به نقل از سایت: alikonline.ir

«آلیک» - نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه زندگی مشترک بسیار بر تربیت و تفکرات افراد تأثیرگذار است، زندگی اقلیت‌های مذهبی در ایران پیشینه تاریخی طولانی دارد، در زمینه ارامنه اما بیشتر از ۵۰۰ سال پیش می‌شنویم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روبرت بگلریان در جلسه تقریب ادیان ابراهیمی در صلح و عدالت جهانی، درخصوص تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اظهار داشت: تحریم به علل مختلف اثر داشته است اما به نظر می‌رسد مشکلات ما بیشتر به دلیل مدیریت داخلی است.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکی نیست که در نظام مالی بین‌الملل تحکم دلار و آمریکا غیرقابل‌ انکار است اما مسأله اینجاست که مدیریت داخلی ما مشکل دارد؛ وقتی نزدیک به هفت سال است رشد اقتصادی منفی داریم، حدود ده سال است انباشت سرمایه منفی ۳۰ درصد داریم، نزدیک یک و نیم دهه است که ما از مشکلات جدی نظام بانکی، کسری بودجه، وابستگی به نفت و ... صحبت می‌کنیم، هیچکدام ارتباطی به تحریم ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر از اول انقلاب انواع تحریم‌ها را داشته‌ایم که در دوره‌های مختلف نوسان داشته و ما در همین فضا رشد کرده‌ایم.

بگلریان در زمینه ارتباط با آمریکا عنوان کرد: از یک طرف می‌توان گفت که آمریکا، نظام ایران را نمی‌خواهد اما در همین منطقه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که به ایران نیاز داشته باشد، از سوی دیگر ما‌ به رویکرد دفاعی رسیده‌ایم و نمی‌توانند ما را نادیده بگیرند.

 هدف آمریکا نابودی ایران اسلامی است

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف و دید آمریکا و یا حتی برخی از همسایگان ما نبود و یا تضعیف ایران اسلامی و شیعی است، اما رویکردی که در مقاطع زمانی مختلف درنظر می‌گیرند متفاوت است.

وی بیان داشت: در مقاطع مشخصی مانند صلح عراق، افغانستان، گروگان‌های آمریکایی و... ایران به راهگشایی آن‌ها کمک کرد اما دو روز بعد هم دیدیم که بوش اعلام کرد که ایران محور شرارت است.

بگلریان پیرامون حضور ارامنه و اقلیت‌های مذهبی در دفاع مقدس عنوان کرد: تجربه زندگی مشترک بسیار بر تربیت و تفکرات افراد تأثیرگذار است، زندگی اقلیت‌های مذهبی در ایران پیشینه تاریخی طولانی دارد، در زمینه ارامنه اما بیشتر از ۵۰۰ سال پیش می‌شنویم.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی افزود: اما دلیل قدم برداشتن یک غیرمسلمان در راستا و همراه یک مسلمان در ایران، تجربه زیست مشترک در طول سالیان متمادی است؛ مشترکات بین ادیان ابراهیمی هم در این مورد مؤثر است.

وی بیان داشت: دلیل بعدی این است که وجود انقلاب اسلامی در میان جوامع اقلیت‌های مذهبی هم یک احیای نگرش دینی نسبت به زندگی اجتماعی را ایجاد کرد؛ رویکرد امام خمینی(ره) و فضای بعد از انقلاب مجموعاً بسیاری از افراد را مجاب کرد که نسبت به کشور بی‌تفاوت نباشند و حضور اقلیت‌های مذهبی در دفاع مقدس با توجه به فضای آن زمان خیلی طبیعی و عادی بود.

بگلریان افزود: بیش از ۱۰۰ سال قبل مرحوم مدرس در مجلس می‌گوید که اقلیت‌های مذهبی را سرباز گیری نکنید، این‌ها بنا بر شرع مجبور نیستند به خدمت روند اگر خواستند و آمدند از کشور و دین اسلام دفاع کردند از آن‌ها بسیار متشکریم اما مجبور به این کار نیستند.

وی بیان داشت: در همین اصفهان و کلیسای وانک برخی می‌گویند که اگر ماه مسیحیان احساس ایمنی نمی‌کردیم نمی‌توانستیم چنین چیزی بیافرینیم.

بگلریان گفت: اگر ما این ارتباط را با مردم نداشتیم در عرصه ورزش، هنر، ادبیات، علوم و... ارمنیان را نمی‌دیدیم، از طرفی اگر جامعه پذیرای آن‌ها نبود این اتفاقات رخ نمی‌داد همانطور که در خیلی از کشورها مسائل نژادپرستانه به حد اعلا وجود دارد.

 توهین به هر پیامبری مذموم است

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه توهین به هر پیامبری مذموم و ناپسند است، افزود: در سوئیس جامعه مسلمان نمی‌تواند آزاد باشد، در اتریش دیده شده است که مسلمانان برای نماز خواندن و دور یکدیگر جمع شدن باید به دنبال یک مکان مخفی باشند.

وی درخصوص وجود تبعیض در میان مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی در جامعه تصریح کرد: باید دید تبعیض را چه تعریف می‌کنند، امروز گروه‌های مختلفی که آن‌ها را اقلیت مذهبی می‌دانیم انتظارات و رویکرد متفاوت دارند؛ کلیسای ارمنی یک کلیسای ملی قومی دینی است و خود را جدا از کلیسای ارتودوکس می‌داند و تبشیر مسیحیت را جزو رسالت خود نمی‌بیند.

بگلریان بیان کرد: می‌دانیم که در یک جامعه اسلامی حساسیت ویژه‌ای در بحث تبشیر وجود دارد، بنابراین هنگامی که جامعه ما ارمنیان با این مسأله مشکل ندارد پس برخوردی با آن هم ندارند.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که گفتم اگر مردم ارمنی به جبهه رفتند، به دلیل زندگی خوب و مسالمت آمیز با مردم مسلمان در طی قرن‌ها و دهه‌های طولانی بود‌.

وی خاطرنشان کرد: تبعیض‌ها بنا بر شرایط و سلایق است؛ تا چند سال پیش در استخدام‌ برخی ارگان‌های دولتی مشکلاتی وجود داشت و نمی‌نوشتند که افراد متدین به یکی از ادیان الهی باشند اما امروز این مسأله درج می‌شود.

بگلریان همچنین عنوان کرد: طبق گفته مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی، هدف از جنگ ارمنستان و آذربایجان ضربه به ایران است.