بیانات پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران

عالیجناب اسقف بابگن چاریان

در ارتباط با گزارش سایت دویچه وله فارسی

در مورد تعقیب و آزار مسیحیان

ارائه شده به خبرگزاری ایرنا

 

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران اسقف بابگن چاریان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار تاسف کرد که بسیاری از اخبار و اطلاعات اشتباه و خلاف واقع درباره زندگی مسیحیان در رسانه های خارجی منتشر می شود. مشروح سخنان عالیجناب اسقف بابگن چاریان به شرح زیر می باشد.

گزارش سایت دویچه وله فارسی در مورد تعقیب و آزار مسیحیان را خواندیم. مشاهده نمودیم که اخبار و اطلاعات اشتباه، بی اساس و خلاف واقع منتشر می شوند، بخصوص درباره ی کشور جمهوری اسلامی ایران، که آن را در رتبه نهم فهرست کشورهایی قرار داده اند که مسیحیان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

اینجانب، به عنوان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و خلیفه ی یکی از حوزه های خلیفه گری های دارای قدمت تاریخی کلیسای مقدس حواری ارمنستان، تصریح می کنم، که در کلیسا ها، مدارس، مؤسسات و انجمن های متعلق به این شورا، جماعت ارامنه آزادانه به آموزش و ترویج امور دینی مسیحی در حیطه ی خود مشغول هستند و بر اساس و طبق اعتقادات، سنن، اصول و ایمانشان زندگی می نمایند. ما تأیید می کنیم که کشور جمهوری اسلامی ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز و تعامل ادیان مختلف الهی است که در آن پیروان ادیان الهی با آزادی کامل و حفظ حقوق خویش به زندگی و فعالیت می پردازند.

بنابراین، گزارش سایت دویچه وله فارسی در مورد تعقیب و آزار مسیحیان، بخصوص موارد مرتبط با کشور جمهوری اسلامی ایران را رد و آن را محکوم می نماییم.

قابل توجه است که پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی جاثلیق آرام اول، که به مدت هجده سال ریاست مجمع جهانی کلیساهای مسیحی را به عهده داشتند، به عنوان مشوق و پرچم دار گفتگوی ادیان در سطح بین المللی به شمار می آیند و هر ساله نشست ها و همایش های متعددی در آنتیلیاس-بیروت و تهران، با حضور مقامات و روحانیون بلندمرتبه ی ادیان الهی اسلام و مسیحیت، برنامه ریزی و رهبری می نمایند.

همچنین نمونه ی دیگری از گفتگوی ادیان توحیدی که در ایران دیده می شود و نقض کننده ی اخبار نادرست گزارش سایت دویچه وله فارسی می باشد، وجود دبیرخانه ادیان توحیدی در اصفهان است، که به عنوان نهادی از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان فعالیت می نماید. این نهاد به صورت مکرر و همیشگی نشست های علمی و همایش های بین المللی سالیانه فی مابین اعضا و نمایندگان ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت، زرتشت و یهود) برگزار نموده و بستری مناسب برای تبادل نظرات و پرورش روحیه ی همفکری، همکاری و همزیستی ادیان توحیدی فراهم می-سازد.

با این اوصاف، گفته ی «ایران نهمین کشور سرکوبگرمسیحیان» چیزی جز ادعایی غلط و دور از واقعیت نمی باشد.