهین شهر در این نشست شرکت کردند.

این همایش با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین یونسی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، قرائت پیام آیت الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان و سخنرانی نمایندگان ادیان توحیدی در ارتباط با موضوع «اعتدال گرایی و نفی خشونت و افراط گرایی مذهبی و قومی» برگزار شد.

در بخش ارائه سخنرانی ها، کشیش وارطان آقابابایان به نمایندگی از جامعه ارامنه-مسیحی اصفهان و جنوب ایران سخنرانی با موضوع «اعتدال گرایی از منظر مسیحیت، محبت راه وا پس زدن شرارت، افراط و خشونت» (تهیه شده توسط کشیش گریگوریس، از روحانیون خلیفه گری ارامنه تهران و شمال ایران) را به سمع حاضرین رساند.

متعاقباً حجت الاسلام دکتر ارزانی رییس دبیرخانه ادیان توحیدی سخنان خود را در زمینه فعالیت های دبیرخانه بیان فرمودند و بعد از ایشان استاندار اصفهان آقای رسول زرگرپور در فرمایشات خود فعالیت های دبیرخانه ادیان توحیدی را مورد تمجید قرار داده و از اصفهان به عنوان شهری با ظرفیت بسیار بالا در زمینه همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی و اقوام مختلف و پیشینه 110 ساله در زمینه گفتگوی ادیان یاد کردند.

در بخش پایانی سخنرانی ها، حجت الاسلام و المسلمین یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی-مذهبی برگزاری پنجمین همایش بین المللی ادیان توحیدی در اصفهان را امری پسندیده قلمداد کرده و فرمودند: «تفاوت های دینی، مذهبی و قومی مردم ایران، جلوه های زیبای وحدت است نه عامل تفرقه و این تفاوت ها فرصت است نه تهدید».

در پایان با تقدیم هدایایی از تمامی افرادی که در برگزاری همایش همکاری کرده بودند تقدیر بعمل آمد.