به نقل از سایت www.hyeli.com

نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی آمادگی اقلیت های دینی از جمله ارامنه را برای مشارکت در تدوین منشور حقوق شهروندی اعلام کرد.

کارن خانلاریان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص نقش اقلیت های دینی در تکمیل منشور حقوق شهروندی گفت: «این منشور به عنوان یکی از دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و حقوقی کشور محسوب می شود و هر کمکی در راستای مشارکت در تکمیل آن نیاز باشد، انجام خواهیم داد».

وی با تاکید بر بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های تخصصی و علمی اقلیت های دینی و ارامنه در کشور افزود: «خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی بر اساس آموزه های امیر مومنان حضرت علی (ع ) نگاه بسیار ملاطفت آمیزی به اقلیت های دینی دارد که از این بابت نه تنها مشکلی نداریم بلکه سپاسگزار هستیم.

نماینده ارامنه تهران و شمال ایران ادامه داد: «ما در قانون اساسی به عنوان یک اقلیت دینی در کشور شناخته می شویم و پیش بینی های تقنینی در این رابطه وجود دارد، اما به لحاظ اجرایی در سطوح بالاتر نیاز به نقش آفرینی بیشتری داریم و می توانیم وظایف خطیر تری را برعهده بگیریم».

خانلاریان افزود: «ظرفیت های علمی و فناوری بسیار خوبی در بخش صنعت، علوم و آموزش و پرورش در میان اقلیت های دینی و ارامنه وجود دارد که در دنیا نیز شناخته شده است و این قابلیت وجود دارد که برای پیشرفت و تعالی کشور در سطوح بالاتر از جمله معاونت و مشاورت وزارتخانه ها به کار گرفته شوند».

به گفته وی، منشور حقوق شهروندی، منشور جامع و خوبی است، البته به قول مجلسی ها با چکش کاری های ادبی و تکنیکی بهتر هم خواهد شد.

نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی افزود: «در پیش نویس منشور حقوق شهروندی عنوان اقلیت مذهبی به چشم می خورد اما اقلیت های دینی ذکر نشده که به نظر تنها یک اشتباه سهوی است که در مورد اصلاح آن دکتر اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان پیشنهاداتی را ارایه کرده است».

در فصل سوم پیش نویس منشور حقوق شهروندی دو ماده شامل 116 و 117 مربوط به اقلیت ها و اقوام است.

در ماده 116 آمده است: احترام به تنوع فرهنگی، مذهبی، زبان و قومی شهروندان تکلیف دولت است.

در ماده 117 نیز خاطر نشان شده است که برگزاری و حضور در مراسم مذهبی ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند، آزاد است.

 خانلاریان در ادامه اظهار داشت: «در قانون اساسی حقوق کافی و کامل برای اقلیت های دینی و مذهبی اختصاص داده شده و تدوین این منشور فرصتی است تا به لحاظ فعالیت های اجرایی و نقش آفرینی های بیشتر کمی جلوتر رویم».

پیش نویس منشور حقوق شهروندی به تازگی از سوی رییس جمهوری انتشار یافته تا با طرح دیدگاه های صاحب نظران و استفاده از خرد جمعی تکمیل شود.