«ملت ارمنی ساکن ارمنستان غربی همواره در طول تاریخِ شِش قرن استیلای امپراطوری عثمانی مورد ظلم و استثمار بوده و در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم میلادی کشتارهای وسیعی در مورد آنان صورت گرفته که همگی آنان در راستای اجرای ایدئولوژی پان ترکیستی به منظور پاکسازی نژادی و قومی ملل غیر ترک و ترکی کردن سرزمین های تحت سلطه ی امپراطوری بود».

روز جمعه مورخه ی 26 آوریل 2013 میلادی، مصادف با 6 اردیبهشت 1392 ه.ش، در محل سالن «آلِنوش دِریان» مجتمع مدارس ارامنه به دعوت هیئت برگزارکننده ی مراسم بزرگداشت نودوهشتمین سالگرد نسل کشی ارامنه ی ارمنستان غربی توسط دولت ترکیه ی عثمانی در سال 1915 میلادی، و با حضور مسئولین خلیفه گری ارامنه ی اصفهان و جنوب ایران، تعداد کثیری از اساتید دانشگاه، مدیران، معلمین، فرهنگیان و دانشجویان شهر اصفهان گرد هم آمده بودند تا شاهد برنامه ای فرهنگی با موضوع کشتار ارامنه در طی اولین نسل کشی قرن بیستم باشند.

بعد از گشایش برنامه توسط مجری و ارائه ی سخن افتتاحیه و سپاسگزاری از حضور میهمانان گرانقدر، نماینده ی ارامنه ی اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی آقای روبرت بگلریان برای ارائه ی سخنرانی دعوت شدند.

آقای بگلریان با استناد به مدارک دولتی و مکتوبات رسانه ای و اشارات و گزارشات روزنامه های ایران متعلق به سال های نسل کشی ارامنه، وقایع تاریخی آن زمان را مورد بررسی قرار داد. وی با اشاره به کنوانسیون نسل کشی گفت: «اگر چه کنوانسیون نسل کشی در سال 1348 میلادی تصویب شده است، اما از جرائمی علیه بشریت است که اولاً عطف به ماسبق می شود و دوماً بر آن بار حقوقی تحمیل شده است. یکی از علت هایی که دولت های بعدی ترکیه به جد در تلاش انکار و تحریف سوابق واقعه هستند همین عواقب حقوقی و احیاناً سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی آن می باشد». آقای بگلریان در ادامه ی سخنان خود با تحلیل رفتارهای کنونی دولت ترکیه در قبال کردها، کشورهای منطقه و بخصوص وقایع اخیر سوریه، توضیح داد که اکنون نیز افکار و اعمال پان ترکیستی در همه ی جوانب سیاست و خط مشی های درونی و بین المللی حکومت ترکیه مشاهده می شود. وی در خاتمه ی کلام خود گفت: «بدیهی است که ارامنه ی جهان در آستانه ی صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه به تلاش های خودشان برای شناسایی واقعه ی نسل کشی در نزد جهانیان ادامه خواهند داد و فراتر از آن در پی دریافت جبران خسارات آن می باشند».

بعد از سخنرانی آقای روبرت بگلریان، برنامه ای فرهنگی متشکل از چندین دکلمه و سرود به زبان های ارمنی و فارسی توسط اعضای گروه فرهنگی باشگاه فرهنگی-ورزشی آرارات جلفا-اصفهان اجرا شد.