روبرت بگلریان، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی: «روابط اقتصادی ارمنستان و ایران با سطح روابط سیاسی همخوانی ندارد و باید این سطح را افزایش داد ، اما هنوز حرکت محسوسی در این زمینه صورت نگرفته است».

روبرت بگلریان، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد که  حضور آمریکا در منطقه به دلایل تاریخی، جغرافیایی و اقتصادی به هیچ وجه مورد قبول ایران نیست و امضا توافق نامه صلح اسرائیل و امارات با میانجیگری آمریکا نتیجه اتحاد ضد ایرانیِ آمریكا و اسرائیل می باشد.

وی گفت: «ایران طی دو دهه اخیر در ایجاد صلح در منطقه نقش بسزایی داشته، اما متأسفانه پاسخ مناسبی  دریافت نکرده است.»

نشانه بارز این موضوع نقش ایران در برقراری صلح در لبنان، عراق و افغانستان بوده است. از تلاش برای آزادی گروگان ها تا نقش سازنده این کشور در صحنه سیاست داخلی جهت ایجاد تفاهم و هماهنگی میان نیروهای سیاسی این طیف را شامل می گردد. ولی نتیجه تمام این تلاش ها آن بود که در زمان جورج بوش ایران را محور شرارت نامیدند. این ها تماما موضوعاتی است که به ایران اجازه می دهد حضور و تاثیرگزاری آمریکا را به عنوان عمل ثبات دهنده نپذیرد. وی گفت كه اتحاد اشاره شده که به واسطه آمریکا ایجاد شده است خود نشانه ای از بی ثباتی بیشتر منطقه است.

وی همچنین به مرحله فعلی روابط ارمنستان و ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تأخیر در روابط دو کشور شیوع ویروس کرونا جدید است.

در نتیجه، تعداد گردشگران کاهش یافته، که این امر اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین نقل و انتقال کالا از این مسئله آسیب دیده است.  البته این امر با درایت مسئولین دو طرف به سرعت برطرف گردید، لیکن هنوز محدودیت هایی در این زمینه مشاهده می گردد.»

روبرت بگلریان افزود که روابط سیاسی دو طرف همیشه در سطح بسیار بالایی قرار داشته است و حتی اگر در مقاطعی پیشرفتی نشان نداده، لیکن تنزل هم ننموده است.

اما روابط اقتصادی واقعاً با سطح روابط سیاسی مطابقت ندارد. وی افزود: «این امر حقیقتا باید گسترش یابد اما  هنوز حرکت محسوسی رخ نداده است.»

من در ملاقاتی که با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان جناب آقای ظهوری داشتم به این نتیجه رسیدم که از طرف ایران اراده سیاسی گسترش و تعمیق روابط اقتصادی و پیگیری توافقات گذشته وجود دارد. اکنون زمان آن است که در روابط فی ما بین این موضوع بصورت خاص مطرح باشد و با هدف گذاری مشخص در مورد چند طرح امکان اجرایی شدن آنها فراهم گردد. در مورد امور بانکی می توان راه هایی را یافت تا بتوان مبادلات مالی را پیگیری کرد، مانند ایجاد موسسات مالی مشترک و نه لزوما بانک، تا بتواند امور مالی را سروسامان دهد.»

‏Tert.am در اشاره به مشکلات ایجاد شده در روابط سیاسی دو کشور از روبرت بگلریان سوال کرد که ایران چگونه به تصمیم ارمنستان برای افتتاح سفارت در تل آویو واکنش نشان می دهد؟ ایشان در پاسخ خاطرنشان کردند که از جزئیات تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران در برخورد با این مورد اطلاع ندارند ، اما گفت که آرتاشس تومانیان ، سفیر ارمنستان در ایران اخیراً جلسه ای با مجتبی ذوالنور ، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی در پارلمان ایران داشته، که وی نیز در این جلسه حضور داشته است.

جلسه خیلی خوبی بود حدود یک ساعت به طول انجامید، و در آنجا آقای ذوالنور مواضع و نگرانی های جمهوری اسلامی ایران را به وضوح بیان کردند. به طور خلاصه میتوان گفت که بر کسی پوشیده نیست که ایران هر اقدامی را که به عنوان تقویت حضور یا مشروعیت بخشیدن به نقش و نفوذ رژیم صهیونیستی تلقی گردد نخواهد پذیرفت، زیرا با توجه به اینکه اسرائیل از حمایت ترکیه به نوعی برخوردار است، می تواند در منطقه نقش یک "اسب تروا" را بازی کند.

همه این ها ، خواه ناخواه همه را به ارزیابی مجدد ، هوشیاری ، احتیاط دعوت می کند. به نظر من جمهوری اسلامی ایران مواضع روشنی دارد.