منبع: www.imna.ir

 

وزیر امور خارجه سوئد قبل از دیدار و مذاکره با مقامات در تهران، با استاندار اصفهان دیدار و گفتگو نمود.

استاندار اصفهان در دیدار با وزیر امور خارجه سوئدگفت: اصفهان شهر همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان الهی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در دیدار با کارل بیلت، وزیر امور خارجه کشور سوئد، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به ایشان از اینکه سفرشان را به کشور ایران با بازدید از اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی شروع نموده اند تقدیر و تشکر نمود. استاندار اصفهان با اشاره به برگزاری همایش بین المللی ادیان توحیدی در پنج شنبه هفته جاری در اصفهان از وزیر امور خارجه سوئد درخواست نمود در صورت امکان در این اجلاس بین المللی و در شهری که به عنوان نماد وحدت و همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی شناخته می شود شرکت نماید.

وی با اشاره به ویژگیها و ظرفیت های اصفهان در حوزه های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، تاریخی و گردشگری عنوان نمود: ۷۰ درصد فولاد کشور و ۵۰ درصد سیمان و مصالح ساختمانی کشور و ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه صنعت و ۴۰ درصد صنایع دستی کشور که اکثراً ممهور به مهر اصالت یونسکو می باشد در این استان تولید می گردد.

ایشان همچنین به وجود ۵ دانشگاه بزرگ و ۳۰ دانشگاه متوسط و مجموعه ای از مراکز علمی و تحقیقاتی در استان اشاره نمود و عنوان کرد به همین دلیل بسیاری از استان های کشورهای مختلف خواستار افزایش مراودات اقتصادی و فرهنگی با اصفهان می باشند و با توجه به سیاست های دولت یازدهم ما نیز خواستار انجام این مراودات می باشیم.

دکتر زرگرپور با اشاره به حضور تعداد زیادی از ایرانیان در کشور سوئد که اکثراً از تحصیل کرده ها و متخصصین می باشند اظهار داشت: با وجود فراز و نشیب های زیادی که در روابط ایران و سوئد وجود داشته است چشم انداز روابط دو جانبه مثبت ارزیابی می گردد.

استاندار اصفهان در همین زمینه افزود: پیشنهاد می کنم گروهی از سرمایه گذاران و صنعتگران در حوزه های مختلف با سفر به اصفهان ظرفیت های فراوان این استان را بررسی نموده و زمینه همکاری های متقابل از جمله در صنایع فولاد و پتروشیمی و زیرساخت های گردشگری و ساخت هتل را فراهم نمایند. همان گونه که سرمایه گذاران فرانسوی و ایتالیایی نیز به همین شیوه عمل نموده اند.

کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد نیز در این دیدار ضمن اظهار خوشوقتی از سفر به اصفهان عنوان نمود: اصفهان زیباست و در سراسر دنیا شناخته شده است، ولی آنچه در کتابها خوانده بوده با آنچه دیدم تفاوت زیادی دارد. بنابرین من خسته نشدم و احساس بسیار خوبی دارم.

وزیر امور خارجه سوئد افزود: اصفهان محل بزرگی برای ادیان مختلف است و شهری است که به انسان این الهام را می دهد که مجدد برگردد و زیبایی های این شهر را عمیق تر نظاره گر باشد.

وی با اشاره به حضور بیش از صد هزار ایرانی در کشور سوئد عنوان نمود: حضور این تعداد ایرانی در کشور من زمینه خوبی برای افزایش مناسبات است زیرا آنها با وجود اقامت در کشورم از داشتن فرهنگ ایرانی مسرور و مغرور می باشند.

وزیر امور خارجه سوئد تأکید نمود: مقطع فعلی یک دوره با اهمیت از روابط بین ایران و کشورهای جهان است و پس از مذاکرات ژنو این علاقه مندی افزایش یافته است. ما فردا مذاکرات مهمی با مقام های ایرانی در تهران خواهیم داشت، ولی من تصمیم گرفتم قبل از آن با سفر به اصفهان و مذاکره با استاندار با تجربه این استان در خصوص چشم انداز توسعه اقتصاد ایران و تعمیق مناسبات با ایران با ایشان مذاکره نمایم.