منبع: www.imna.ir

 

خبرگزاری ایمنا: دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با اشاره به اینکه تفاوت های دینی، مذهبی و قومی مردم ایران، جلوه های زیبای وحدت است نه عامل تفرقه و این تفاوت ها فرصت است نه تهدید، گفت: اگر وحدت ملی و حضور پیروان تمامی ادیان توحیدی نبود، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نمی رسید.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین یونسی در پنجمین همایش بین المللی «ادیان توحیدی» با اشاره به اینکه هر حرکت اجتماعی و سیاسی باید بر محور گفتمان صورت گیرد، ابراز داشت: برگزاری همایش هایی از این دست، قطعاً بر اساس محرک و انگیزه ای قوی صورت گرفته که برخاسته از یک گفتمان بوده است.

وی با بیان اینکه در گفتگوی بین ادیان توحیدی، گفتمان های زیادی وجود دارد، افزود: گفتمان اخلاقی با محوریت ارزش های مشترک دینی، گفتمان دعوت با محوریت جدال احسن، گفتمان همسان گرایانه با محوریت همسان سازی بین شرایع مختلف، گفتمان پراگماتیستی با تأکید بر نقش و فواید دین در جوامع و گفتمان های تاریخی، تبشیری، تبلیغی و هدف گرایانه از این دست است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی گفت: گفتمان توطئه محور، گفتمان سلبی و انحصارطلبانه با محوریت اینکه من حق را می گویم و طرف مقابل باطل را می گوید، هم مورد تأکید برخی افراد و گروه ها است.

وزیر سابق اطلاعات تصریح کرد: در بحث های بین ادیانی، باید گفتمان های اخلاقی، دعوت و هدف گرایانه مورد توجه قرار گیرد.

 

جوهر و محور همه ادیان توحیدی، دعوت به توحید است

وی با اشاره به اینکه جوهر و محور همه ادیان توحیدی و ابراهیمی، دعوت به توحید و ربوبیت است، یادآور شد: به پا داشتن دین به معنای دعوت به خداپرستی است.

یونسی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی و توحیدی هرگز در مقابل هم نبوده و با همدیگر اختلافی ندارند، تأکید کرد: تمامی ادیان توحیدی در مقابل شرک متحد هستند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با اشاره به اینکه ممکن است این مطلب که پیروان ادیان الهی در طول هم بوده و در مقابل شرک متحد هستند، برای عده ای سنگین باشد، گفت: این طرز تفکر به نوعی گرایش مشرکانه است.

وزیر سابق اطلاعات بیان داشت: در دین مبین اسلام، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و صابئین به عنوان اهل کتاب شناخته شده اند.

 

از نظر قرآن، هرگونه گرایش متکی به زور فاقد ارزش است

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم با عبارت «لا اکراه فی الدین»، هرگونه اعتقاد زورمدارانه را رد می کند، تصریح کرد: از نظر قرآن، هرگونه گرایش متکی به زور و فریب و دروغ فاقد ارزش بوده و گرایش های مبتنی بر اعتقاد و اخلاص مورد احترام اسلام است.

یونسی گفت: بحث و تبادل نظر بین پیروان ادیان الهی به این دلیل است که ما بهتر بتوانیم همدیگر را پذیرفته، به یکدیگر احترام بگذاریم و با پذیرش کرامت انسانی یکدیگر، در کنار هم زندگی کنیم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر «و لقد کرمنا بنی آدم» ابراز داشت: از دیدگاه قرآن کریم، تمامی انسان ها با کرامت آفریده شده و همه در عقاید و سخنان خود کرامت داشته و باید به همدیگر احترام بگذارند.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره با اینکه جدال احسن به معنای جدال منطقی و عاقلانه بر مبنای اعتدال است، افزود: جدال سیه به معنای جدال شیطانی و جاهلانه و اینکه ما بگوییم چون فلان فرد مخالف من است، پس هر حرفی می زند باطل است، می باشد.

 

فرهنگ ایرانیان، فرهنگ زندگی مسالمت جویانه است

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانیان، فرهنگ زندگی مسالمت جویانه است که حتی از دوران پیش از اسلام در ایران وجود داشته است، یادآور شد: ایران در طول تاریخ، مهد ادیان آسمانی و مهد معنویت و خداپرستی بوده است.

یونسی یادآور شد: کوروش کبیر توانست بین النهرین و بابل را به عنوان بزرگ ترین قدرت آن زمان بدون هیچ گونه خونریزی فتح کند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با اشاره به اینکه در آن زمان ابرقدرت های مصر و روم در جهان مطرح بودند، یادآور شد: کوروش به عنوان بزرگ ترین پدیده در زمان خود، توانست با متحد کردن اقوام ایرانی، بخت النصر، حاکم بابل را مغلوب کرده و بابل را فتح کند.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به اینکه بخت النصر بسیاری از علمای بنی اسرائیل را به اسارت درآورده بود، گفت: کوروش با آزاد کردن این افراد، آن ها را به حضور در ایران دعوت کرد که فقهای بنی اسرائیل به فلسطین بازگشته و تجار هم در بابل اقامت کردند.

 

ایران، در طول تاریخ، پناهگاه نبوت و ادیان بوده است

وی با اشاره به اینکه ایران، در طول تاریخ، پناهگاه نبوت و ادیان بوده است، گفت: در آن زمان، انبیای بنی اسرائیل به ایران مهاجرت کردند.

یونسی با اشاره به اینکه ایرانیان حتی قبل از رومیان، مسیحی شدند، قدیمی ترین کلیسا در ایران ساخته شده است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی بیان داشت: زرتشت از قدیمی ترین ادیان توحیدی در ایران است که با وجود حمله اسکندر به ایران، جنگ های ویرانگر بین ایران و روم و یونان و منقرض شدن حکومت ها، ماندگار بود.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به اینکه حضور ادیان توحیدی در ایران گویای این است که فرهنگ تسامح، همزیستی و پذیرش غیر دیگری در بین مردم ایران وجود داشته و دارد، تأکید کرد: حرکت های انحصارطلبانه و جدال و ستیزمأبانه تنها از سوی نخبگان و نه از سوی مردم صورت می گیرد.

 

در ایران، نه اقوام و نه پیروان ادیان هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند

وی با اشاره به اینکه مردم هیچ گاه با یکدیگر مشکلی نداشته و ندارند، گفت: در ایران، نه اقوام و نه پیروان ادیان مختلف هیچ مشکلی با یکدیگر نداشته و ما باید تلاش کنیم که این منش مردم را به نخبگان، علما و روحانیون منتقل کنیم.

یونسی با اشاره به اینکه علما باید نگهبان، فرهنگ واقعی ملت که همان فرهنگ همزیستی و وحدت است باشند، تصریح کرد: اگر وحدت ملی و حضور پیروان تمامی ادیان توحیدی نبود، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نمی رسید و در هشت سال جنگ تحمیلی به موفقیت نمی رسیدیم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی با اشاره به اینکه پیروان همه ادیان دینی و اقلیت های مذهبی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و سال های جنگ تحمیلی، شهدای بالایی به نسبت جمعیت خود، تقدیم ایران کردند و در انتخابات های مختلف هم حضور فعالی داشتند، گفت: تمامی این موفقیت ها به برکت رمز وحدت و همدلی و انسجام مردم بوده است.

وزیر سابق اطلاعات تأکید کرد: تفاوت های دینی، مذهبی و قومی مردم ایران، جلوه های زیبای وحدت است نه عامل تفرقه و این تفاوت ها فرصت است نه تهدید.

یونسی با اشاره به اینکه اقوام و پیروان همه ادیان دینی و اقلیت های مذهبی، همگی فرزندان کشور ایران هستند، بیان داشت: باید از این تفاوت ها در راستای پیمودن مسیر توسعه استفاده کنیم.