دوشنبه 19 فروردین 1392، در کلیسای استِپانُس مقدس جلفای نو، در حضور جمعی از مسئولین و نمایندگان هیئت های خلیفه گری ارامنه ی اصفهان و جنوب ایران، اساتید و دانشجویان دانشگاه دولتی اصفهان، شهروندان ارمنی و مسلمان، مراسم ترحیم  فعالِ اجتماعی-آموزشی و استاد ارجمند دانشگاه دولتی اصفهان دکتر-پروفسورِ روانشناس مسروپ بالایان، که در سن 90 سالگی در تاریخ 14 فروردین 1392 چشم از جهان فرو بسته بود، برگزار گردید.

   مراسم مذهبی-کلیسایی ترحیم در ساعت 3 بعدازظهر با رهبری روحانی ارشد جامعه ی ارامنه ی شاهین شهر آنانیا گوجانیان، با حضور کشیش مسروپ گالستانیان و جمع کثیری از مسئولین خلیفه گری و دانشگاه اصفهان برگزار گردید.

   در هنگام مراسم، روحانی آنانیا گوجانیان با ابراز سخنانی در مدح مرحوم با بیان خلاصه ی زندگی نامه ی دکتر بالایان، از طرف پیشوای مذهبی ارامنه ی اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف بابگن چاریان و هیئت ها و انجمن های جامعه ی ارامنه به بازماندگان آن مرحوم و سوگواران تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آنان صبر و بردباری طلب نمود. پیرو مراسم کلیسایی، پیکر مرحوم به محوطه ی حیاط کلیسا منتقل شد و در آنجا بعد از تشریفات کوتاه، سخنانی در وصف مرحوم دکتر مسروپ بالایان توسط رییس هیئت کارگزاران مدارس ارامنه آقای جانسون آقابابایان به نمایندگی از هیئت های خلیفه گری، و استاد دانشکده ی تعلیم وتربیت و روانشناسی آقای دکتر نوری به نمایندگی از دانشگاه دولتی اصفهان گفته شدند.

   بعد از خاتمه ی مراسم مذهبی ترحیم، مراسم تدفین دکتر بالایان در آرامگاه ملی ارامنه ی اصفهان برگزار گردید.

   دکتر-پروفسور مسروپ بالایان در تاریخ 1302 ه.ش تولد یافت. پدر وی از بازماندگان نژادکشی ارامنه توسط دولت عثمانی ترکیه در سال 1915 میلادی بود که پس از نجات از دست جلادان عثمانی به ایران مهجرت نمود. مرحوم دکتر بالایان مدرک دکترای خود را از دانشگاه سُربُن فرانسه در رشته ی روانشناسی اخذ نمود و پس از بازگشت به ایران به عنوان استاد دانشگاه فعالیت نمود. وی در سال 1341 ه.ش به همراه اعضای خانواده به اصفهان نقل مکان کرد و در دانشگاه دولتی اصفهان در رشته های تعلیم و تربیت و روانشناسی مشغول تدریس شد. وی به عنوان استاد دانشکده ی زبان و ادبیات ارمنی نیز فعالیت نموده است.

   دکتر مسروپ بالایان به غیر از فعالیت های پرثمر علمی، در زمینه ی فعالیت های اجتماعی و آموزشی خلیفه گری ارامنه ی اصفهان و جنوب ایران نقش به سزایی ایفا نمود. وی مؤلف کتب و مقاله ها و مترجم متون فراوانی می باشد.

   روحش شاد و یادش گرامی باد.