به همت کتابخانه «نرسس شنورهالی مقدس» کلیسای وانک و با حمایت شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، چهارشنبه دهم خرداد ماه، مراسم رونمایی از کتاب «ارمنستان و مسایل امنیتی پیرامون» به قلم گقارد منصوریان، داشجوی دکتری رشته روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده ده‌ها مقاله در زمینه مسایل منطقه قفقاز، و بشیر اسماعیلی دکتری روابط بین الملل و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده کتب و مقالات متعدد در زمینه سیاست، دیپلماسی و روابط بین الملل، در محل همین کلیسا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی خلیفه گری ارامنه اصفهان، در این مراسم که اسقف سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، اعضای خلیفه‌گری ارامنه، تنی چند از استادان دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان حضور داشتند، دکتر حسن ثقفیان جامعه‌شناس و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به ایراد سخن پرداخته، از موفقیت دانشجوی خود، گقارد منصوریان، ابراز خرسندی نمود و آن را موجب افتخار خود دانست. ایشان با بیان اینکه هنوز در قرن بیست و یکم افرادی قربانی تفکرات کور «پان‌گرایان» می‌گردند، تصریح نمود که فعالیت‌های روشن‌گرایانه‌ای همانند انتشار این گونه کتاب‌ها می‌توانند قدمی در مسیر برقراری صلح در منطقه باشند.

سخنران بعدی، دکتر بشیر اسماعیلی، با اشاره به اینکه مقالات زیادی در مورد مسائل ژئوپلیتیک منطقه قفقاز منتشر شده است، لیکن منابع دانشگاهی و موثق کمی در دسترس است، تاکید نمود که به دلیل نبود منابع مرتبط به زبان فارسی و انگلیسی، آقای منصوریان بالاجبار منابع ارمنی و روسی را ملاک قرار داده، مطالعه نمودند. وی با اشاره به اینکه این کتاب مورد بررسی و تایید چهار داور دانشگاهی قرار گرفته و عاری از جانبداری است، بر مطالعه آن بدون تعصب و تلاش برای نشان دادن رویکردی علمی به محتوای کتاب تاکید کرد.

گقارد منصوریان در ابتدای سخنان خود به اهمیت ژئوپلیتیکی قفقاز جنوبی اشاره نمود و توضیح داد که کشور ارمنستان نیز به عنوان بخشی از آن منطقه، از جایگاه ژئوپلیتیک خاصی در آن منطقه برخوردار است. ارمنستان به عنوان سدی بر گسترش ایدئولوژی پان‌ترکیسم و گسترش اتصال ترکیه به کشورهای ترک‌زبان منطقه آسیای میانه و قفقاز نقش بسزایی دارد. وی خاطرنشان نمود که این کتاب با هدف انتقال واقعیت‌ها و حقایق، حول محور امنیت کشور ارمنستان به نگارش درآمده و سعی شده با استفاده از نظریه‌ها و رویکردهای روابط بین الملل به صورت آکادمیک، چالش‌ها و تهدیدات امنیتی علیه ارمنستان بررسی و راهکارهایی برای خنثی‌سازی آن ارایه شود. ایشان در پایان از وزارت فرهنگ اسلامی برای اعطای مجوز نشر کتاب و روبرت بگلاریان، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، به دلیل مساعدت‌های ایشان قدردانی کرد. وی همچنین از شورای خلیفه‌گری به دلیل برگزاری مراسم رونمایی کتاب تقدیر نمود.

در طی مراسم استاد هامیک آلکساندریان اثری از خود را که به یاد «دیانا آبکار» اولین دیپلمات زن جهان، که از خانواده‌ای از ارامنه جلفای اصفهان زاده شده بود را با پیانو نواخت و پیام تبریک دکتر حسین احمدی کارشناس امور قفقاز و آسیای میانه و استاد دانشگاه آزاد اسلامی قرائت گردید. همچنین دکتر احسان اقبال سعید روزنامه‌نگار و نویسنده بیش از بیست کتاب در زمینه سیاست و دیپلماسی، در پیامی ویدئویی که برای این مراسم ارسال نموده بود، به تمجید از کار انجام شده و انتشار این کتاب ارزشمند پرداختند.

مراسم با اجرای مسئول کتابخانه «نرسس شنورهالی مقدس» کلیسای وانک، خانم ورگینه میرزاخانیان برگزار گردید و در پایان نویسندگان اثر به امضا کتاب برای مدعوین پرداختند.