منبع: www.imna.ir

 

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی با اشاره به اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی زمینه زیست مشترک تعالی بخش بین مسلمانان و پیروان اقلیت های دینی فراهم شده است، گفت: احترام، ارزش و آزادی اقلیت های دینی در ایران، قابل مقایسه با دیگر کشورهای دنیا نیست.

به گزارش ایمنا، حبیب رضا ارزانی امروز در نشست خبری پنجمین همایش بین المللی ادیان توحیدی ابراز داشت: از میان تعداد ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل تنها ۸ کشور، دارای نظام جمهوری است که ایران یکی از این کشورها است.

وی با اشاره به اینکه باید بر خود ببالیم که با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی در ایران مستقر شده است، افزود: اهتمام امام خمینی (ره) به مسئله حاکمیت مردم آن قدر زیاد بود که در فاصله ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ تا ۱۲ فروردین ماه سال ۵۸ که فاصله ای ۵۹ روزه بود، نسبت به برگزاری رفراندوم و تعیین نظام جمهوری اسلامی اقدام کردند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: در نظام جمهوری اسلامی به جهان بینی مبتنی بر اسلام و در حوزه روش به مردم سالاری و دمکراسی به معنای حاکمیت تام مردم توجه شده است.

 

تأکید بر اصل ارتباط با اهل کتاب در تعالیم دین اسلام 

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی با اشاره به اینکه در تعالیم دین اسلام بر اصل ارتباط با اهل کتاب تأکید شده است، یادآور شد: در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) مشاهده می کنیم که افرادی از ادیان مختلف به آن ها مراجعه و با آن ها بحث و تبادل نظر می کردند. وی تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران هم بر اصل ارتباط و تعامل بین پیروان ادیان مختلف تأکید شده است.

ارزانی با اشاره به اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد فضایی آرام و آزاد برای پیروان اقلیت های دینی تأکید شده است، بیان داشت: احترام، ارزش و آزادی اقلیت های دینی در ایران، قابل مقایسه با دیگر کشورهای دنیا نیست.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان افزود: به عنوان مثال نظام جمهوری اسلامی ایران با رژیم جعلی اسرائیل به صورت مبنایی اختلاف دارد، ولی کلیمیان با آرامش و آزادی کامل در ایران زندگی کرده و حتی زبان عبری و ارمنی در مدارس کلیمیان و ارامنه تدریس می شود.

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی تصریح کرد: مطبوعات و رسانه ها باید نسبت به تبیین و انعکاس فضای ایجاد شده برای پیروان ادیان الهی در ایران اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ابراز داشت: پیروان ادیان مختلف با آگاهی از دیدگاه های یکدیگر، می توانند زمینه نزدیکی بین خود و جلوگیری از سوء تفسیرها را در عین پایبندی به آموزه های خود فراهم کنند.

ارزانی یادآور شد: به عنوان مثال در بین عوام این طور مطرح است که زرتشتیان آتش پرست بوده و دو خدا را می پرستند، درحالی که چنین موضوعی واقعیت ندارد.

 

پیشینه ارزشمندی درخصوص ادیان الهی در ایران وجود دارد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه پیشینه ارزشمندی درخصوص ادیان الهی در ایران وجود دارد، گفت: وجود کنیسه ها، کلیساها و آتشکده ها در ایران نشانه این است که ایرانیان از دیرباز دین دار و یکتاپرست بوده اند.

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی با اشاره به اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی زمینه زیست مشترک تعالی بخش بین مسلمانان و پیروان اقلیت های دینی در ایران فراهم شده است، افزود: به عنوان مثال در اتفاقاتی همچون انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر (ص) و فجایع رخ داده در میمانمار علیه مسلمانان، پیروان ادیان اقلیت های دینی در ایران با صدور بیانیه هایی با مسلمانان همدردی کردند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال، اسقف ارامنه اصفهان به علت همزمانی سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی در ۲۸ صفر سال جاری با سالروز ولادت حضرت مسیح (ع) و ایام کریسمس، بیانیه ای منتشر کرده و اعلام کردند که جشن های کریسمس با یک هفته تأخیر برگزار می شود. ما نیز در مناسبت های مختلف حزن و شادی اقلیت های دینی با صدور بیانیه به آن ها تبریک گفته و یا همدری می کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان بر حمایت از پایان نامه ها و رساله های دکتری با موضوع ادیان الهی و بررسی اشتراکات آن ها تآکید کرد.

 

تشکیل دبیرخانه همایش ادیان توحیدی در سال ۸۹ 

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی با اشاره به اینکه این دبیرخانه در سال ۸۹ و با حکم استاندار وقت تشکیل شد، گفت: تاکنون تعداد ۴ همایش در این زمینه برگزار شده است.

وی ابراز داشت: در سال های گذشته این همایش با موضوعات خانواده، آزادی در ادیان توحیدی، معنویت در ادیان توحیدی و کار و تولید از منظر ادیان توحیدی برگزار شد. در سال جاری، پنجمین همایش بین المللی ادیان توحیدی با موضوع «اعتدال گرایی از منظر ادیان توحیدی و نفی خشونت های قومی و فرقه ای» و با حضور اندیشمندان و نمایندگان ادیان توحیدی برگزار می شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان گفت: هم اکنون به دلیل خشونت های دینی و مذهبی در منطقه، جان انسان های زیادی در معرض خطر است و هم اکنون هم عده ای از مسلمانان در کشورهایی همچون سوریه در حال کشتار دیگر مسلمانان هستند.

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی ابراز داشت: باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و شعار دولت یازدهم مبنی بر اعتدال گرایی، موضوع «اعتدال گرایی از منظر ادیان توحیدی و نفی خشونت های قومی و فرقه ای» برای این همایش انتخاب شد.

وی گفت: نشست های فصلی در این زمینه برگزار شده که درنهایت نیز پنجمین همایش بین المللی ادیان توحیدی در ۱۷ بهمن ماه جاری برگزار می شود.

 

حضور نمایندگان ارامنه، کلیمیان، زرتشتیان، آشوریان و صابنین در همایش 

ارزانی با اشاره به اینکه در سال های گذشته، نمایندگان ارامنه، کلیمیان و زرتشتیان در این همایش حضور داشتند، بیان داشت: در سال جاری نمایندگان آشوریان و صابنین به عنوان پیروان حضرت یحیی (ع) که جمعیتی ۲۵ هزار نفری داشته و بیشتر آن ها در اهواز زندگی می کنند هم در این همایش حضور خواهند یافت.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان گفت: این همایش با سخنرانی نمایندگان پیروان مسیحیان-ارامنه، کلیمیان، زرتشتیان، آشوریان و صابنین و با حضور رسمی ۳۰۰ نفر از پیروان ادیان الهی، نمایندگان سازمان ها و نهادهای کشوری و استانی مرتبط با بحث ادیان الهی و نمایندگان اقلیت های دینی مجلس در هتل عباسی اصفهان برگزار می شود.

رییس دبیرخانه ادیان توحیدی یادآور شد: قرائت پیام آیت الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، تجلیل از مادر یکی از شهدای پیروان اقلیت های دینی و گلباران مزار شهدای پیروان ادیان الهی از دیگر برنامه های پنجمین همایش بین المللی ادیان توحیدی است.