یکشنبه، ۲2 دی ۱۳۹۲ دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد شهردار اصفهان به همراه شهردار منطقه ۵ اصفهان مهندس عصارزادگان در كليساي وانك با پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف بابگِن چاریان و مسئولین بلندپایه خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، همچنین نمایندگان هیئت های خلیفه گری، انجمن های فرهنگی-ورزشی و خیریه زنان ارامنه اصفهان ديدار و سال نو ميلادي را به آنان و همشهريان ارامنه اصفهان تبريك گفتند.

در ابتدای دیدار عالیجناب اسقف بابگِن چاریان با تشکر از حضور مسئولین و میهمانان گرانقدر، سال نو ميلادي را به ایشان تبریک گفتند و فرمودند: «ايام سال نو ميلادي فرصت مغتنمي است كه انسان به اعمال خود در يك سال گذشته فكر كند و با بازنگری اعمال و رفتار خود سعی کند در سال آینده زندگی مفیدتر و خداپسندانه تری در پیش بگیرد». وی با بيان اينكه بخش مهم تر زندگي انسان ها در بعد معنوي تجلي مي يابد، از تقرب به خداوند متعال به عنوان مهمترين فعاليت انسان در زمينه معنوي یاد کردند. پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران زندگی انسان در این جهان را همانند تکاپوی ورزشکاران در میادین ورزش ارزیابی کردند، که برای رسیدن به هدف نهایی که همانا زندگی ابدی و ملکوت آسمانی است، در تمامی لحظات بی وقفه تلاش می نماید.

اسقف چاریان خاطرنشان كردند که تغييرات تاريخي و تقويمي امری است خوشایند، ولی آنها به خودی خود چیزی را نو و جدید نمی گردانند؛ چیزی که در تغییر سال ها اصل مهم باید شمرد تجدد روح و افکار انسان است تا پیرو آن در سال آینده شرایطی بهتر و خداپسندانه تر در جهان حاکم شود.

عالیجناب اسقف بابگِن چاريان در میان سخنان خود با اشاره به اینکه متاسفانه در سال ۲۰۱۳ برخي از كشورها با مشكلات فراواني از جمله جنگ درگير بودند، فرمودند: «در مراسم مذهبی که در ساعات و روزهای اول سال نو میلادی انجام گرفتند برای ايجاد صلح و آرامش در سطح بين المللي و پيشرفت و تعالي كشور و شهرمان اصفهان به درگاه خداوند متعال دعا کردیم». اسقف چاریان در راستای حفظ حقوق و آزادی خدادادی که حق مسلم هر فرد و کشوری است گفتند: «بنده اعتقاد راسخ دارم كه ايران كشوري پايدار و مصمم در راه رسيدن به اهداف خود است و همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند، اگر ملت ايران با كشورهاي غربي به مذاكره نشسته است نه به خاطر فشار تحريم های بين المللي بلکه براي رسيدن به اهداف خود بوده است».

دكتر سقائيان نژاد شهردار اصفهان در این ديدار ضمن تبريك سال نو ميلادي به هموطنان و همشهريان مسيحي و ارامنه از حضور دوباره در محل کلیسای وانک و ملاقات مسئولین خلیفه گری ابراز شادمانی کردند و گفتند: «همه اديان توحيدي بر مبناي عدالت و اعتدال حركت مي كنند و اگر افراط و تفريطي وجود دارد به دليل غفلت ما از فرامين الهي و زيادطلبي در ارتباط با مباحث زندگي است، وگرنه دنيا بر مبناي اعتدال تعبيه شده به طوري كه سبك زندگي پيامبران برهمين مبنا بوده است. امروز همه مشكلاتي كه در سطح جهان وجود دارد به دليل اين است كه برحسب فطرت خود كه به نور الهي آغشته مي باشد حركت نمي كنيم».

دكتر سقائيان نژاد با بيان اينكه صحنه اي كه امروز در دنيا مشاهده مي كنيم در درون انسان نيز وجود دارد، افزود: «خداوند براي راهنمايي انسان ها از درون عقل و براي راهنمايي از بيرون پيامبران را آفريده است و اگر انسان تحت ولايت الهي باشد مي تواند از ظلمت به سمت نور الهي حركت كند». وي در ادامه سخنان خود گفتند: «با آغاز سال جديد، بايد بررسي كنيم كه در كدام قسمت از نور قرار گرفته ايم، آيا به نور نزديك شده ايم، چگونه از نعمات عقل بيروني و دروني استفاده كرده ايم؟».

شهردار اصفهان با بيان اينكه اصفهان يكي از شهرهايي است كه ۴ اديان توحيدي در آن در كنار يكديگر زندگي صلح آميزي دارند، از آن به عنوان شهری که در خصوص تقارب افكار فرهنگي نمونه است یاد کردند و با اشاره به اينكه جلفا از ساليان گذشته محل زندگي ارامنه بوده است، اظهار داشتند: «اميدواريم به پاس پيامبران بزرگي همچون حضرت مسيح (ع) و حضرت محمد (ص) از بركات زندگي استفاده كنيم و در كنار همديگر زندگي توام با صلح و آرامش را داشته باشيم».

در ادامه، آقای نوئل میناسیان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران با معرفی مسئولین و نمایندگان هیئت های ارامنه حاضر در دیدار درمورد فعالیت های هیئت های وابسته به خلیفه گری و همچنین انجمن های فرهنگی-ورزشی و خیریه زنان ارامنه اصفهان به طور مختصر گزارشی ارائه نمودند و با بیان دستاوردها و موفقیت های آنان حتی در سطح کشور از تلاش داوطلبانه و بدون چشم داشت آنان قدردانی کردند.

در پایان دكتر سقائيان نژاد هدایایی به رسم یادبود تقدیم نمایندگان جامعه ارامنه کردند و پس از گرفتن عکس گروهی در قسمت ورودی موزه «خاچاطور گِساراتسی» کلیسای وانک، با مسئولین خلیفه گری وداع کردند.