به نقل از سایت: www.isna.ir

 

نماینده اقلیت دینی ارامنه اصفهان و جنوب کشور گفت: ارتباط چهره به چهره خانواده‌های قربانی ترور در کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای قربانی ترور بسیار بسیار مهم است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) روبرت بیگلریان ادامه داد: باید راهکاری بیندیشیم تا مردم کشورهای قربانی تروریسم با یکدیگر تعامل چهره به چهره داشته باشند تا بتوان مؤثرترین نتیجه را از کنگره‌های بین‌المللی مبارزه با ترور به دست آورد.

وی گفت: واقعیت این است که در بیشتر مواقع سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها فقط به صرف مسائل انسانی به مسئله ترور نمی‌نگرند بلکه ملاحظات سیاسی و برخی منافع در موضع‌گیری‌های این کشورها علیه ترور و تروریسم دخیل است.

وی با بیان این‌که «دود ترور به چشم همه می‌رود و ترورهای یکی دو دهه اخیر، این مسئله را اثبات کرده است»، گفت: عاملان، مشوقان و حامیان ترور و تروریست‌ها، رفتار بسیار زشت و غیرانسانی از خود بروز می‌دهند. زشتی این کار زمانی مضاعف می‌شود که این کشورها دم از حقوق‌بشر، آزادی، قانونمندی، قانون‌مداری و تمدن‌سازی می‌زنند اما به دست خود آدمکش پرورش می‌دهند و جنایت می‌کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم با اشاره به اقدامات اولین کنگره ملی 17000 هزار شهید ترور، گفت: اقداماتی در سطح ملی برای روشن‌گری جنایات تروریسم از سوی بنیاد هابیلیان انجام گرفت که قابل تقدیر است اما مسائل اجتماعی پس از ترور و درد و رنج قربانیان ترور وظیفه نهادهای مردم‌نهاد را دو چندان می‌کند. البته اقداماتی انجام شد اما لازم است در جامعه بزرگ‌تری و در سطح بین‌المللی ارتباطات توسعه یابد.

وی ادامه داد: مبارزه با ترور و ترویسم به تنهایی از عهده خانواده‌های شهدای ترور بر نمی‌آید و بعد سیاسی مسئله اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار دیپلماسی کشور، هرقدر نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد گسترش یابد، احتمال موفقیت بیشتر در شکل‌گیری جوامع بین‌المللی ضد تروریست‌ها بیشتر می‌شود. اگر نهادهای مردمی مبارزه با ترور توسط خانواده‌های شهدای ترور فعال‌تر شوند و بتوانند در سطح بزرگ‌تری فعالیت خود را توسعه دهند نتایج و آثار بیشتری حاصل خواهد شد. هر قدر این ابتکارعمل، مردمی‌تر باشد بهتر می‌توان دیپلماسی عمومی را پیاده کرد و از این نظر بهتر می‌توان روی دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی اثر گذاشت.

نماینده اقلیت دینی ارامنه اصفهان و جنوب کشور با اشاره به ظرفیت بالقوه کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور گفت: این کنگره هر قدر بتواند سازمان‌ها و کشورهای بیشتری را جذب کند، تازه گام اول را برداشته است. گام بعدی رسیدن به دیدگاه و اجماع مشترک در تعریف ترور و چگونگی مواجهه با این پدیده است. پس از شکل‌گیری اجماع بین کشورهای قربانی ترور باید در خصوص راهکارها و نحوه مبارزه با تروریست‌ها به اجماع رسید.

وی تاکید کرد: دومین کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور شرط لازم برای شکل‌گیری اجماع کشورهای قربانی تروریسم است. این کنگره امیدواری به برداشتن گام‌های مؤثر برای مبارزه جامع‌تر و موثرتر با تروریسم را مضاعف می‌کند.

وی با بیان این‌که «بهترین شیوه تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی جهان در خصوص جنایات تروریست‌ها و اثبات حقانیت ایران تعامل چهره به چهره با مردم دنیاست»، تصریح کرد: خانواده شهدای ترور در ایران، لبنان، فلسطین، حزب‌الله و سایر کشوهای قربانی باید چهره به چهره با همه مردم جهان تعامل داشته و زندگی کنند. حضور فیزیکی خانواده‌های ترور و نوع مراودات آنها و آشنایی با ایدئولوژی، عقاید و تاریخچه زندگی مردم در کشورهای قربانی ترور و حتی سایر ملت‌ها به شفاف‌سازی و نتیجه‌بخش بودن دیپلماسی عمومی در تنویر افکار عمومی جهان علیه ترور و تروریسم و اثبات حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی ایران مؤثرتر از هر شیوه دیگری است.

عضو هیئت‌رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان مجلس نهم تاکید کرد: بسیار مهم و شایان توجه است که بدانیم در دنیای غرب و اکثر کشورهای جهان اطلاعات درستی از فرهنگ، سبک زندگی و بینش خانواده‌های مسلمان منتشر نمی‌شود و متاسفانه اسلام‌هراسی مدام تبلیغ می‌شود. شکستن این تابوها چیزی نیست که با چند فیلم و کتاب اتفاق بیفتد. مردم باید چهره به چهره با یکدیگر زندگی کنند.

وی زندگی اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی را بهترین الگو برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های انسانی به اقوام و ملیت‌های مختلف جهان دانست و افزود: چرا اقلیت‌های دینی وقتی به خارج از ایران سفر می‌کنند و حتی هیچ فرد مسلمان و هم‌وطنی در کنارشان نیست همچنان از ارزش‌ها و اصول ایران دفاع می‌کنند؟ پاسخ این است که در زندگی چهره به چهره با هم‌وطنان ایرانی خود هم‌زیستی توام با لطف و همدلی را طی دهه‌ها زندگی درک کرده‌اند.

وی افزود: اگر این عامل بسیار مهم، نبود قطعا بین اقلیت‌های دینی و سایر هم‌وطنان فاصله به وجود می‌آمد. تلاش کنیم سبک زندگی، جنبه‌های فرهنگی، معاشرت‌های نزدیک و شناسایی فرهنگ یکدیگر را با تعامل با مردم کشورهای غربی به دست آوریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: متاسفانه شهروندان کشورهای غربی عادت کرده‌اند ویژگی‌های تمدنی خودشان را اگر هم قالب نمی‌دانند مدام در همه جا ساری و جاری و تنها دیدگاه برتر بدانند.

وی افزود: افکار عمومی غرب باید بدانند که اگر اقلیت‌های دینی در یک کشور مسلمان زندگی می‌کنند و از باورها و ارزش‌های کشور محل زندگی‌شان دفاع می‌کنند از ترس حکومت یا روحانیون مسلمان نیست؛ بلکه از روی اعتقادات و باورهایی است که سالیان سال با آن زندگی کرده‌اند و همین مسئله به زندگی‌شان معنا بخشیده است.

وی با اشاره به تعامل ارامنه ایران با بنیاد هابیلیان، گفت: در جامعه اقلیت‌های دینی ایران، شورای خلیفه‌گری و به تبع آن کلیساها از حیث ارتباطات و اثرگذاری بین‌المللی باید با نهادهای مردمی داخلی و بین‌المللی در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد ضدترور ارتباط داشته باشند. اقلیت‌های دینی نهاد مردمی در این حوزه ندارند ولی هرگاه نیاز پیدا کرده‌اند این نهادها در کنار بنیاد هابیلیان مسائل‌شان را دنبال کرده‌اند.