گردهمایی به منظور محکومیت نسل کشی و حمایت از مردم بی دفاع آرتساخ (قره باغ)

 

در سکوت مجامع بین المللی و سازمان های به اصطلاح مدافع حقوق بشر؛ جمهوری آذربایجان پس از تحمیل گرسنگی سازمان یافته، قطع دسترسی پزشکی، قطع گاز در فصل سرما و برق به ارمنیان آرتساخ (قره باغ)، در تاریخ 28 شهریور ماه 1402، دست به حمله و کشتار گسترده در منطقه زد.

همان گونه که بارها توسط ارامنه به مجامع بین المللی و کشورهای همسایه هشدار داده شده بود و درحالی که برخی خوش خیالانه وقوع جنگ را غیر محتمل می دانستند، بالاخره رژیم باکو با کمک اطلاعاتی، تجهیزات و نفرات ترکیه و رژیم صهونیستی و همچنین در سکوت و چشم پوشی نیروهای روسی که جهت حفظ صلح در منطقه حضور داشتند، حملات گسترده­ای در تمامی طول خط تماس ارتش دفاعی آرتساخ (قره باغ) آغاز نموده و اقدام به بمباران گسترده مناطق مسکونی، خودروهای امدادی، مدارس و زیرساخت های منطقه کرده که در نتیجه آن تعداد بیشماری از غیرنظامیان منطقه کشته و زخمی شدند.

به گزارش روابط عمومی خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، به منظور محکومیت این نسل کشی و حمایت از مردم بی دفاع آرتساخ (قره باغ)، گردهمایی در تاریخ 10 مهرماه، در محل کلیسای وانک اصفهان تشکیل گردید. در این برنامه اسقف سیپان کاشجیان، پیشوای مذهبی، روبرت بگلریان، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، مسئولان خلیفه گری و جامعه ارامنه اصفهان و شاهین شهر حضور داشتند.

این گردهمایی با یک دقیقه سکوت به یاد تمامی کشته شدگان و شهدای آرتساخ (قره باغ) و قرائت دعای ربانی توسط حاضرین شروع شد.

در طی این برنامه روبرت بگلریان به جهت گیری های جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ مرز و احترام به تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان در برابر تمامی تهدیدات جدی که امنیت ارمنستان، به ویژه منطقه سیونیک را به خطر می اندازد، تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در خصوص خدمات انسان دوستانه به ارامنه آرتساخ (قره باغ) گفت که با همراهی آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی و تلاشها و همکاری های بی شائبه وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، بیش از 50 تن محموله شامل اقلام مربوط به نیازهای اولیه از طریق جمعیت هلال احمر ایران آماده ارسال به ارمنستان است.

در این گردهمایی اسقف سیپان کاشجیان نیز سخنانی ایراد نمود. وی با اشاره به سیاست نسل کشی و اقدامات ارمنی ستیزانه ترکیه و همدست جنایتکارش دولت باکو در قبال ارمنیان آرتساخ (قره باغ)، حضور صهیونیست ها در منطقه قفقاز و همکاری خاموش دولت ها و مجامع بین المللی مدعی حقوق بشر در این خصوص و همچنین تخریب میراث تاریخی و فرهنگی هزار ساله که هدفی جز از بین بردن آثار حضور ارامنه در این منطقه را ندارد، تصریح کرد که هدف بعدی این ائتلاف جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، که ادعای ارضی جمهوری آذربایجان علیه ایران گواهی این حقیقت است.

در پایان مراسم فوق، حاضرین با روشن کردن شمع به کشته شدگان این فاجعه ادای احترام کردند.

 

پی نوشت: حال با توجه به پیامد سکوت کشورهای منطقه در جنگ 44 روزه پیشین که پای رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم از جمله ترکیه که عضو فعال در ناتو است را در منطقه باز نمود، باید دید سیاست انفعالی و سکوت در قبال پاکسازی قومی ارمنیان آرتساخ (قره باغ) چه پیامدهای جبران ناپذیر دیگری را برای آنان که در خواب خرگوشی گرفتار آمده اند خواهد داشت.